tisdag 15 juni 2010

Sömnens makt

Tisdag 15 juni 2010 . Natten har varit lugn. Det har blivit mycket längre nätter numera. Att sova
är hur lätt som helst. Det finns inga bromsar mot tröttheten längre. Att försöka titta på TV är rena sömnmedlet det spelar ingen roll hur spännande det är. Sömnen kommer direkt det skulle nog gå att somna stående till och med. Det verkar som att sömnbehovet aldrig blir mättat utan snarare ökar. Att över huvud taget försöka sitta en kortare stund är inget att tänka på för sömnen är där på en gång. Till och med nu medan jag skriver vill ögonen falla ihop. Carpe diem Klockan är nu 4.47

6 kommentarer:

  1. Morrn på dig Gösta! Du har verkligen fått sova en lång natt och det är jag glad för.
    Förstår, att det är jobbigt med denna trötthet, Gösta. Den medicinering du får, behandlingen, det värkstillande samt sjukdomen i sig själv gör att du får denna trötthet. Förstår så väl, att du vill ha mera vaken tid på dagarna, att orka vara ute litet och så.
    Vad kan jag säga för att underlätta för dig? Inte mycket är jag rädd, men du ska veta, att du ständigt är i mina tankar. Jag önskar dig en bra dag idag, kanske vädret tillåter att du kan prova att vara ute litet.
    Många varma kramar och carpe diem, Christina, Västerås

    SvaraRadera
  2. Hej Gösta.Vad skönt att du får sova,så kroppen får vila.Passa på nu,så kanske du har nya krafter till midsommar.Då ska du se att den mesta tröttheten är nog som bortblåst,när du får besök av Marianne och hennes mor.Det händer något positivt,och du har alltid någon omkring dig.-Blev så glad när jag läste Länstidningen,och såg bilderna där du var ute,fortsätt kämpa och du ska se,att du kommer nog att åka ner till Stockholm i sommar.Hälsningar o kram Kristina.carpie diem

    SvaraRadera
  3. På ett sätt är det en tacksamhet att kunna sova. Jag är tyvärr en av dem som konstant har problem med sömnen. Det har jag haft i många många år.

    Inte blir det enklare inför att jag släpper min nya bok. Då är det som att sova i tvåtimmarspass och ständigt vara på vakt.

    Min man däremot somnar så fort han lägger huvudet på kudden.

    Kanske kan det vara till tröst för dig Gösta att många får problem just för att det är ljusare och ljusare och det tycks du inte ha.

    Hur är det med dina smärtor? Har de fått lugnare tempo? Jag skriver inte i din blogg så ofta men jag tittar in till dig då och då.
    Kramar
    Ramona

    SvaraRadera
  4. God eftermiddag Gösta..De är sorglig med att Ditt skötebarn inte fick bli till fullo vad Du tänkt Dig..Men försök se de så att dom Du kunde ge en liten extra guldkant aldrig någonsin kommer att glömma Dig..Jag kommer aldrig att kunna förstå hur människor har "mage" till att kunna be om lån av pengar från en människa som Du i ditt fall vill ge och hjälpa sjuka människor med den lilla extra guldkanten i ensamheten..
    Man kan fundera hur de har blivit i samhället..här i Uppsala så har de börjat komma att bli många gatumusikanter..barn och gamla i gatubilden..Nu har polisen kollat upp de här och de är en organiserad liga som håller på...
    De är "ruggigt" hur de blivit..
    Och hur förklarar man för ett 10-årigt barnbarn som stannar upp framför en gammal kvinna som sitter och spelar dragspel att hon får inte dom pengar som barnbarnet ville lägga i burken som stod bredvid henne...
    Ja de här med sömnen är jobbigt för Dig förstår jag..De är bra orättvist i livet på många sätt..
    Jag är som Ramona en av tusentals människor som har sömnproblem..Somna är inte svårt men vaknar efter ca 2 timmar och sen börjar snurrandet i sängen...minns inte den natt jag fick en riktig nattsömn..och få vakna utvilad ...
    Hoppas Du fått en liten promenad med "Rulle" och fått lite frisk luft idag..här har de varit si och så med vädret..ingen sommarvärme precis men den kommer nog snart..
    Ha de så bra som de går..Stor kram Ulla...

    SvaraRadera
  5. Hej Gösta!
    Skönt att dina nätter är lugna nu. Men måste vara jobbigt att ständigt känna sig trött och sömnig och också att somna när som helst. Men förmodligen är det kombinationen av dina mediciner som gör att du blir så trött plus att du nu när du fått "Rulle" (bra namn som Ulla gav rullatorn) kan vara ute lite mer. Och luften tar ut sin rätt så att man blir tröttare än vanligt.
    Hoppas du haft en bra dag och skickar dig mina varma tankar och kramar precis som vanligt. Hälsningar Iris

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta ! Gott att du kan vara ute lite mer nu sedan du fick din rullator.Hoppas på att vi ska få lite mer sol och värme.
    När det gäller sömnen så är jag den person som somnar lätt framför TV.Jag kämpar verkligen för att hålla mig vaken vilket är svårt, även om det är aldrig så spännande.
    Jag brukar spela in programmen och kolla på morgonen då jag är tidigt uppe.Man kopplar väl av helt när man slår sig ner i en skön fåtölj.
    Hoppas du får en bra natt och dag i morgon.
    Kram och hälsningar Doris
    PS. är det verkligen någon som har haft mage att vilja låna pengar av fonden.Såg att Ulla skrivit om det.DS

    SvaraRadera