tisdag 13 december 2011

Lussenatt

                                                                                        Dagboksnotis 12 december 2011 lussenatten.Dagen har bestått av de vanliga bytena av olika förband däremellan ingenting. Lite snö har kommit men det går väl ihop lite nu när plusgraderna kommer. Det kommmer något mer under denna natt. LUCIA kommer med sitt ljus och sin frid samt ett lugn fast vissa tror att det gäller att supa och bete sig otrevligt. Hoppas att alla kan få njuta av det fina som det ändå är med lucia. Carpe diem                                             Klockan är 00.19

10 kommentarer:

  1. Gomorron alla denna Luciamorgon
    Sänder över lite ljus o värme av det som Lucia, ljusets drottning förmedlar i denna mörka årstid. Och för mig är julen värme, god mat ljus,hemkokta karameller julklappar, tomte o allt. Men julaftons morgon stiger jag upp, tänder julgranen, sätter på en något rispig LP-julskiva av Janne Malmsjö, låt mig få tända ett ljus bl a. Sedan går jag fram till julkrubban och tänder ett ljus, så för mig är julen också helig. Ja detta är min jul....
    Varm lussekram till alla
    Maggis

    SvaraRadera
  2. God Luciamorgon Gösta och alla er andra här i vår lilla familj!
    Ja du har så rätt Gösta, Lucia innebär frid, lugn och en julkänsla. Jag tittade på Lucia från Göteborg på morgonen och det var mycket vackert!
    Själv blev jag väckt kl 6 av grannens barnbarn, som kom och lussade för mig med kaffe, lussebullar och pepparkakor! Det var stort!
    Fast Lucia har också en baksida.... vad man läser i tidningarna dagen efter är inte alltid roligt, tyvärr tar spriten över den fina stämning som borde råda.

    Här är det regn i luften 4 gr varmt och ingen snö, det är litet synd, men snön kommer, vi behöver inte hämta ner den.

    Julen för mig är samvaro med barn, barnbarn och barnbarnsbarn, julmat, julklappar och den värme och glädje och framtidstro man känner, när man ser alla barbarnen och deras glädje!
    Idag ska jag gå hem till ett äldre par och överraska dem med lussebullar och pepparkakor, tänker INTE vara Lucia! Då skulle jag förstöra Luciabilden. Jag, en alldeles för mager tant, med grått hår, nej, det blir bra med glädjen man känner att kunna sprida glädje till någon.
    Gösta du är en glädjespridare, Sven och alla ni andra ger för mig en solkant på varje dag!
    Ha en skön Lucia alla och idag verkligen carpe diem!
    Christina v-ås

    SvaraRadera
  3. Hej Gösta!
    Denna Luciadag har gett oss gråväder, blåst och lite regn och någon levande Lucia har inte synts till. Men vi har nu tänt våra levande ljus, druckit vårt lusse-kaffe och njutit av såväl ljuset som värmen vi har inomhus.
    Hoppas ni alla i Göstas dagboksfamilj kan uppleva denna känsla inomhus och inombords.
    Jag är så tacksam att få vara en del av den här dagboksfamiljen och att varje dag få uppleva den glädje som sprids av Gösta och er alla andra!
    Önskar er alla en fortsatt trevlig Luciadag!
    Varma kramar från Iris

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta ! Igår var jag på luciafirande det var synskadades förening som inbjöd till fest med risgrynsgröt och skinksmörgås,samt kaffe och pepparkaka.Lucia med tärnor och små tomternissar som förgyllde tillvaron.
    I dag blev det Luciamorgon på TV och kaffe med lussebulle.
    Nu är brödbaket klart och även bullar och kakor.
    För min egna del får jag avstår från godsakerna.
    Men mina kära kan njuta i fulla drag.
    Julaftonsmorgon bli det grötfrukost och skinksmörgås hos sonen.Tjugo personer bli vi,sedan bli det julbord hos barnbarnet på kvällen och julklappsutedelning mest för dom små liven.Juldagen middag hos ett av barnbarnen.Annandagen ska gå i lugnets tecken.En god bok och Tv får det bli.
    Kram på er alla och till Sonja och dig Gösta en extra kram och hälsning från Doris.

    SvaraRadera
  5. Nu e de problem...
    VArje år på Lucia den 13:e alltså brukar jag och Jonte gå ut för att stjäla årets julgranar...
    Men nu ska det ju vara PLAST-granar
    Och det enda stället vi vet som det finns plastgranar på är hos ICA-MAXI så.....
    Inatt ska vi ta oss in där och stjäla våra plastgranar och även 20 granar till vänner och bekanta. Det här kan ju gå åt skogen(hi hi hi) så om ni inte hör något mer från mej på ett tag sååååå....sitter jag förmodligen på KUMLA.

