torsdag 1 april 2010

Tankar om hjältar

Torsdag 1 april 2010 kl.04.30 Natten har varit lugn. Jag har tänkt på så många olika saker och en av dom är "hur kan vi bli som vi är"? Vad är det egentligen som gör att vi blir sådana vi är i vardagen? Jag har inga svar men ändå funderingar. Det kan bero på hur våra föräldrar behandlar oss från barndomen och hur livet artar sig under resten av vår uppväxt. Vilka förebilder tar vi till oss? Är det filmstjärnor eller de grövsta vildhjärnorna? Ibland tror jag att det kan vara en blandning av bägge delar. Jag tror att det beror mycket på vilka som har de största rubrikerna under den tid vi är mest mottagliga för vem som har hjälteglorian. Mycket av det jag bär med mig är vad jag fick av föräldrarna och hur dom behandlade främmande människor i sina möten med dom. Jag fick aldrig uppleva något nedsättande om någon utan om det fanns någon jag tyckte var konstig fick jag svaret att dom levde så. Dom talade också om vad som var rätt och fel i det man gjorde mot andra. Jag hoppas påsken blir lugn och skön och att alla på vägarna får komma fram. En sak som jag vill redovisa är att stiftelsen har delat ut 1600:- i guldkanter under mars månad och saldot stod sedan på 6600:- men i går kom det in 500:- i gåvor så saldot är nu 7100:- . Carpe diem

7 kommentarer:

  1. Morrn Gösta och som vanligt är jag här igen. Glad att du har haft en lugn natt.
    Ja du, jag har många gånger haft samma funderingar som du har om hur man blivit den man är. Mycket har man med sig från sina föräldrar och sedan hur man levt sitt liv. Många föds starka och energiska med stor empati för andra, medan andra inte är lika starka.
    Det bästa man kan göra är att försöka göra sitt bästa och- om man kan - försöka finnas för dem som behöver en.
    Jag tänker ofta på hur det skall bli för barn och barnbarn, men så långt fram i tiden finns jag inte med längre.
    Nu önskar jag dig en riktigt glad och trevlig påsk och att du får vara smärtfri och kunna njuta av din dotters besök.
    Många påskkramar från Christina i västerås

    SvaraRadera
  2. Morr´n Gösta!
    Skönt att du har haft en lugn natt.
    Här är det grått och trist ute, men då är det skönt att få vara inne. Det är +1.2 grader ute nu.
    Jag hoppas att du får en riktigt skön helg tillsammans med din familj.
    Skickar många många mjuka kramar och en önskan om en Glad Påsk till er alla. Carpe diem
    Ninni

    SvaraRadera
  3. Glad Påsk!
    Hoppas ni får en bra helg nu.
    kram/lena

    SvaraRadera
  4. Hej!Du har rätt i det du skriver. Det beror mycket på uppfostran hur man blir som människa.I dag regnar det här, hoppas det blir sol sen i helgen. Det behöver vi. Ha en glad påsk alla. Kramar från Lilian

    SvaraRadera
  5. Hej Gösta! Jag vill önska dig en RIKTIG GLAD PÅSK med din familj.
    Maj-Lis i Stöde

    SvaraRadera
  6. Glad påsk önskar jag dej o dina nära-Många tankar o kramar Helena

    SvaraRadera
  7. Det du skriver är så rätt. Uppfostran, föräldrarnas inverkan är säkerligen a och o när det gäller hur vi blir som människor. Det är jag övertygad om.
    Fin artikel i Länstidningen, stort tack till dig och Sandra för att vi får förmånen att läsa dessa artiklar. Hälsa Sandra så gott!
    Ha nu en trevlig påsk tillsammans med Marianne och hennes man, njut av varandras sällskap och lite god påskmat.
    Trevligt att läsa om guldkanterna också, det gläder mig!
    Varma tankar till er allihop och kramar från småländska Iris

    SvaraRadera