söndag 1 juli 2012

Dagboksbloggen

                                                              Söndag 01 juli 2012 .Klockan 05.49. Efter att blivit en erfarenhet rikare så har jag lärt mig att det är svårt att tro på att allt är gott. Det finns hela tiden en bit som är ond. Tack vare denna lilla bit kommer många att förlora den goda och hoppfulla del som skulle kunna varit ett stöd och hjälp att övervinna den rädsla som fått fäste genom elakhet och ondska. Att vara ett verktyg till att kanske sabotera en början till att hitta en väg tillbaka till ett friskare liv kan inte vara givande. Alla anonyma komentarer kommer att raderas. Vågar man inte ha namnet med i sitt inlägg då har det inget värde. Ser fram mot en dag med sol och sprudlande liv. Carpe diem

17 kommentarer:

  1. Hej Gösta
    Är det inte fantastiskt att hitta tillbaka till sin gamla ungdomskärlek, vilken lycka att få uppleva den igen.
    Jag vill slå ett slag för några fantastiska tjejer och deras insamling till barncancerfonden http://juliaresan.se/

    Sist men inte minst, Du gör rätt i att ta bort alla kommentarer du inte vill ha här, det är ju din blogg helt och hållet
    Ha en bra dag, och vi får hoppas att inga moln kommer fram på den klara blå himmeln
    Många hejarop från Mig, Carina

    SvaraRadera
  2. Morrn Gösta och tack för dina kloka ord! Ja du det finns människor till allt, fast elaka ord sårar, men nu glömmer vi allt tråkigt som sagts här och blickar framåt istället! Det finns alltid en morgondag och den blir så som man själv gör den och även med hjälp från omtänksamma och empatiska vänner!

    Hoppas att du mår bättre idag och att du kan njuta av solen och varje minut tillsammans med Sonja!

    Här är det strålande sol, 18 gr ute redan och dagen blir nog lika fin.

    Önskar dig Gösta, Sonja och alla vänner en fin dag, ta vara på den!
    Kramar!
    Carpe diem!
    Christina V-ås

    SvaraRadera
  3. Gomorron Gösta..vet du om en sak. Att du ger mig och även andra styrka genom de ord du lyckas formulera trots all turbulens som varit. Att låta de goda krafterna segra och inte ge vika, det är det som är viktigt. Att bekämpa det som bara vill förstöra och göra illa och som inte leder framåt i livet.

    Och Sven, du ger väl inte heller vika för dessa moralister som tror sig kunna bestämma hur andra människor ska vara. Vi är alla individualister och låt människor vara det. Gösta och vi andra behöver dig på bloggen. Jag vet många som tycker så

    Till sist hittade jag detta citat som ger hopp:
    Även i de svartaste stunder, i de mörkaste klippskrevor där allt tycks verka dött
    Lyckas en liten solstrimma tränga ner och värma
    tillräckligt för att inge hopp, för att en ny liten planta ska gro

    Plocka även bort alla kommentarer med illasinnat
    innehåll även om de inte är anonyma. Så gör andra bloggare när dessa personer kommer in på bloggen

    Mulen dag idag med rätt varmt. Sommaren är nog på gång. Kramar till er alla fina människor. Oj, nu blev det långt igen
    Maggis
    Carpe Diem !

    SvaraRadera
  4. Godmorgon Gösta, hoppas du får en bra dag
    Maggis skriver en dikt som lyder
    "Även i de svartaste stunder, i de mörkaste klippskrevor där allt tycks verka dött
    Lyckas en liten solstrimma tränga ner och värma
    tillräckligt för att inge hopp, för att en ny liten planta ska gro"
    Tyvärr Maggis, detta stämmer inte, du har nog inte själv drabbats, min dotter dog ung, jag fick i samma veva cancer själv, jag har inte som Gösta levt på övertid i flera år, utan detta har gått fort, min man lämnade mig, så jag vet att jag inte kan se ens den allra minsta ljusstrimma. Mitt liv har helt tagit slut, och om jag lever om en månad är det på övertid enligt läkaren,
    Så snälla, kom inte med Floskler, det har jag fått nog av!
    Sen, oliktänkande raderas alltid bort på tidningarna kommentatorfält och får heller aldrig komma till tals i TV eller övr media, så självklart ska de raderas även här..
    Hälsn. Åsa,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Åsa.Jag tror att du lever om en månad om du vill. Jag tänkte som så att varje dag var den sista men det har gått tre år fast läkaren gav mig bara ett. Så din läkare kan ha lika fel han.Du får komma till tals för jag tänker inte ta bort dig du kan ha något att dela med dig av och då gäller det att ta vara på det.Hälsningar Gösta

      Radera
    2. Åsa....men ditt inlägg är väl inte sårande för någon eller innehåller personangrepp. Det är direkt kränkande, nervärdernade inlägg för en människa som inte hör hemma här. Jag tror precis som Gösta skriver till dig.
      Jag har förmodligen min lyckliga stjärna att tacka för min positiva livssyn. Den kan jag inte göra något åt. Jag tror den kommit till gagn för min familj, vänner, arbetskamrater m.fl. Och jag har också mitt kors att bära och drabbad av både det ena och andra i livet.
      Hoppas du kan se lite ljusare på tillvaron
      Hälsning Maggis

      Radera
    3. Gösta så klokt Du skriver..och Åsa jag förstår precis vad Du menar med Floskler..de kan stå den som är sjuk ända upp i halsen.
      De är ofattbart vad en människa som Du ska behöva gå igenom. Tänker på Dig men vad kan jag mer göra..kram Greta.

