torsdag 18 mars 2010

Känslan

Torsdag 18 mars 2010 kl.04.33  När det plötsligt hugger tag i bröstet och ett stort spännband dras åt då är man bra liten. Det är många tankar som far genom huvudet i den stunden. Jag kände det som att "jaha nu är det slut" och samtidigt ville jag leva för allt i världen. Det fick inte gå den här vägen för jag hade så mycket kvar att göra. När jag sedan kom mig för att ringa till sjukvårdsupplysningen och tala om symptom och känsla fick jag order att inte göra någonting utan bara vänta tills någon kom. Den väntetiden verkade mycket lång och gjorde att det blev oroligt att vänta. Till slut hämtades jag och fraktades iväg till stan där jag fick bli kvar medan behandlingarna utfördes. Det kom fram att jag inte hade någon patientansvarig läkare för de andra sjukdomarna som fanns. Jag fick sedan en ansvarig läkare vilken jag ska vända mig till i alla situationer vilket känns tryggt. Under dessa dagar for mycket tankar genom huvudet. Vissa av dom verkställdes omgående och andra är under behandling. Men den viktigaste är i alla fall att älska livet och se till att du har förlåtit dina ovänner och att du talat om för dina nära vad dom betyder för dig i ditt vardagliga liv. Använd den upplysningen gärna varje dag och försök att somna utan ilska mot någon på kvällen. Man vet inte när det är dags. Jag klarade mig den här gången men nästa kan vara den sista. Carpe diem

6 kommentarer:

  1. God morgon Gösta..Så sant som de e skrivit av Dig..De gäller att fånga de bra sakerna och bära de med sig..
    Som tex för min del att min dotter kom med ett pelargonskott på min absoluta favorit "Gösta" ..nu står den här i fönstret och jag får följa dess strävan att bli stor och få se dom första vackra rosa blomklasarna komma..
    Må så gott och var rädda om varann..Kram Ulla

    SvaraRadera
  2. Morrn Gösta! Ja du, mitt hjärta tog ett stort skutt när jag läste din dagbok! Vad jag tänkte, finner jag inte ord att skriva ner, men..... det du skriver är så vist och klokt och jag tror, att vi alla borde tänka som du!
    Denna gång gick det bra och tryggt att veta för dig, vem du skall vända dig till, när det känns jobbigt.
    Nu hoppas jag, att dina positiva tankar hjälper dig, att klara av dagen och du slipper värken.
    Här skickar jag många varma bamsekramar, carpe diem Gösta!
    Christina, Västerås

    SvaraRadera
  3. Morr´n Gösta!
    Först trodde jag att du hade åkt på en smäll till, men när jag sedan fortsatte att läsa så insåg jag att du berättade om det som varit. Man kan väl säga att inget är så ont att det inte för något gått med sig. För dig blev att du fick en läkare som tar hand om hela dig. Jag har förutsatt att du haft en ansvarig läkare med tanke på dina diagnoser.
    Idag är det mulet och grått ute, men vi har ju haft några dagar med ett underbart väder. Vi har ju nu fått dagsmeja. Varmt under dagen och kallt på nätterna.
    Nu hoppas jag att du får må bra. Carpe diem
    Skickar många många mjuka kramar till dig.
    Ninni

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta!

    Jag blir glad att läsa din blogg att du har sån kämparanda när det gäller din prostatacancer.
    För två år sedan förlorade jag min pappa i prostacancer och han sa att det var viktigt att alltid tänka positivt och på det lever man längre. Man ska ta till vara alla dagar med glädje att man finns och är omringad av sina nära och kära. Jag önskar dig att du slipper värken och tar vara på dagen.
    En jätte kram från Lena i Nacka

    SvaraRadera
  5. Många varma hälsningar från Lillhärdal......
    så gott att höra att det gick bra för dig, och att du nu är tillbaka hemma igen, du har så kloka tankar om livet, om alla tänkte som du så vore det inga strider i världen....
    Hoppas att du nu får må bra så att du kan och orkar glädja dig åt vardagens små fina ögonblick, det känns gott att veta att du har fått så fin kontakt med din dotter
    Kram från Hjördis

    SvaraRadera
  6. Gösta! Tack för dom fina orden i dagens dagbok! Jag är så glad att du kom under behandling i tid, så att vi får fortsätta att umgås via dagboken. Också glad för att du nu fått en ansvarig läkare, som ser till hela dig, både hjärta och prostatacancern med dess metastasering. Nu hoppas vi du får både annan och förhoppningsvis bättre behandling för hela dig!
    Och jag håller med dig – älska livet, förlåt dina ovänner, tala om för nära och kära vad dom betyder i vardagen, somna utan ilska och vrede mot någon och lämna heller aldrig någon i vredesmod eller ilska mot denne! Det är viktiga ord, tack Gösta för att du påminner om detta som är så viktigt!
    Hoppas du haft en bra dag idag. Många varma kramar till dig från småländska Iris

    SvaraRadera