måndag 8 februari 2010

Ett påpekande

Måndag 8 februari 2010 kl.04.25 Det är förvånande hur kunniga människor blir när det gäller hur jag ska handskas med min sjukdom. Det är ju bara att rycka på axlarna och göra det jag tycker om för då blir jag frisk. Att få höra sådana saker från en anonym som tycks veta hur min situation är gör det ännu mer konstigt. Behandlingar kan tyckas vara likadana men i verkligheten har dom olika funktioner. Många gånger börjar en behandling med en grund och den kan se likadan ut för flera tillstånd. Därför tycker jag att det är osmart att jämföra olika tillstånd inom samma sjukdomsgrupp. Jag skriver vad jag upplever och känner och jag vet att det finns fler med samma sjukdom och att flera stycken har det värre än mig. Jag behöver inte påminnas om att min kropp inte orkar hänga med för det vet jag ändå och att andra inte har samma yttringar av sjukdomen och därför kan göra saker. Det vet jag. Därför behövs inga påtalande vad jag borde göra jag vet det redan. Carpe diem          Ps. På onsdag mellan kl.18-19 går det att chatta med mig på nätet med hjälp av länstidningen. Ds. Ps.Chatten kommer att ske via   ltz.se Ds

9 kommentarer:

  1. Morrn Gösta! Jag hoppas, att du har haft en bra natt och inte alltför mycket smärta. När jag läser ditt påpekande förstår jag hur du menar och det är inte utan, att jag funderar på om något av vad jag skrivit till dig gjort dig ledsen. Ingen kan naturligtvis förstå hur du känner och inte heller hur din behandling är, det finns så många olika varianter.
    Jag hoppas att du får chatta med flera människor via tidningen, jag vet inte riktigt hur jag bär mig åt med det, jag hoppas det blir ett trevligt avbrott.
    Gösta jag önskar dig allt gott, hoppas, att jag inte sårat dig med något jag skrivit tidigare, svårt att formulera sig i ord ibland bara.
    Carpe diem och många varma kramar.
    mafina

    SvaraRadera
  2. God morgon Gösta. Hoppas att det känns lite bättre idag. Jag är en skånska som läser din dagbok varje morgon efter att ha hört Dig i Kalavagnen förra året. Jag blev verligen ledsen då jag läste kommentarerna häommorgonen. Ord är så små men jag tror att det är många som tänker på Dig. Gunvor.

    SvaraRadera
  3. Morr´n Gösta!
    Har du slutat att anförtro dagboken hur du mår och hur dina nätter varit? Jag vet inte om man ska ta det som ett bra tecken eller tvärtom.
    Tror du inte att dom som du riktar dig till idag bara vill tala om hur någon anhörig har eller har haft det? Jag kan inte tro att någon vill tala om för dig hur du ska handskas med din sjukdom för det är ju så olika för alla. Jag vet att det är jobbigt när man jämför med andra sjuka. Det är som jag skrev förut, att du kan ju inte tröstas av att andra har haft det värre.
    Idag är det ett strålande väder. Jag har inte sett solen på länge. Jag hoppas att det blir så här hela dagen.
    Vad spännande det ska bli för dig att få chatta med många. Carpe diem
    Jag skickar många många mjuka kramar till dig.
    Ninni

    SvaraRadera
  4. Bra Gösta,du har helt rätt,de blir inte bättre av en massa tyckande hit o dit.De e som du säger då de gäller cancer,fast de e samma typ,så finns de olika sorter.Stå på dig Gösta.o fortsätt lev ditt liv efter din situatoin. Hälsningar från Upplands Väsby

    SvaraRadera
  5. God morgon Gösta..Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva idag..de gör mig så ledsen att se hur människor kan göra varann så illa ibland.När man är sjuk så orkar man inte höra och läsa ...ryck upp Dig..var stark..ge inte upp..ta vara på dagarna..nåt har Du väl att sträva för..m m..
    TALA ÄR SILVER OCH TIGA ÄR GULD tycker jag är ett väldigt bra ordspråk.Eller som min pappa sa..
    ANVÄND HJÄRNAN INNAN DU ÖPPNAR MUNNEN...Sen har jag väldigt svårt att förstå varför man måste vara anonym på kommentarerna...så opersonligt tycker jag och de står jag för...Kan man inte stå för sina ord kan man låta bli att skriva...även de tycker jag och står även för de fullt ut...
    Nåja Gösta...hoppas dagen blir något bättre än som jag tror dagarna bakåt har varit..Tänker på Dig och lider med Dig i alla lägen...Här är strålande sol idag och -10 grader...Kram Ulla strax utanför Uppsala..

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta.
    Har inte skrivit på ett tag nu, men jag läser ju varje dag, så när jag läser idag va du skriver så, har jag undrat varje dag varför du inte sagt detta tidigare, har själv reagerat på en del anonyma inlägg, man kan inte säga till en som är sjuk gör si gör så, det avgör ju du själv va du orkar eller vill göra. Ha en fortsatt bra dag
    Kram Barbro Carpe diem

    SvaraRadera
  7. Ingen kan känna Dig bättre än Du själv. Ingen vet bättre vad Du behöver än Du själv. Dumma korkade personer ska inte yttra sig.
    Må så gott (som du kan) och bamsekram från Irre

    Jag har Dig på Bloggar jag följer
    http://irrebredin.blogspot.com/

    SvaraRadera
  8. Go´kväll Gösta,
    jag tror, att eftrsom du är sjuk och extra känslig, så tolkar du kommentarerna som det "behagar" dig, förstå mig rätt!! Jag menar, känner man sig negativ så uppfattar man allt omkring sig också negativt, förstår du vad jag menar?! Det är inte lätt, eller rättare sagt, mycket svårt, att vara positiv när man lider av en dödlig och obotlig sjukdom. Har ikväll sett "Himlen kan vänta" på TV, vilka fantastiska människor, som en av dem sa: "Vad har jag för val, ser jag bara negativt på min sjukdom och framtid så kan jag lika gärna hoppa från en bro idag", men, livsviljan finns ju där och det är väl därför man fortsätter leva, eller hur?!
    Sen, tror jag inte att folk i sina kommentarer står med pekpinnen och vill styra dig, utan helt mänskligt ge dig lite uppmuntran i det kalla...
    F ö undrar jag om ni har mycket snö, här i Göteborg är det massor. Jobbigt. Snön ska finnas bara i Norrland! Ni älskar ju att åka skoter, fiska etc, men det finns väl inga andra intressen om man bosatt sig där. Men, vi har som tur är inga renar här.
    Ha det nu så gott du kan och se positivt på de välmenta kommentarerna.
    Varm kram från Ingemar

    SvaraRadera
  9. Hej, förhoppningsvis så sussar du got nu, och drömmer goda drömmar. Ingemar har rätt, vi vill alla dig väl, är måna och rädda om digl
    Kramar från Anna

    SvaraRadera