      Radera
  5. Hej Gösta o Sonja !
    Tack för vad du skriver!Jag behöver inte upprepa det jag en eller flera gånger har skrivit när det gäller dig. Du är och förbli en god vän.
    Här är det åter en regnig dag. Men jag förgyller dagen med Mark Levengoods bok ( Sucka mitt hjärta men brist dock ej).Får många goda skratt men det finns också mycket djup i det han skrivit.
    Det finns många som drabbats på olika sätt svåra sjukdomar och sorger som satt djupa spår och svårt att leva med.
    Sänder nu en varm hälsning till er alla och hopp om en bra dag vi får försöka göra det bästa av dagen.
    Kram Doris

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta och jag hoppas att solen skiner hos Dig som den gör här hos mig.
    Och att de kan få bli lite kaffe med nybakt kaka på farstubron och att Ni kan få insupa alla fantastiska dofter som finns vid den här tiden.
    Ta vara på dagen idag...om morgondagen har inte någon någonsin en aning om.
    De är de enda vi egentligen har gemensamt alla människor.
    Varm hälsning till Er ...Maria.

    SvaraRadera
  7. .....nu är ryggsäcken tom
    .......nu har jag äntligen plats för andetagen

    (citat från min vän poeten ChristinaB)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh Christina (från Mora) för det är väl hon...henne har jag saknat här, hon var alltid inne tidigare med så fina rim och funderingar.
      Men det var ett bra tag sedan
      Maggis

      Radera
    2. Skulle inte Sven Lind sluta skriva i bloggen?!
      Vad var det jag sa...;)),
      Danne

      Radera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  9. Jag glömde säga att jag från och med 1 juli bör tituleras Poet...alltså Poeten Sven Lindh

    ..när döden gjort fåror
    där livet har sått
    och sekunden du lever
    redan har gått....

    ?????????

    SvaraRadera
  10. Det finns värre saker i livet än döden. Har du någonsin tillbringat en eftermiddag med en försäkringsman"? - Woody Allen


    Sara i Alfta 93 år

    SvaraRadera
  11. Hej Gösta med fler kloka liksom mindre dito!

    Det finns saker som är värst i livet, och det är sannolikt Försäkringskassan för mig och andra drabbade. FK har slagit ut mig med fler. De har patent på sjukdom, och har avskaffat den. Det kan ju tyckas bra, att sjukdom inte finns längre. Men kontentan blir att leva på kärlek (min man), och så finns det ju ett alternativ till, försörjningsstöd. Det andra stora problemet i livet tror jag är personer som saknar humor och empati.

    Så har jag blivit utnämnd till poet idag, och det gläder mig verkligen. Ännu mer fantastiskt är att min poesivän Sven vågat skriva en fenomenal dikt här idag i Göstas dagbok. Jag har blivit varnad för att det är diktförbud, men det kanske bara är en felskrivning.
    Kanske om Sven och jag får något erbjudande, så kommer vi ut en vacker dag. För Svens ryggsäck är tom eftersom han inte längre har nån bil, och har tappat alla mina dikter, och alla sina låtar på datorn. Vi har blivit fria poeter från idag. Då öppnas många nya möjligheter.

    Det bästa man kan ge någon förutom kärlek är just tid. Kanske det är så enkelt att det gäller att ge dikter lite tid för att få förståelse för att det ofta rymmer mycket mer...
    Det fina med att vara människa är att man kan alltid ändra sig. Istället för att se glaset halvtomt, så kan det bli halvfullt om man själv väljer.
    Tack Maggi för att du gav mig kraft att skriva.

    Så småningom solskenshälsningar från Krut-Stina

    SvaraRadera
  12. Hej Gösta!
    Kloka ord från en klok man!
    Här kommer en kort, men hjärtlig hälsning till dig, Sonja och Marianne i första hand.
    Vi har haft sol, sprudlande liv i form av åska och blixtar och hällregn i omgångar, så datorn har för det mesta varit avstängd. Just nu lite lugnt på väderfronten, men i horisonten kommer nya svarta moln, så jag ”stänger butiken” igen.
    Hoppas eran dag varit solig och fin och både du och Sonja mår så bra ni bara kan!
    Varma kramar till er och alla andra goda, fina människor här på Göstas blogg från Iris

    SvaraRadera