torsdag 27 maj 2010

Att se någon

Torsdag 27 maj 2010 kl.04.31 Visst kan det vara skönt att få skriva ner vad man tänker utan att
någon kan gör något åt det. Vad är det i dagens samhälle som gör att vi blivit så grymma?
Det spelar ingen roll vilken tidning eller vilka program på både radio och tv man läser eller
lyssnar på så kommer det fram saker om hur grymt det är. Det är knivhugg och skjutningar
på olika ställen till och med på små orter i landet. Det var väl ändå inte meningen att det
skulle bli så? Vi har tappat något på vägen och det är att bry sig om och att ge varandra
stöd i vardagen. Att ge ett litet leende till dom man möter och en hälsning till dom man
känner är många gånger vad som behövs. Det räcker oftast för att en människa ska uppleva
att någon har sett den och därmed blivit bekräftad. En enkel händelse som kan göra att det
inte sker något ont den dagen. Natten har varit lugn utan störningar. Carpe diem

4 kommentarer:

  1. Morrn på dig Gösta! Glad att du har haft en lugn natt. Ja du, jag håller fullständigt med dig om allt onödigt våld som händer. Dagligen hör och läser man om det och varje gång tänker man: varför? Att visa människor att de betyder något, ett leende, en klapp på axeln eller några uppmuntrande ord, kan göra mycket. Även att lyssna. Människor är många gånger så självupptagna och stressade att de inte orkar tänka på andra.
    Du är ett undantag, Gösta! Sällan möter man någon med ditt mod, din omtanke och med så kloka ord.
    Jag hoppas, att du får en bra dag och att du kanske kan vara ute litet.
    Jag har plockat in liljekonvaljer. De växer strax utanför där jag bor och av någon anledning tänkte jag på dig när jag gick där och plockade. Skulle vilja ge dig en sådan bukett. Du får tänka dig den genom mina tankar och här kommer också ett carpe diem.
    Christina, Västerås.

    SvaraRadera
  2. JA det är hemskt, när man slår på datorn, öppnar tidningen, ser på tv - överallt är det bara en massa våld och bråk.
    Och det är så sant, om man börjar dagen med ett leende - mot sig själv och fortsätter ge det till andra, så får man så mycket tillbaka.

    Brukar kika in hos dig här, men har aldrig skrivit till dig tidigare.

    Jag hoppas att du får en bra dag!

    Vero

    SvaraRadera
  3. Hej Gösta!
    Du har rätt!! På kort tid har jag haft två mord inom ca 900 m radie. Det senaste en 16 års kille som dödar sin flickvän. Vid det senaste tillfället kom tårarna.
    Jag försöker vara vänlig mot alla! Även alkisarna som bor på ett hem i närheten. Jag vet inte vad de bär med sig i ryggsäcken.
    Hoppas du kan njuta av den vackra naturen nu! Det ger kraft.
    Kram Inga i Västerås

    SvaraRadera
  4. Gösta, tack för ännu en dag med fina och kloka ord från dig! Jag ska gå ut och njuta en stund nu av naturens all blomsterprakt och alla dofter. Hoppas du också har/har haft möjlighet till det idag.
    Varma kramar och tankar till dig från Iris!

    SvaraRadera