söndag 18 juli 2010

Att få delta

Söndag 18 juli 2010. När en person blir handikappad eller sjuk ? Tappar de personerna vettet eller blir dom dumma?  Det verkar så för är det någon som följer med är det dom medföljande som folk frågar hur dom mår  eller om den handikappade vill göra olika saker. Varför frågar man inte den sjuke eller handikappade själv? Det verkar som att med handikappet eller sjukdomen tappar man helt medvetandet och kan inte svara på tilltal. Låt folk få delta i saker som rör dom själva så länge det finns medvetande till att göra det. Natten har varit lugn och regnet har öst ner nästan hela tiden. Carpe diem        Klockan är 04.16

4 kommentarer:

  1. Morrn Gösta! Skönt att du har haft en lugn natt men massor med regn. Här regnade det också kväll och natt och det var välbehövligt, allt var så torrt här.
    Ja du, jag vet precis vad du skriver om, min dotter har MS och använder en el-scoter, hon klarar sig själv hemma, men har den för att förflytta sig längre sträckor. När vi är ute tillsammans så är det alltid människor som frågar mig hur hon mår, vad hon lider av, fast hon sitter bredvid! Detta är förskräckligt, Gösta. Tror folk, att fast människor har ett handikapp så är de dumma i huvudet med? Skärpning människor!
    Hoppas dagen blir bra för dig och att du kan vara ute litet.
    Många kramar och tankar från mig. Tack för att du finns. Carpe diem!
    Cheistina, V-ås

    SvaraRadera
  2. God morgon Gösta..och Christina ..så rätt Ni har i de Ni skrivit idag...
    Jag är så evigt tacksam för att jag för ett år sedan lyssnade på Karlavagnen och hörde Din röst och berättelse Gösta...Jag var mitt uppe i en svårt sjuk mans liv som jag vårdade och kände som jag tappat fotfästet totalt..jag trodde jag visste och gjorde rätt gentemot honom men allt blev fel kändes de som...
    Den hjälp jag fick av Dig Gösta är obetalbar ...
    Du ledde mig som en mentor genom de sista månaderna i hans liv...
    En sak var att alltid låta han vara med i samtalen..Aldrig prata över huvudet på han..Och att dela upp besöken..att besöken eller telefonsamtalen inte behövde vara långa..de viktiga var att inte glömma han..
    Jag hoppas nu att allt Du lärt mig hur man förhåller sig till andra ..sjuka,gamla och barn ..att Du nu får uppleva de själv..
    Jag vill tro att människor är osäkra och då kan de bli så fel...De är inte av ondo ..utan av klumpighet..
    Alla har inte haft sån tur som jag som haft Dig Gösta som den bästa mentor i världen..
    Tusen tack för att Du funnits i bakgrunden som ett bollplank i många svåra stunder och att jag fått utbyta många frågor med Dig...
    Du är unik Gösta och i mitt hjärta kommer Du alltid att ha en plats för evigt ..Kram Ulla..
    Ps Hoppas nu att besöken i veckan blir bra och kom ihåg DU ÄR HUVUDPERSONEN Ds

    SvaraRadera
  3. Hej Gösta!
    Håller med dig när det gäller att tilltala handikappade eller sjuka, att det är den så kallade följeslagaren som får frågan inte den sjuke själv. Konstigt. Bara för att man är handikappad har man ju inte tappat vare sig talförmågan eller förståndet! Det där är en märklig företeelse som många borde tänka på i mötet med sjuka personer. Självklart ska man tilltala den det gäller i alla lägen!
    Hoppas du haft en bra dag och att det funnits möjlighet att vara ute lite och om jag inte minns helt fel så har du fått lite mer trevligt besök nu också.
    Skickar mina varma kramar till dig och ser fram emot morgondagens dagbok från dig. Hälsningar Iris

    SvaraRadera
  4. hej gosta hör av dej- sven-gunnar

    SvaraRadera