    Sant eller en skröna

    Man vet aldrig med Sven Lindh

    Men tusan så tomt det var på Lucior här hos mej imorse...ingen Doris..ingen Christina...ingen Ingalill...ingen Maggis...ingen Iris....
    MEN som tur var hittade jag er här på sidan

    Nu ska jag ta en kopp
    ....och planera för nattens räd
    inte i skogen
    utan bland plastens träd
    varför blev det så
    varför ska alla
    ha plast
    och inte en riktig tall va´?
    --------------

    "här vare´gran här vare´gran
    här vare´gran av PLAST
    te dopparedan"

    SvaraRadera
  6. Go´kväll på dig Gösta och alla andra varma människor,
    Jag ser att ni haft en bra och härlig dag, vad Sven har tänkt sig kan väl aldrig båda gott, akta dig Sven, du får nog sona ditt bortt..
    Håller helt med Iris om att man är tacksam över att få höra till Göstas "bloggfamilj". Det är så intressant att läsa alla kommentarer, idag är det ju lucia som jag ser att ni firat på olika sätt, jag själv har haft turen att få besök av min systerdotter och hennes lilla Chihuahua, vi fikade goda lussebullar och sen, på e m, tror ni inte att det även slank ner risgrynspudding med jordgubbssylt och grädde. Mums! Det hade systerdottern "beställt" och vad gör man inte...Konstigt att inte min våg exploderat för länge sen..och jag med förresten!!
    Ikväll blir det till att lösa korsord, dåligt på TV.n, och lyssna på radions Karlavagn.
    Jag önskar er alla en trevlig kväll
    Kramisar från Ingalill

    SvaraRadera
  7. Här ett försök med ett bidrag med anledning av Svens inlägg ovan:
    Sven och Jonte tänker sno granar av plast
    Hoppas verkligen dom inte åker fast
    För gör dom det kan dom inte ut och rumla
    Då hamnar dom förmodligen på Kumla
    Och där är bara jobb och aldrig nån rast

    Så ta förnuftet istället i tanken
    Gå hellre i morgon till närmsta banken
    Hämta lite slantar och köp billigt ett gäng granar
    Säg till Maxi att tomten på dom spanar
    Och att den butik som ger er mest slipper snålhets-stanken
    Natti från Iris

    SvaraRadera
  8. jo jag kan lugna er alla
    det var bara skoj
    för jag vill inte palla
    de var bara en ploj
    ..............
    I byn Bergkarlås där jag är född där tog vi granar var vi ville och det var okej balnd byborna att göra så....

    Men nu för tiden är det faktiskt så att det händer varje år att någon eller några stjäl fulla lastflak med granar i skogarna runt byn för att sälja dem
    Då har det verkligen gått för långt
    Och anmäler man till polisen så kan de inget göra
    Jag har bara en liten fin plastgran som står på ett bord nu för tiden. mamma har plastgran och Jonte har plastgran som han KÖPT på MAXI.....säger han

    Godnatt och godmorgon
    I natt ska jag titta på Midsomer Murders avsnitt nummer 6
    Sven Lindh

    SvaraRadera
  9. Hej Sven!
    Övertygad om att det var bara skoj,
    med andra ord en riktig ploj.
    Jag har också plastgran, vare sig orkar eller vill dammsuga granbarr till midsommar! Fast jag saknar grandoften, men den finns väl att köpa på Maxi kanske?
    Har också läst och hört att man stjäl mängder med granar och åker in till städerna och säljer dom sen, det är för ........ Och som du säger, polisen kan (har inte tid och resurser) att ta tag i såna problem.
    Åter igen - natti. För nu släcker jag ner för denna dag.
    /Iris

    SvaraRadera
  10. e de bara jag som e vaken på nätterna...?
    Det är ganska mysigt faktiskt
    Tyst och stilla
    Sedan alla ljusen från fönstren mitt emot
    Och julgranen som lyser så fint på gräsmattan bakom detta hyreshus på en stor gräsplan...
    Radio eller lite podprogram från SR
    Ska lyssna på dagens P4 Extra nu tror jag för jag missade det idag

    God natt mina vänner
    Var så god Gösta och skriv nästa anteckning
    Vi väntar
    Sven Lindh

    SvaraRadera