söndag 4 december 2011

Dagboken 2:a advent 2011

                                                                                    Dagboksnotering 04 december 2:a advent 2011. En del har hänt denna dag. Smärtplåstren fanns inte och ingen vet om dom finns imorgon heller. Måste fylla upp med tabletter vilket gör att man blir mer eller mindre däckad. Sonja åkte hem idag för alla provtagningar som behöver göras. Det är precis som ketchupflskan först ingenting och ingenting sedan ingenting och sen allt på en gång. Jo föresten det har kommit lite snö på sina ställen här uppe men det är inga mängder. Dagarna kommer att gå sin gilla gång men jag kommer aldrig att kunna få upp en sådan läshastighet så det går lika fort att läsa igenom så många böcker och samtidigt komma ihåg handlingen i dom och samtidigt författarnamnen. Lyckliga stjärnor som fått den förmågan. God bättring till er alla. Carpe diem                         Klockan är 23.57

7 kommentarer:

  1. Morrn Gösta och alla er andra här i bloggfamiljen!
    Jag blir chockad när jag läser att det inte fanns smärtplåster och ingen vet om de finns imorgon! Detta Gösta skall bara inte få hända! Hoppas verkligen att de bara är tillfälligt slut, men du måste ju få nya direkt. Förstår, att tabletterna inte ger samma effekt.

    Ja du, ketchupeffekten är allom bekant, bara att försöka hänga med. Det blir tomt för dig nu när Sonja har åkt, men också viktigt för henne att få undersökningarna gjorda. Ni får hålla kontakt via telefon Gösta!

    Ja, jag ser här hur duktiga ni alla är att läsa, minns författare och böckernas innehåll. Jag beundrar er! Jag har tidigare läst mycket,mest deckare och historiska böcker. Tycker inte att jag har tid att slå mig till ro och läsa, blir ofta avbruten och då blir boken liggande...

    Idag är det 0-gradigt här och mycket halt ute, vi kanske får litet snö under eftermiddagen, det skulle göra det mycket ljusare ute också.

    Jag önskar er alla en fin dag, god bättring och ta hand om varandra - ingen nämnd och ingen glömd.
    Gösta, skicka Sonja en hälsning också!
    Carpe diem!
    Christina V-ås

    SvaraRadera
  2. Livet handlar om tidsfördriv...att medan tiden går sin obevekliga gång, försöka ha så trevligt som möjligt i den löpande tiden.Carpe diem är just det.Jag ser väldigt lite på TV - det är nästan bara fotboll och engelska deckare. Jag reser aldrig, jag är aldrig ute på krogen, jag är nästan alltid hemma förutom mina promenader. Radio och böcker är mitt stora nöje. Två saker som jag är väldigt nöjd med är att jag 1: lärde mej skriva skrivmaskin riktigt på den gmla goda tiden, vilket innebär att jag idag har rätt fingersättning vid datorn och kan skriva snabbt utan att titta på tangenterna 2: att jag i 53 års tid varit en bokmal som alltid läst mycket vilket ju inneburit att jag läser snabbt och även minns skapligt bra vad jag läst även om minnet nu börjar svikta.
    En god bok är som att stiga in i en ny värld och upplevelsen av en god bok ger tusen gånger mera för mej än en film någonsin kan ge.
    Jag tror också att läsning kan ha lika bra effekt på att hålla hjärnan i trim som korsord som jag ju också älskar. Kan sitta med korsord hela dagen.Då mina ögon från och till ger upp så vill jag betona att jag med "läsning" även avser ljudböcker för jag lyssnar väldigt ofta på just ljudböcker.Idag var det inte ringklockan - om jag nu hade någon sådan, som väckte mej -nej det var slagborrsmannen. Har ni träffat på honom eller henne????????????
    Det är den där figuren som sätter igång med en terror precis när som helst på dygnet. Det är ett ljud som inte kan beskrivas men närmast kommer man om man tänker sig att man har tio tandläkare inne i munnen samtidigt som borrar. Det fortpantar sig i hela skallen och kroppen och det är omöjligt att fly undan. Jag har införskaffat hörselskydd enligt lager-på-lager-principen - ja precis som man ska klä sig. Alltså först ett hörselskygg som man propparin i öronen och utanpå detta stora hörselskyddslurar.
    Då blir ljudet hanterbart om dock icke försumbart. En timme och 20 minuter har det konstant borrats någonstans i min närhet....phuuuu
    Julefrid och julefröjd....Hosiaaaanaaah i höööööjden!!!
    Minus två grader men ingen snö
    Ganaks lurigt halt på vissa ställen
    Jag är seg och slut i kroppen av ålderdom och ett liv bland dammiga böcker.Jag käkar nyponpulver så jag skiter nyponpulver men faktum är att det hittills verkar på det reumatiska som ligger på en lägre och hanterbar nivå att jämföra med förra hösten-vintern när det etter värre. Nyponpulver kan alltså ha en effekt faktiskt.....fan trot..
    ....................
    Smärtplåster FÅR INTE ts slut för en patient som behöver dem. Finns de inte på ett apotek så ska de banne mej skickas med taxi per omgående till den som behöver dem. Tyvärr är vi sjuka för snälla och tysta - dels för att vi inte orkar bråka och dels för att vi tillhör den äldre generationen som bara lärt oss att buga och bocka.....Jag ligger på gränsen där men brukar bli så förbannad att jag rör upp himmel och helvete när jag drabbas. Dom bore naturligtvis skriva ut så pass mycket smärtplåster att det inte kunde ta slut men man skriver ut så lite åt gången för att man inte ska ha lager i hemmet....sedan när man behöver mera så har inte apoteket hemma heller så någonstans har förståndet hoppat av logiken.

