söndag 16 maj 2010

Sommarkänsla

Söndag 16 maj 2010 kl.04.26 Natten har varit lugn. I dag är det sista dagen  som min dotter är här. En vecka har gått och det väldigt fort. Närvaron av henne har varit bra för jag har haft en trygghet hos mig hela veckan. Det går väldigt lätt att komma in i en rutin, som det har blivit, men är svårare att bryta upp ifrån. Nu får dagboken bli den rutinen igen. Det finns inte många saker som fungerar som livsnerv men det är dagboken. Under denna vecka har det krattats gräsmatta fri från tallkottar och det har även planterats penseer i sina lådor. Det ger en tanke om sommar när det kom fram lite färg av blommor och nykrattad gräsmatta. Det kom lite snö och en hel del regn som kunde ha saboterat allt men det gick bra. Solen kom tillbaka igen igår och växtligheten fick ny fart. På sätt och vis fick vi en skjuts också. Carpe diem

6 kommentarer:

  1. Morrn på dig Gösta! Blir glad att läsa din dagbok idag, det finns så mycket sommarkänsla i den. Förstår, att det kommer att kännas tomt när Marianne reser, men ni har haft en fin tid tillsammans och det är mycket värt. Att se hur naturen skiftar till sommar, allt börjar växa och slå ut, det gör att man känner hopp.
    Jag var hos min dotter igår, blev hämtad och vi var ute i trädgården hela dagen i strålande sol. Första gången jag kunde känna som du Gösta, efter min operation.
    Jag hoppas, att dagen blir så bra det går för dig.
    Ta hand om varandra och här kommer många varma kramar till er båda.
    Carpe diem!
    Christina, Västerås

    SvaraRadera
  2. God morgon Gösta!
    Läser din dagbok varje morgonoch har gjort så i drygt ett halvår, förvånas varje dag över din kraft och styrka att möta varje dag. Har följt dej på varje behandling på alla dina upplevelser av skilda slag och inte minst ditt möte med din kära dotter Marianne och det är en sak som gläder mej långt in i hjärtat. Vad jag önskar att hon skulle kunna bo hos dej för alltid men det förstår jag ju att det inte går men önska kan man ju alltid. Skulle inte du Gösta kunna flytta ner till henne, jag tycker det är så hemskt att du ska behöva sitta hemma hos dej ensam med alla tankar och funderingar, men detta är min egen önskan, vill så gärna att du ska ha någon att ventilera saker och ting med samt tryggheten att ha någon nära. Tack för att jag får läsa och deltaga i ditt liv genom din dagbok. Ha en underbar försommardag och ta väl hand om dej. Tusen kramar till dej från Solveig

    SvaraRadera
  3. Hej Gösta ! Förstår att det känns när Marianne åker hem att det varit tryggt för dig med hennes närvaror.
    Men hoppas att det inte dröjer allt för länge innan hon kommer på nytt besök,semestern är snart här och hoppas att ni kan få några sköna dagar igen.Nu har du Marianne och ni kan talas vid i telefonen även det måste vara en underbar känsla.
    Själv har jag den förmånen att ha de mina så nära.Det är inte allom givet.
    Här är det mulet och grått i dag,värmen försvann
    men hoppas att den ska komma tillbaka igen.
    Det är så fint ute i naturen och all fågelsång,
    har ett så fint strövområde precis i närheten. Ha en fin fortsatt dag även om det bli utan Marianne.Kram och hälsningar till er båda./Doris

    SvaraRadera
  4. Skönt för dig med ännu en lugn natt! Inser att det nu blir lite tomt när Marianne åker hem, men du och ni har säkert mycket att se tillbaka på efter den här veckan. Du har ju fortfarande tryggheten i henne, även när hon är på sin hemmaplan. Och som den kämpe du är, så tror jag nog du börjar planera för nästa besök och kanske är då hennes man och dina "plastbarnbarn" (var det inte så dom skrev) kan komma med så du får träffa även dom.
    Ha det så gott du kan nu Gösta, hoppas du får sova bra i natt.
    Och till Marianne - hoppas din hemresa gick bra och måste få säga att du är säkerligen lik din far, dvs du har mycket "bry sig om" och empati inom dig.
    Mina varma tankar och kramar från Iris!

    SvaraRadera
  5. Hej Gösta!

    Ja nu antar jag att din älskade dotter har rest hem igen. Jag hoppas att du hunnit fylla på tanken av energi, styrka, trygghet, glädje, närhet och värme - och att du nu kan öppna den då och då, när det behövs, och bara känna hennes närvaro igen!

    Själv har jag varit ensam sedan i onsdags och min älskade sambo kommer hem ikväll, så för mig blir det lite tvärtom. Tanken av hans trygghet och kärlek är nästan tom men jag har haft förmånen att ha goda vänner hos mig som fyllt andra delar av min lilla energitank i hans frånvaro!

    Låter underbart att du fått lite vackra blommor planterade och gräsmattan krattad - nu kan sommaren komma :)

    Ta väl hand om dig och carpe diem!

    Stor varm styrkekram
    Tina

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta!
    Hoppas Du har det så bra det bara går. Hoppas natten blir lugn. Tänker på Dej/Er.
    Hälsningar från Elisabeth, en medmänniska från Skåne

    SvaraRadera