måndag 6 februari 2012

Dagboken

                                                  Dagboken 06 februari 2012. Många brev har kommit om förfrågan hur det går med smärtorna och vilka åtgärder som sätts in och om dom har någon värkan? Först vill jag säga det att det har satts in olika smärtlindrande åtgärder som hela tiden får kompleteras med tabletter. Det lindrar en del men det ökar hela tiden. Hoppas att det får vända tids nog. Ni som befinner er i samma situation kräv rätten till lindring för det är en rättighet. Carpe diem  Klockan är 23.28

11 kommentarer:

  1. Morrn Gösta och alla andra mina vänner här!
    Hoppas natten har var så bra det går för dig, idag är det ett nytt, oskrivet blad att fylla.
    Jag förstår, att många vill veta hur det är med dina smärtor. Det gör mig så ont att du har dem, men är ändå tacksam att du har plåstren som lindrar något. Du är en otroligt stark person, Gösta, som trots allt du går igenom ändå skriver varje dag. Kan inte nog tacka dig!

    Jag har flera människor i min närhet, som använder just dessa smärtplåster - de lindrar, så stå på er, kräv av sjukvården att få dessa!

    Lyssnade på Karlavagnen igår, fantastiskt vad mycket man fick höra om hundar och hur mycket de betyder för sina ägare, hur mycket de kan uträtta för människor! Jag tänker även på katter och då speciellt på Gulle och vad han betydde för Ingalill! De som aldrig har haft ett husdjur, har nog svårt att förstå den närhet och kärlek man kan ha till dem. Jag har själv alltid haft hundar, men nu när man blivit äldre börjar jag faktiskt tänka på att skaffa mig en liten kisse... vi får se.

    Idag är det mycket mildare väder här, bara -5 gr, så risken finns att det blir litet snö.
    skickar med många varma kramar till er alla och ber dig Gösta hälsa till Sonja när du talar med henne. Kanske hon snart är tillbaka hos dig igen, hoppas verkligen det.
    Så får vi inte glömma att ge ett litet leende till dem vi möter.
    Carpe diem!
    Christina V-ås

    SvaraRadera
  2. Hej!

    I går hittade jag dessa tänkvärda ord. Lev varje ögonblick, skratta varje dag, älska från djupet av ditt hjärta. Hälsningar från ett kyligt och soligt Tidaholm. Hans

    SvaraRadera
  3. Hej Gösta,Christina och alla ni andra tappra människor !Blir så förvånad över att höra att man måste kräva smärtlindring, det är ju det viktigaste man har arbetat fram inom vården, att patientern ska hållas så smärtfria som det bara går. För så där en 10-15 år sedan fick man vackert vänta 4 timmar innan nästa smärtlindrande morfinspruta eller tablett. Ett smärtgenombrott räknas som ett misslyckande idag, men kanske inte överallt.
    I helgen så försökte jag försiktigt närma mig min man med lite funderingar och tankar och kom en liten, liten, liten bit på väg. Det är nog som ni säger att jag får skynda långsamt, men det tar väldigt mycket på mitt "psyke", känner mig så oerhört ledsen. Tack för ert stöd. Antonia.

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta....Hoppas att de smärtlindrande åtgärderna gör så ditt liv känns meningsfullt ändå. Tur i dagens Sverige att de finns och att de kan kompletteras när det behövs, det ska man absolut kräva.
    Iris: Tack för dina ord igår om mina "ankor" Hans: Fina tänkvärda ord att försöka leva efter

    Har också hittat något att fundera lite på:
    Vårt liv är en ständigt pågående resa, från födseln till döden
    Landskapet förändras, människorna omkring oss
    förändras
    Och behoven ser likadana ut, men tåget går vidare
    Livet är tåget, inte stationerna

    Från boken "Aleph" av Paulo Coelho
    (en bok jag just beställt av en av mina favoritförfattare)
    F.ö: Vilken fin Googlebild idag av Charles Dickens 200:e födelsedag, har ni sett...
    Önskar er alla en fin dag (-20 här imorse oxå)
    Kram Kram
    Maggis

    SvaraRadera
  5. Antonia, jag förstår dig så väl! Kan berätta för dig, att min make var inlagd på lasarettet och fick morfinsprutor var 4:e timme enligt doktorns order. Han ringde hem och grät, hade outhärdligt ont! Jag blev rasande, upp till lasarettet, levde rövare där tom hotade. Då, fick han morfin i sk pump! Tänk, att man skulle behöva ta till sådana krafttag, men detta hände för 15 år sedan, så det har gått framåt!

    Försök att ta en dag i taget "läs av din man", ser du att han verkar vilja lyssna på dig, så tala litet med honom. Han behöver tid att ta in allt som händer.
    Lycka till!
    Kram på dig!
    Christina V-ås

    SvaraRadera
  6. Antonia...sakta med säkert, försök att leva efter det mottot, så ska du se förändring så småningom
    Kram/Maggis

    SvaraRadera
  7. Hejsan alla rara..
    Morfinpumpen är mycket bra, nu har man svårt att förstå att "man gick med på" att få smärtlindring var 4;e timme, det är mycket i vården som blivit sämre, men också så mycket bättre som tur är.
    Christina - du är alltid så go, jag fick lite tårar på min kin igår, jag längtade så efter min Gulle..Jag tycker absolut att du ska skaffa dig en liten kisse, eller varför inte rädda en katt från hemlöshet på någon kattsluss..Men det viktiga är att den känns rätt..
    Antonia - du får nog ha en ängels tålamod, förstår att det tar på ditt psyke, både den hemska sjukdomen och av att man inte "når" fram..Styrkekramar till dig..
    Jag ska fortsätta med bestyr inför flytten idag, det känns helt rätt..
    Kramisar till er alla goa, och tack Gösta, för att vi får vara en del av ditt liv..
    Ingalill

    SvaraRadera
  8. Det är ju en fantastisk ide att ta hand om en hemlös kisse. Katthemmen svämmar nästan över.
    Tack för er omtanke, jag tar till mig vartenda ord och försöker verkligen vara stark och ha tålamod men det tär.....Jag är så glad att jag hittat er !
    Gösta, så skönt att du började med att skriva av dig och berätta så öppet, strongt, och så ger du oss andra styrka att gå vidare.
    Antonia.

    SvaraRadera
  9. Vill bara skicka en cyberkram till dig.

    /Maja

    SvaraRadera
  10. Hej Gösta!
    Dina ord idag är tänkvärda och du om någon vet vad smärtor innebär och olika typer av smärtlindring. Din dagbok ger tröst till många, dina kloka ord och din empati och medkänsla gör dig till den du är! Jag är så glad att ha fått lära känna dig via din dagbok. Hoppas din dag varit lugn och utan allt för mycket besvär.
    Hur är läget med Sonja? Har du någon aning om när hon kan vara tillbaka hos dig igen?
    Till både Hans och Maggis; Fina ord ni skrivit här idag. Jag tar dom till mig och sparar dom inom mig!
    Till Gösta och alla övriga önskar jag en fortsatt skön dag med varma kramar från Iris

    SvaraRadera
  11. HOPPAS att du far sa mycket lındrıng som du behöver. Jag sander dıg en uppıggnıngs halsnıng fran Turkıet.
    Gunnel ı J ÖNKÖPING

    SvaraRadera