    Ha det
    Sven Lindh

    SvaraRadera
  3. Hej Gösta!

    Jag vill bara skicka en hälsning till dig så här i adventstider. Jag hittade till din blogg för ca ett år sedan ,då det upptäcktes metastaser i mina lungor och skelett. Jag är inne nästan varje dag och ser hur ni har det däruppe men jag har aldrig skrivit något. Jag läste igår att du inte hade någon lust att skriva längre. Då kände jag att jag måste tala om hur mycket glädje du skänkt mig genom din blogg.

    Jag tycker det är ynkligt att du inte kunde få dina smärtplåster i dag. Sånt ska bara finnas. Själv har jag fått må ganska bra under det gångna året. Efter att de tappat mina lungor på vätska och satt igång med behandlingar så har det gått bra. Man blir ju aldrig frisk igen men kanske kan dessa behandlingar för länga livet ett tag till. Nu önskar jag dig en lugn och bra adventstid framöver och hoppas på att du slipper värken.

    Varma hälsningar från Inga-lill som bor i södra Sverige. (Vi har fått vår första snö i natt så pass att det är pudervitt på marken) Ger genast lite mer julstämning.
    D.S.

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta!
    Det är en skam att inte dina smärtplåster inte fanns och att man inte visste om du får dom idag heller. Sånt här får bara inte hända, men tyvärr gör det så allt för ofta. Jag har också mediciner för hjärta och lungor som måste intas varje dag och har också råkat ut för att den medicin jag alltid måste ta varje dag inte finns på apoteket utan det kan ta flera dagar innan man får hem igen. Så nu har jag blivit en liten ekorre och har så lång framförhållning jag "får ha enligt bestämmelserna", så att jag inte ska bli utan, får då finns bara sjukhuset som alternativ (om dom har någon sängplats förstås). Usch vad negativ jag blev nu känner jag, men det är ju bara så det är tyvärr.
    Hoppas du får dina plåster idag, annars får du ryta i. Dom kan skicka med taxi från närmaste apotek som har dom, för du behöver dom ju verkligen.
    Nu får vi hoppas att Sonjas undersökningar flyter på som dom ska så att hon förhoppningsvis är tillbaka hos dig om några dagar.
    På tal om läsning; jag läser inte heller så fort och mycket. Lyssnar mest på radio och TV och sedan löser jag en hel del korsord.
    Gösta, ha en så bra dag som du kan nu och jag håller tummarna för att plåstren kommer under dagen.
    Varma kramar till dig och så får du skicka några vidare till Sonja när hon ringer.
    Hälsningar från Iris

    SvaraRadera
  5. Godmiddag Gösta
    Hurra...Imorse var det vitt på marken och snö- flingorna fortsatte falla en stund på fm så nu är det vinterlikt(och jullikt)ute. Ljusstakar och julegraneljus blir så vackert mot den vita snön...
    Skönt Gösta...idag har du återfått inspirationen, måtte det bara ha löst sig med plåstren. Ha en bra dag alla
    Varm Kram
    Maggis

    SvaraRadera
  6. Hej igen...Glömde några saker innan
    Tack Sven för infon ang program att lägga in böcker i datorn. Får se vad vi kommer fram till efter jul. Det blir spännande, ett projekt att se fram emot
    Jag tror också att om man läser mycket så utvecklar man ett "kom-ihåg" ang böckerna. Det är ju ett intresse och ett intresse engagerar man sig i
    Betr snön som kommit så är det både plus och minus-sidor. Ser att det redan skett dödsolyckoer p.gr.a halkan och svårt att gå på hala vägar så man inte ramlar och bryter armar o ben. Och så snöskottningen... Men så oerhört vackert och ljust när man tittar på den
    Och hörde ni på TV:n igår om levande ljus, att det är skaligt för lungor och hjärta, avger sotpartiklar. Så nu får man inte tända för många och vädra, då var det inte så farligt.
    Kanske köpa batteriljus även om det inte är samma men kan nog skapa stämning ändå
    Gösta Hoppas att du fått plåster nu....Kanske hemtjänsten ordnat
    Trevlig kväll
    Kram
    Maggis

    SvaraRadera
  7. Hej Gösta!
    Jag hoppas verkligen att Du fått smärtplåster så Du får lindring. Jag hoppas även att Sonja snart är tillbaks igen och att hennes prover är bra.
    Här nere i söder är det kallare än tidigare dagar men än så länge barmark. Men det varnas för svart halka på vägarna så vintern är i antågande.
    Hoppas Du får en lugn kväll o natt så hörs vi igen i morgon!
    Hälsningar från Elisabeth, en medmänniska från Skåne

    SvaraRadera