måndag 12 december 2011

Dagboken

                                                                                           Dagboksnotering 11 december 2011. Vad glad jag blev att min avundsjuka nuna upptäcktes fast den skulle föreställas vara gömd. Att klä sina känslor under något annat än vad det är är inte lönt för det finns alltid någon som kan tyda det som ligger bakom. Nu har Sonja kommit hem så allt är vid det normala igen. Får se vad morgondagen har att bjuda på? Det är ju dygnet före lucia och då ska väl alla flickor i bloggfamiljen ut och lussa. Det är dags att börja i tid för det är ju många som väntar på lussebruden. Krya på er alla och Carpe diem                                       Klockan är 00.06

12 kommentarer:

  1. Komikern och filosofen Hasse Alfredsson lånade ut denna till mej:

    Det var en flicka från Gränna
    Som sin stjärt så hårt kunde spänna
    att uti detta hål
    hon kunde strypa en ål
    och till och med vässa en penna


    -------------
    En fet äcklig mas ifrån Mora
    vars fötter som båtar var stora
    när han skulle gå
    fick han hitta en å......
    ......
    Ja sedan får jag inte till slutet på den men ni kan kanske hjälpa mej

    Jag kan inte som Hasse Alfredsson få till sista meningen. Jag fixar det fyra första raderna men så den sista femte raden som ska vara snitsen den får jag aldrig till..
    ............
    En ännu fetare mas ifrån Orsa
    Ja Kalle Moraeus fetaste brorsa
    Försökte också spela och sjunga
    men han bet sig jämt i sin tunga
    .................
    ...................
    ja och så var det sista raden igen som jag inte får till..

    Den fetaste masen som fanns
    vars pappa var en schimpans
    bar namnet Sven Lind
    omåttligt ful och så trind
    ......
    .........
    men så får jag inte till sista raden
    ................
    NU FÅR NI BASKE MEJ HJÄLPA MEJ MED DESSA LIMERICKAR...
    .....
    Jag låser upp min dörr tidigt på morgonen vid Lucia så får vi se och hoppas att någon av er tassar hit med ljus i hår och lussebulla....mums
    säger ensamme Måns

    Nu fortsätter jag att titta på dvd..Midsomer Murders....del 4...jag har 70 avsnitt framför mej så jag är väl klar någon gång till midsommar

    Sven Oskar Herbert Lindh
    carpe diem
    bara carpe diem är vaken

    SvaraRadera
  2. Hoppas du får lussebullar och lite skönsång. Din blogg är ju helt suverän.

    SvaraRadera
  3. Godmorgon mina vänner har...
    Hoppas dagen börjat bra. Gör en paus i julstöket

    Solen glimmar blank och trind
    Vattnet likt en spegel
    Tittar in gör trind Sven Lind
    Med limerick som regel....
    Daj daj daj daj.....

    Neej, inte så bra...blir nog ingen Bellman, men det rimmar i alla fall. Ha det bra....

    Varm kram till alla
    Maggis

    SvaraRadera
  4. Godmiddag mina vänner. Vilka duktiga poeter ni alla är! Där ligger jag i lä.

    Fick i alla fall till några ord:

    stt läsa alla era rader
    gör mig riktigt glader
    Sven jag kallar Mora-Nisse
    en kul och härlig prisse
    jag kan inte skriva en limerick
    det säger inte ens "click".

    Kram!
    Christina V-ås

    SvaraRadera
  5. Hej...En ny paus
    Christina...Du är duktig

    En skön "gammal" snubbe från Mora
    Han träffa en dam ifrån Nora
    Hon hette Dora
    Han hette Sven Lind
    En rund glad och trind en
    De slog sig ihop
    och gjorde ett skop
    Så nu ifrån Mora hörs jublande rop

    Sven...Du har fått mig på limerickhumör..och jag som aldrig rimmat men blir glad av det, tack vare Göstas underbara blogg

    Och hela dagen idag har jag dessutom gått och nynnat på "Solen glimmar blank o trind....

    Kram/Maggis

    SvaraRadera
  6. Hej på er alla rimmare och alla andra!

    Nu har all snö i Tidaholm regnat bort. Följande såg jag en gång på en rastplats i ett utedass:

    Hej, på er alla rövare och banditer
    som sitter här och skiter
    om ni något hjärta har
    lämna lite papper kvar.
    Hjärtliga hälsningar från den skitnödiga måsen.
    Hans

    SvaraRadera
  7. Äntligen...och tack alla vänner här på sidan
    Nu har jag fått skratta och det behövde jag...tack igen...ni rimmar ju som kungen på limerickar...Hasse Alfredsson...
    Ja mitt i allt det tunga kan man skratta och behöva skratta.....
    Kanske vi ska öppna en rimstuga här och hjälpa alla dem som inte får till det..
    Hans du hjälpte mej med rimmet för jag tämnkte ge min kompis Jonte en bal toalettpapper....
    Men även slå in några tegelstenar i paketet så han tror att det är en platt-tv...
    Fikon fick han
    Tack igen för alla skratt...
    Sven Lindh
    Jo vädret....
    Det töar här och sedan fryser det till is så hela Mora är en isgata...varning!!!!!!
    Jag tog min promenad men det var hemskt och jag är lycklig som kom hem utan brutna ben.

