torsdag 11 februari 2010

Chatt och minnen

Torsdag 11 februari 2010 kl.04.28  Efter kvällens öppna chatt var det inte svårt att sova.För övrigt går chatten att läsa på webben: Länstidningen Östersund/Berg. Det var några som var med och fler som följde den på sidan nämligen 2200. Jag blev nöjd över hur det fungerade. Att få göra en sådan här sak bryter verkligen den vanliga rutinen. Det blev ett välkommet avbrott. Att få tillfälle och delge andra hur det är och kunna tala om det som är den dagliga verkligheten känns bra. Däremellan finns det möjligheter att få drömma sig bort till platser som satt verkliga minnen i mig. Jag har nog nämnt den lilla stugan på bilden. Den är från en fäbod som min mormor drev på somrarna och där min bror och jag fick tillbringa tiden medan mor och far vandrade vidare upp mot fjället för att plocka hjortron. Den bärskörden användes för att dryga ut inkomsterna för resten av året. Min far var skogsarbetare och hade väl inte så vansinnigt stor årsinkomst. Min mor arbetade oftast hos någon storbonde beroende på var vi bodde och då som ladugårdsarbetare. Men dessa somrar hos mormor har för alltid etsat sig fast i minnet och speciellt mornarna när hon kom in med spenavarm mjölk och en sockerbit att suga på. Nu är det en ny dag och efter en lugn natt hoppas jag på en bra dag. Carpe diem

6 kommentarer:

  1. Vad härligt att få höra så mycke possitivt. Den där stugan på fjället längtade jag till i min ungdom, då jag hade det väldigt jobbigt kring mej
    Fäbolivet skulle många må bra av idag med all stress som är.
    Ha en fortsatt bra dag
    Karin

    SvaraRadera
  2. Morrn Gösta! Vad glad jag blir att läsa att du har haft en bra natt! Du beskriver så fantastiskt om när du var barn, dina föräldrar och speciellt den spenvarma mjölken med en sockerbit! Det är dessa små detaljer man minns, som formar ens dag! Jag skulle gärna ha velat vara din "skugga" och varit med på den tiden. Du kan vara stolt över dina föräldrar. Jag säger det igen, Gösta. Läs igenom en gång till hur du skriver, så ser du att inom dig bor en författare.
    Idag kan jag verkligen skriva carpe diem till dig och här får du många varma kramar!
    Christina i västerås

    SvaraRadera
  3. Gomorron igen Gösta,blir glad då ja läste att din natt varit lugn o bra ,möjligheten för en bra dag ökar ju då.Ha de gott nu o sköt om dej.Många kramar o tankar från Helena

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta!
    Jag gick in och läste chatten efteråt. Jag kunde ju inte vara med under tiden du chattade. Det måste vara en bra känsla att så många är intresserade av hur du mår och hur du har det och som pricken över i:et så fick du en bra natt också. Jag har tänkt tillbaka på den tid som jag har följt dig och när du har varit med om något roligt så har du nästan alltid haft en bra natt. Hoppas att din dag fortsätter så också.
    Det måste kännas bra att ha så fina minnen som du har och kunna plocka fram dem när det är jobbigt.
    Skickar många många mjuka kramar till dig.
    Ninni

    SvaraRadera
  5. Hej Gösta ! Var också inne och läste chatten efteråt.Kom inte in så jag kunde följa dig under tiden du chattade.Trevligt att det var så många som var intresserade.Här skiner solen och det känns som vår i luften. Men än är det ett bra tag dit tyvärr.Glad att din natt varit bra. Trevliga barndomsminnen har du att tänka tillbaka på och plocka fram i mörka stunder det lätta alltid upp.
    Ha det så gott varma hälsningar och kram Doris

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta,

    låter som att du har härliga minnen att ta med dig till kudden om natten.

    Kram
    Ramona

    SvaraRadera