söndag 14 februari 2010

Alla hjärtans dag

Söndag 14 februari 2010 kl.04.34  Natten har varit lugn utan några störningar. Domningarna från gårdagen känns fast på lite avlägset sätt. Den här dagen kallas för alla hjärtans dag och då tror jag att alla människor försöker visa det på något vis. Min önskan är ju att alla dagar egentligen kunde få vara alla hjärtans dag utan att det behöver skrivas i almanackan. Här har det varit en varierad väderlek från -32 upp till -4 och ibland nästan töväder och så har det kommit lite snö också fast det kunde räcka med den varan. Det här är ungefär som ett vardagssamtal kan se ut. Vi har blivit rädda för att kanske avslöja för mycket för andra om vi skulle prata och umgås mer när vi möts. Vilken annorlunda stämning det skulle bli om vi vore mindre rädda för att göra bort oss inför varandra och ta vara på varje tillfälle att försöka umgås på ett mer naturligt vis. Men det kanske är så att vi vill vara för oss själva och umgås med bara familjen under fritiden och låta det bero med det. Eller har vi skrämts av alla dessa skriverier om överfall och attacker ute i samhället. Jag tror att om vi började prata mer med varandra så skulle vi nog kunna bli mer säkra på oss själva längre fram och det kunde bli ett varmare klimat oss människor emellan utan någon särskild dag för att åstadkomma det. Och allt det sneglande i ögonvrån på vad grannen gör som vi kan förfasa oss över skulle med en gång försvinna. Carpe diem och en god ALLA HJÄRTANS DAG

6 kommentarer:

  1. God morgon Gösta! Blev så glad när jag såg att din natt varit lugn och att du inte känner av domningarna så mycket.När det gäller Alla Hjärtans dag så har jag samma åsikt som du
    Det behöver inte vara en dag som står i almanackan. Det kan vara vilken dag som helst att man försöker glädja någon annan igenom ett besök eller ett samtal och en liten gåva. Min mormor hade ett ordspråk( Att i en knuten hand kommer det inte något ur ej heller något i handen).Jag tycker att det är tänkvärt.Jag har tagit med mig dom orden på min väg i livet.Försökt att vara en så god medmänniska som möjligt.
    Varför är vi så rädda för att närma oss våra medmänniskor,den frågan har jag ställt mig så många gånger.Bara ett litet leende eller ett vänligt ord kan betyda hur mycket som helst.
    Ofta när man sitter i ett väntrum eller ute och reser döljer personerna sig bakom en tidning eller sitter helt tysta.Men det behövs bara ett litet vänligt ord för att det ska komma igång ett samtal, sedan lättas stämningen upp.Gösta jag önskar dig en bra dag att du kan njuta av dagen.Tankarna är ofta hos dig mer än du kanske tror.Kram och vänlig hälsning från Doris.

    SvaraRadera
  2. Morrn Gösta och glad Alla Hjärtans Dag till dig! Du skriver så klokt och jag håller med dig helt! Man säger att vi svenskar är tillknäppta och inte gärna öppnar sig för människor. Då är nog jag ingen svensk! Jag brukar prata med människor, försöka hjälpa där jag kan. Man får så mycket tillbaka. Det är det lilla som räknas och kan betyda att en dag blir lättare för dem som har det svårt. Jag "arbetar" inom PRO och har därför mycket kontakt med äldre människor. Ibland hälsar jag på några på ett äldreboende och höra dem berätta hur det var förr. Det gör min dag ljusare också. Man hör om allt våld och brottslighet som förekommer och det skrämmer en.
    Här är det fortfarande mycket snö, omkring 8 minusgrader nu och mycket halt ute. Jag brukar gå med mina gåstavar för motionen, men i denna halka ser jag mera ut som en giraff på hal is!
    Gösta, jag önskar jag kunde skicka ett sådant där rött godishjärta till dig, men mina varma tankar till dig på denna dag, kanske hjälper dig litet. Vem vet, kanske tittar någon in till dig idag? Har du hört från din dotter? Tänk om hon skulle komma till dig idag? Vad glad jag skulle bli!
    Ha det bra Gösta och här kommer många varma bamsekramar från Christina, Västerås. Carpe diem!

    SvaraRadera
  3. Underbart att din Alla hjärtans Dag började lugnt
    Håller fulltändig med dej om det du skriver idag.
    Världen skulle se annorlunda ut då. Som min mamma
    sa,"sköt dej själv coh skit i andra, får du lugnt på jorden vandra". Det betyder ju inte att man inte ska bry sej, utan det du sa om grannen.
    Ha nu en fortsatt bra Alla Hjärtans Dag
    Karin

    SvaraRadera
  4. Morr´n Gösta!
    Jättebra att darrningarna har avtagit och att du haft en relativt lugn natt.
    Jag håller med om att det inte ska behövas en särskild dag för att vi ska tänka på andra och jag tror att dom som inte vill prata eller umgås gör det inte på Alla hjärtans dag heller.
    Tittar du på OS? Skidskyttetjejerna måste ha haft dåliga skidor med tanke på deras resultat. Dom var ju själva förvånade att skidåkningen tog så lång tid.
    Skickar många många mjuka kramar till dig med förhoppning om en bra dag. Carpe diem
    Ninni

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera