torsdag 8 april 2010

Hormonboven

Torsdag 8 april 2010 kl.04.21  Natten har varit lugn med bara de små avbrotten som kommer ibland genom smärtgenomslagen. Dom är inte svåra men störande. Det händer ibland när jag letar efter en speciell sak att något annat dyker upp. Det hände häromdagen. Hormonbehandlingen som jag får krymper prostatan men underlättar att cancerceller lättare sprider sig från modertumören. Det innebär att cellerna blir fler och i slutänden påverkar metastaserna. Framfarten av metastaserna påverkas av cellutsläppen från modertumören och får ny näring genom de nya cellerna. Således beror spridningen på hur mycket som är ny cellpåfyllning. Hormonet får två uppgifter att hjälpa modertumören att ge ut fler celler och ska samtidigt bromsa metastaserna att sprida sig. När sedan metastaserna blir resistenta producerar dom sin egen mat för att inta mer av kroppen. Tänk vad man kan hitta bara så där i förbifarten. Carpe diem

6 kommentarer:

  1. God morgon på dig Gösta! Synd att du får din sömn störd av smärtan, men du får göra det bästa av den - och det gör du!
    När du beskriver hur hormonbehandlingen fungerar blir man helt ställd! Detta är något som jag inte hade en aning om! Det är ju ett fullskaligt krig som pågår i din kropp! Du vet exakt hur det verkar och förstår därför det du känner av. Man blir förundrad av vad som kan göras och göres också.
    Jag hoppas innerligt, att din kropp vinner kriget och ger dig mycket extra tid, Gösta!
    Tänker dagligen på dig och idag skickar jag med många varma kramar till dig med ett stort carpe diem!
    Christina, Västerås

    SvaraRadera
  2. Hej Gösta!
    Jag blir så bekymrad av att cancercellerna sprider sig så mycket i kroppen. Det gör ju att du ideligen får nya problem att tampas med.
    Önskar att din kropp skulle vinna kriget över cancern och att du fick lite andrum.
    Jag tycker att du är fantastisk som orkar med att hjälpa alla oss andra att hålla modet uppe med din dagbok.
    Hjärtliga kramar Humlan

    SvaraRadera
  3. Hej Gösta!
    Vad bra att du har en period med gasnka bra nattsömn.
    När man läser din beskrivning av metastasernas framfart blir man lite överväldigad. Det är ju synd att kroppen, som annars har en bra reaktion, inte kan utmanövrera detta otyg. Det kommer väl en tid när forskarna har löst denna sjukdom också, men det dröjer väl många år tills dess.
    Jag skickar många många mjuka kramar till dig. Carpe diem

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta! I dom tre kommentarerna är allt skrivit.Så jag behöver inte göra någon mer kommentar om detta.
    Men åter igen du är helt fantastisk som har ork att stötta oss övriga.Hoppas av hela mitt hjärta att du ska vara i bland oss länge till och som Christina skriver att din kropp vinner kriget att du får mycket extra tid till här hos oss.
    Ha en fortsatt bra dag ! Kram och hälsning Doris

    SvaraRadera
  5. Kram & Kärlek till dig Gösta

    Ammi

    SvaraRadera
  6. Varma tankar och kramar till Dig Gösta i denna sena timma från Iris!

    SvaraRadera