onsdag 2 juni 2010

Städdags

Onsdag 2 juni 2010 kl.04.21 Att städa brukar inte vara någon höjdare. Att få det städat är däremot något att se fram emot speciellt när det blir så perfekt gjort och utan att det kostar skjortan.
I måndags var det städdag och efteråt var det en fröjd att se bostaden ren och gott doftande.
Tänk om vi kunde få uppleva att världen kunde få bli renad från allt våld och elände som bara sköljs över oss just nu. Det är som att allt bara ökar och blir värre. Här i Sverige trodde vi att vi skulle vara säkra att det bara va och gå ut utan att bli överfallna. Det verkar ha blåst bort allt av det som var. Och mer och mer lidande kommer fram. Det är som ett mörkt moln som drar in
och förstör den trygghet vi trodde att vi hade. Hoppas att det finns en yngre generation som kan åstadkomma en förändring.
Carpe diem

4 kommentarer:

  1. Hej Gösta ! Ett önsketänkande om det kunde bli så att man kunde gå ut utan att vara rädd.I dag är inte ett människoliv värd något.Dagligen läser vi om brutala mord på människor i olika åldrar.Det är skrämmande var är vår värld på väg.Vem vågar vi lita på.Men förhoppningsvis finns det goda och ärliga människor,men som försvinner i mängden av all ondska.
    Det är viktigt att vi ge kärlek och omtanke till våra uppväxande släkte,så att dom lär sig att skilja på gott och ont och var som är rätt och riktigt.Ett barn kan aldrig få för mycket kärlek under sin uppväxt.Men tyvärr har det blivit så att det är statusprylar som räknas.Dela med sig av kärlek och omtanke är ett viktigt motto.
    Nu får du ha en bra dag och njuta av en nystädad lägenhet.Det är en underbar känsla.Själv ska jag fortsätta med lite plantering på altan och balkong.Det lyser upp tillvaron.Verkar som att det kommer att bli en fin dag. Kram och hälsningar Doris

    SvaraRadera
  2. Morrn Gösta! Du skriver ingenting om hur natten varit, så jag hoppas den har varit lugn. Ja det måste kännas skönt att du får hjälp med städning och se hur rent och snyggt allt är efteråt.

    Jag håller med dig om hur världen har blivit, hur mycket ondska, krig och våld det finns. Jag brukar tänka som så, vad lämnar vi efter oss till våra barn och barnbarn? Våldet kryper närmare och närmare oss i Sverige och det är skrämmande.Det mörka molnet du beskriver känner jag med ibland och jag hoppas, att de yngre kan försöka åstadkomma en förändring!
    Jag hoppas du får en fin dag, njut av den i din vackra trädgård med blommor. Här är det fint väder idag och jag skall åka tillsammans med några pensionärer till Kvicksund för att vara ute i naturen och ta en kopp kaffe och bara vara tillsammans.
    Här får du många varma kramar och du Gösta: carpe diem!
    Christina, V-ås

    SvaraRadera
  3. Hejsan Gösta!
    Härligt att du fått hjälp med städningen, det är ju guld värt när man bara kan gå omkring och njuta av hur fint det blivit och hur gott det luktar efter de olika städmedlen som använts!
    Tänk om man kunde skicka ut en eller många städpatruller i vårt samhälle på samma sätt, så att man får bort allt "skit" som florerar i form av våld av olika slag. Men det är ett önsketänkande och inte realistiskt. Och jag kan ibland känna en rädsla för att gå ut, för att gå vissa vägar etc och det är ju för bedrövligt att det ska vara så. När jag pratar med våra ungdomar i vår närhet, så håller dom med om hur hemskt det är och också dom undviker vissa platser och tillställningar av oro för att befinna sig på fel plats vid fel tillfälle.
    Nåväl, idag har vi haft en strålande sommardag och verkligen kunnat njuta av sol och värme. Hoppas även du haft det lika gott. Har tänkt på dig flera gånger när jag suttit i min stol och lapat sol.
    Många varma kramar till dig från Iris!

    SvaraRadera
  4. Göd kväll Gösta..Ja man blir bestört när man hör om allt våld och elände runt om oss..respekten för andra finns inte längre som de verkar..Jag själv drabbades för detta för drygt ett år sen då några togs sig in i mitt lilla hus mitt på dagen och vände upp och ner på allt och tog allt som dom tyckte var av värde och mycke mer som var av värde för mig.Alla minnessaker från min mamma och syster som gått bort...en liten brosch som jag fick när jag var 5 år bland annat och konfirmationsbibeln med alla dödsannonser på nära och kära..Inget av värde för dom men för mig..Jag får leva med den här rädslan och skräcken i resten av mitt liv..Om jag hade varit hemma vad hade hänt då?? Ja de är en underlig värld vi lever i ..
    Idag har jag en TV fri dag ..jag orkar inte ta in allt hemskt runt om i världen..jag har plockat en bukett liljekonvaljer ikväll och ställt mellan korten på min kära mamma och syster..dom älskade dessa blommor...och suttit och tänkt på alla fina minnen jag har med dom.
    Minnena kan aldrig någonsin någon ta ifrån mig iallafall...även om allt annat är borta.
    Hoppas Du får en skön natt..själv ska jag sätta på alla säkerhetskedjor och slå på larmet och försöka sova...Kram Ulla.

    SvaraRadera