söndag 11 december 2011

Nobelfesten dagboksnotering

                                                                                  Dagboksnotis 10 december 2011. Nobeldagen. Vad svårt att välja nu tar det hela dagen att komma överens med vad som gäller. Jag ger bort hela härligheten till dom som verkligen skulle behöva stora bitar ur hela frosseriet. Det skulle räcka med mindre delar anpassade till verkliga kostnader utan alla dessa friåkare. Ska försöka sova fast det ej har varit några besök.Carpe diem                                   Klockan är 00.05

8 kommentarer:

  1. Dom fattiga i Calcutta,
    som inte har nå´n mat,
    samlar koskit och silar den, för att se om det finns
    några osmälta risgryn kvar.
    Och så måste också den som vill finna,
    och inte söker för sökandets skull,
    var redo att leta överallt
    och inte vara fördomsfull.
    --------------
    strof av Mikael Wiehe ur sången "Jakten på Dalai Lama"

    Apropå det äckliga frosseriet på nobelfesten allt emedan miljoner svältande dör i Afrika och Indien...
    ----------
    Jag håller med Gösta

    Sven Lindh

    SvaraRadera
  2. Morrn på dig Gösta och alla andra här i "familjen!.
    Ja, jag håller med både dig Gösta och Sven i vad gäller Nobelfirandet och den överdådiga buffén. Måste erkänna, att jag hade svårt att ta till mig det jag såg, mina tankar gick till alla dessa miljoner människor som lever fattiga i världen. Å andra sidan var det vackert att se på, högtidligt, men behöver det vara denna lyx?

    Igår blev det inte någon utevistelse, jag satt och tittade på skidsporten och sedan Nobelfesten.
    Idag är det tredje advent, ute lyser gräsmattorna gröna, det är halt och nu vill man ha litet snö! Skall hem till min dotter idag och baka pepparkakor och jag har fått uppdraget att göra ett pepparkakshus.

    Ikväll Gösta kommer Sonja hem och jag förstår att du längtar efter henne. Jag hoppas att dagen blir bra för er alla, kanske något positivt händer, ett besök, ett telefonsamtal, varje liten sak lyser upp dagen.
    Skickar med varma kramar och ett carpe diem!
    Christina V-ås

    SvaraRadera
  3. Godförmiddag allesammans...
    Kloka ord som vanligt Gösta, med överflödet vid Nobelfesten. Det är myntets baksida. Men jag som är en evig optimist ser framsidan också....Det är dessa människor som hyllas vid Nobelfesten som gör livet mycket bättre för oss andra människor med forskning o framsteg i världen..Och så Tranströmer...Det lyser runt honom, med sin friska hand klappar han alla på kinden, vänlighetens symbol. Någon sade igår...Tranströmer är nog den enda som klappat kungen på kinden. Han har ett nersatt funktionshinder efter stroken, och det bevisar att man inte behöver vara en perfekt människa. Kanske är det alla dessa som har något att lära oss andra som tar allt för givet, tyvärr...
    Åter en gråtrist dag men lite vitt på marken nu som lyser upp. Och ikväll kommer Sonja tillbaka
    Trevlig 3:e Advent till er alla
    Kram/Maggis

    SvaraRadera
  4. Hejsan

    Jag håller INTE med ang lyxen vid Nobelfesten, jag älskar att se festklädda människor, och att matsedeln är lyxig, det hör ju till. Skulle väl inte vara fest om det serverades stekt falukorv och makaroner, eller hur?? Dessutom de fattiga blir inte mättare av att Nobelmiddagen tonas ner. Det år så mycket tråkigt och hemskt i världen idag, så varför inte kunna ha denna festernas fest?? Och njuta av den utan dåligt samvete?? Biståndet till världens fattiga länder är enormt, och vi bidrar ju alla till det, och vad mer kan du/jag göra?? Det ligger ofta ren och skär avundsjuka bakom att vissa har det bättre ställt än andra. Men, så är det, bara att konstatera.
    F ö hoppas jag att ni alla får en fin dag.

    Hälsningar fårn Jenny i Karlstad, som ofta läser din fina blogg,.

    SvaraRadera
  5. Blommig falukorv


    Jag vill ha blommig falukorv till lunch, mamma!

    Nått annat vill jag inte ha!

    Jag hatar tomaten,

    Och fisken och spenaten,

    Och plättarna med lingonsylt.

    Fläsk-har vi för ofta.

    Lamm-smakar som kofta.

    Biff med lök är riktigt läbbigt!



    Jag vill ha blommig falukorv till lunch mamma!

    Nått annat vill jag inte ha!



    Jag vill ha blommig falukorv till lunch mamma!

    Nått annat vill jag inte ha!

    Nä aldrig äter jag mer rotmos och potäter,

    Och isterband och kalvkotlett!

    Pytt det är för pyttigt!

    Mjölk- det för nyttigt!

    Knäckebröd för hårt att tugga!



    Jag vill ha blommig falukorv till lunch mamma!

    Nått annat vill jag inte ha!


    Sven Lindh -tjock och trind

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta!
    Hoppas dagen varit bra för dig och att Sonja nu har kommit tillbaka till dig efter hemmavistelsen för sina undersökningar.
    Betr Nobelfesten håller jag med Maggis och när jag såg Tranströmer blev jag riktigt rörd.
    Sen tycker jag precis som Sven om blommig falukorv, det är intefel. Men det är inte isterband heller. Du är en riktig poet Sven.
    Hoppas ni alla haft en bra tredje advent.
    Varma kramar till er alla från Iris

    SvaraRadera
  7. Hej alla! Jag menade inte riktigt så tokigt som mitt inlägg blev! Jag liksom ni tycker om att titta och forskarna gör ett fantastiskt jobb för oss alla. Klart det skall vara festligt! Men mina tankar gick till dem som inte har det vi har, såg bara skillnaden, det var bara det...
    Hoppas, jag inte gjort bort mig inför er alla, jag vet att vi bidrar med mycket hjälp till fattiga länder.
    Ha det bra alla.
    Kanske Sonja redan är hemma hos dig Gösta, hoppas det.
    Stor kram alla, carpe diem!
    Christina V-ås

    SvaraRadera
  8. Christina! Du har inte alls gjort bort dig. Förstår helt och fullt det du skriver, men som Maggis säger - myntet har både en framsida och en baksida.
    Och festmiddagen tas ju från Nobelstiftelsens pengar om jag förstått det rätt, svenska staten ger bistånd till behövande länder och människor, dvs vi skattebetalare.
    Så Christina - sov lugnt, ingen lägger någon skugga över ditt inlägg!
    Kram från Iris

    SvaraRadera