söndag 19 februari 2012

Dagboksflarn

                                      Dagboken 18 februari 2012. Dagen har varit lugn. Appropå stugan på bilden. Det är den gamla fäbodstugan som mormor gick till varje sommar med korna från byn. Här fick dom ströva fritt. Korna mjölkades morgon och kväll och däremellan utfördes alla sorts arbeten som tillhörde fäbodvallen. Stugan fungerade som bostad under den tiden som valllen var igång på sommaren. Här vistades vi hela somrarna på våra lov. Det finns så många minnen med denna bild på stugan och därför fick den vara huvudbilden både på bloggen och utanpå boken. Carpe diem                                                    Klockan är 00.09

12 kommentarer:

  1. Hej Gösta....Vilka fina minnen ihop med fäbodstugan. De flesta av oss har ett förhållande till sin mormor eller farmor. För mig har mormor betytt mycket eftersom jag vuxit upp med henne. Mamma och jag bodde där till jag var 10 år(en frånvarande pappa) så när mamma jobbade så var det mormor som fostrade mig mer eller mindre.Jag älskade min mormor.

    Vi var i Härjedalen och fjällvandrade i somras och då såg vi många små fina fäbodar. En del av dem bebodda. Det är något med omgivningen också som tilltalar, vidderna och utsikterna, det ger en känsla av frihet. En underbar uppväxt du haft där ,Gösta
    Skall strax på hockey o kolla barnbarnet, därefter blir det kantarellsoppa

    Önskar er alla en fin dag(mulet och någon minusgrad idag)
    Varm Kram
    Maggis
    ochå fjällvandring

    SvaraRadera
  2. Något konstigt kom upp i slutet men det förstår ni nog att det blev fel (ochå fjällvandring ??)
    /Maggis

    SvaraRadera
  3. Din berättelse är härlig. Vilka fina minnen,o vad världen tedde sej trygg på den tiden. Jag är lika gammal som du,föddes precis i krigsslutet. Jag undrar: Finns stugan kvar ?
    Har du varit där på senare tid?
    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Glömde avsluta.


    Hälsningar
    Marianne i Varberg

    SvaraRadera
  5. Hej Gösta, Sonja och alla andra mina kära vänner här.
    Vilka fantastiska minnen du har Gösta! Det måste kännas underbart för dig att minnas tillbaka! Livet på en fäbod var säkerligen tungt, men människorna kände sig nog avslappade och kunde njuta av naturen och livet med. Det var bättre förr....

    Tyvärr har jag inga minnen alls av min mormor, hon gick bort långt innan jag blev född. Hon fick kallbrand i ett sår och lämnade min morfar ensam med 7 små barn.

    Idag är det soligt, +3 gr men fruktansvärt halt ute!Tog en liten promenad och det gällde att ta det lugnt! Har redan inträffat flera trafikolyckor.

    Vet ni, jag glömde precis bort Melodikrysset! Hoppas Gösta att du och dina kryssarvänner lyckades bra.

    Önskar er alla en fin dag, ta hand om varandra och tänk på att i morgon är en ny dag!
    Carpe diem!
    Christina v-ås

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta! Ja, det var säkert en fantastisk tid som ni alla hade där! Härligt med sådana minnen. Ha det så gott du kan ha det!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Hej min vän. Din bild på mormors stuga är så fin härligt med alla dina minnen från en svunnen tid.
    Min mormor var också på fäbodvall varje sommar, tyvärr var jag inte född då men vi har ju besökt fäboden många gånger. Vi har också sån tur så att våra goda vänner i Älvdalen har en fäbodvall där de vistas varje sommar med kor, höns får och gris, så vi besöker dom varje år och ligger över där några dagar, så rofyllt och skönt, verkligen en lisa för själen. Många varma kramar från Lillhärdal // Hördis

    SvaraRadera
  8. Vılken fın berattelse.Har tyvarr ınga mınnen av varken mor eller farföraldrar. De var döda langt ınnan jag föddes. Men jag har besökt flera ıgangvarande fabodar under saval barna ar som ı vuxen alder. Jag tycker att det ar en lısa för sjalen att vara dar. Just nu befınner jag mıg ı Turkıet man kan saga pa en lıten karlekssemester.Och det ar ocksa en lısa för sjalen.Kram pa er alla har pa GÖSTAS sıda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastiskt att vara i Turkiet när de regnar och snöar här...hur ser de ut där Du är Du anonyme.
      kram Stina

      Radera
  9. En liten kvällshälsning...Gösta Så många fina kommentarer du fått efter din berättelse om fäbodstugan. Vi läsare tycker så mycket om att få höra den berättelsen...minner om de härliga barndomsåren.

    Dagen är snart slut, återstår lite gluttande framför TV:n...Det blir "Kontoret" kl 20.00(snart) från det otroligt populära engelska "The Office" och så Wallander, sen dags för sängen...

    Önskar er alla kära vänner här en bra avslutning på dagen
    Stor Kram
    Maggis

    SvaraRadera
  10. Hej Gösta!
    Roligt att få läsa om fäbodstugan och Dina minnen! Bilden är otroligt vacker!
    Hoppas Din och Sonjas dag har varit bra!
    Här i Skåne har det varit en vacker dag med lite
    sol till o från. Jag har varit över i Köpenhamn
    idag. Det är en liten nätt tripp nu när vi har
    Öresundsbron. Hemresan var solig o vattet låg
    lugnt när vi körde över bron o sundet.
    Har Ni mycket snö uppe hos Er? Här har nästan all snö försvunnit efter regnet i går och plusgraderna. I kväll fryser det igen.
    Ha en skön fortsättning på kvällen o natten och hälsa Sonja! Hälsar även till alla övriga!
    Ser fram emot några nya ord o tankar i Din dagbok i morgon!
    Kram Elisabeth en medmänniska från Skåne

    SvaraRadera
  11. Hej Sonja o Gösta och alla andra. Ja du Gösta, nu är jag på Danderyds sjukhus och prövar ut lite nya piller så smärtan ska bli mindre. Här på Danderyd är som ett lyxhotell. trevlig personal, god mat, rent o snyggt på rummen så jag kan inte klaga på någonting. Inatt var det mycket jobbigt med värk i hela bakpartiet, ja du om någon vet ju vad värk är. hoppas din värk gått tillbaka nu när Sonja finns i närheten, det är det bästa botemedlet vid sådarna här tillfällen.Oj, Nu kommer personalen in med stora fina pannbiffar, undrar om det blir vin till maten? Det har tydligen funnits en annan Gert här förut, men det var inte jag eftersom jag fick höra det först när karlavagnen gick för en månad sen. Ha de gott alla som finns här.
    Krama om Sonja nu så hörs vi igen.

    Din kompis Gert.

    SvaraRadera