    Ha det
    Hi hi hi hi...

    SvaraRadera
  8. Hej Gösta, Sonja och alla andra!
    Vilken härlig dag att läsa din blogg Gösta. Först din positiva info att Sonja är tillbaka - det gläder mig verkligen. Sen klart vi ska lussa i morgon, och jag antar att Sonja lussar för dig.
    Sen alla härliga rim där mina skrattmuskler fått sin nödvändiga motion för både denna och flera dagar framöver. Jag är urdålig på att rimma, så jag nöjer mig med att läsa dom ni har satt på pränt här. Tack ska ni ha.
    Hoppas alla haft en bra dag och var rädd om er när ni går ut, det verkar vara halt i hela landet nu och vi vill inte ha några benbrott!
    Varma kramar till dig Gösta och hela din dagboksfamilj och Sonja - välkommen åter!
    Hälsningar Iris

    SvaraRadera
  9. Hej Gösta! Så glad att läsa din dagbok idag, för jag förstår att du är glad nu när Sonja är tillbaka! Nu får ni fira Lucia tillsammans, för resten välkommen tillbaka Sonja!

    Ja, idag har vi haft blixthalka här, provade att gå ut, men det var som en isbana utanför, många trafikolyckor, ben- och armbrott också tyvärr.

    Har fått se många exempel på duktiga poeter här idag, även många skratt. Det enda jag kan åstadkomma är litet julrim på paketen.
    Önskar er alla här en stämningsfull Lucia, var rädda om varandra.
    Visste ni för resten vad man kallar lussekatter i Södermanland? Jo prästens hår! Minns från min barndom där. De såg inte riktigt ut som de lussekatter vi har här, litet "krulligare" kan man säga.
    Lusse-kramar och carpe diem!
    Christina V-ås

    SvaraRadera
  10. Hej på dig Gösta, Sonja och alla andra trevliga här i "familjen2...
    Ja idag fick man många glada skratt vad duktiga ni är!
    Sven är för rolig, fattar inte hur han kommer på alla små klurigheter...mjau på dig, Sven
    Förstår att det är skönt för dig Gösta att ha sonja hemmavid, det är tråkigt att vara ensam...
    Min Gulle fattas mig...
    F ö så har jag varit in till stan idag med färdtjänsten, och fixat till både fötter och huvud, så vill ni att jag ska lussa så...:))
    Färdtjänsten får väl köra i skyttertrafik...
    Annars brukar jag varje luciamorgon gå upp och titta på TV:s lussemorgon, kokar mig en kopp gott kaffe och tar en lussekatt, tänder ljus, jag tycker det är så mysigt då..Sen kan man, om man vill...lägga sig en stund till..Vilken lyxtillvaro man lever i, man får se det positiva i allt det negativa. Ser att Christina nämner lussebullar som kallades "prästens hår", dom var väl dubbla, kommer ihåg att farmor gjorde sådana, dom blev så fina.
    Nu önskar jag er alla en trevlig och go kväll.
    Ska försöka mig på ett rim..

    Det var en gång en kvinna
    som inte visste hur hon skulle hinna
    att till jul lägga lutfisk i blöt
    så hon knep om näsan och snöt
    och sen ni smaska på "julig" gröt....

    Usch och fy va´äckligt!!!

    Kramisar från Ingalill

    SvaraRadera
  11. Den var faktiskt kul, Inga Lill!

    SvaraRadera
  12. Jag har nu tittat genom alla diktande och rimmande inslag här på sidan idag och utsett vinnaren.....fanfarer och puuuuuukor
    Vinnaren är:

    INGALILL

    Motivering: för en mustig och helt obeskrivbar jul-limerick som lockar till skratt samtidigt som den är JUL i varje strof. En fantastisk limerick som Hasse Alfredsson skulle jubla åt.
    .........
    Ingalill jag tänker också på din fina Gulle
    Du vet att jag älskar katter. Har du något kort på honom som du kunde maila mej.Eller om du har det i telefonen och kan mms:a

    Min mail: hate.striver@gmail.com

    Min mobil: 0706163763

    Katter dör aldrig för de tassar omkring i vårt inre hela tiden även om vi kanske inte ser dem.
    Min lilla Troll som jag förlorade för fem år sedan fortsatte komma och lägga sig precis på samma ställe i min säng på kvällen som han alltid gjort. Jag kände hur han lade sig där fast han var borta. Nu ser jag honom ibland i ögonvrån när han tassar någonstans i rummen.
    De andra tre katterna jag har märker det också och tittar lite förvånat.
    Den som nu tycker att jag är galen må tycka så men det finns mycket som vi inte förstår eller kan förklara bort.
    Katter är fenomenalt finurliga djur
    Ett mycket varmt och innerligt mjau till IngaLill.....
    Nu ska jag kolla lite fotboll
    Det har varit underbart att läsa hur ni alla diktat idag....jag har skrattat mej varm

    Sven Lindh

    SvaraRadera