torsdag 22 april 2010

Naturupplevelse

Torsdag 22 april 2010 kl.04.15  När jag tittar ut genom fönstret och börjar se hur det skimrar av gröna nyanser då vet jag att våren är på väg. Naturen håller på att vakna till liv med växter som börjar spira upp ur marken och fåglar som börjar bygga bo för sin fortlevnad. Hur gärna jag skulle vilja vara med och få ta del av allt som spirar. Livskraften som visar sig genom att bryta alla hinder för att komma fram. Om det funnits ens hälften av all denna styrka för att få en möjlighet till ett liv i framtiden så skulle jag ta den till mig omedelbart. Naturen har så mycket att visa på hur vi kan få ljuvliga stunder i dess närhet om vi bara vågade ta oss den tiden. Oftast far vi fram med raketfart för att hinna göra så mycket som möjligt av något som vi inte ens vet vad det är när någon frågar efter vad vi gör. Det borde finnas bromsar som slår till när vi börjar att missa vad naturen vill tala om för oss att vi borde göra. Carpe diem       Ps. Natten har varit lugn. Ds.

5 kommentarer:

  1. Hej Gösta!
    Idag är det grått både ute och inne. Det blir visst ett bakslag i det fina vädret. Lite längre söderut så snöar det. Når det har varit så fint väder ett tag så VILL jag inte ha mer snö. Jag hoppas att du kommer ut i friska luften, för man blir lite lättare till sinnes då.
    Det är otroligt vad växter och buskar är tåliga. Jag trodde att många av mina buskar skulle vara förstörda av att ha varit nertyngda av all snö, men hittills ser det ut att ha gått bra.
    Jag tipsade igår om TV-programmet som skulle ta upp prostatacancer och jag undrar om det inte var Plus. Är du intresserad av det programmet så kan du ju kolla.
    Skickar många många mjuka kramar till dig.
    Carpe diem
    Ninni

    SvaraRadera
  2. Hej Gösta ! Tänker på dig och jag återkommer.
    Nu några dagar är det fullt upp.Men har inte glömt dig.
    Kram och hälsningar Doris

    SvaraRadera
  3. Hej! Ja nu är det mycket som händer i naturen. Vi kanske måste stanna upp o titta oss omkring.Tänk när man går ut tidigt på morron o får höra fåglarna sjunger, då är det härligt.Ha det så bra som du kan .Kramar i massor från Lilian

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta,

    Naturen det vackraste vi har, det som ger oss liv, ger oss upplevelser och som vi inte kan bemästra. Den är underbar, farlig, tar och ger liv. Men som du så bra beskriver i din text, få stannar upp och lyssnar på fåglarna, luktar på blommorna, för många tror inte att livet kan bli kortare än vad man trodde. Så fel är det och så rätt kan det bli.

    En stor kram
    Ramona

    SvaraRadera
  5. Naturen är underbar när allt börjar gro och växa. Vi har utslagna påskliljor, fruktträdens knoppar är ganska så stora, grannens rabarberstånd skjuter i höjden och småfåglarna sjunger när man stiger utanför ytterdörren!
    Det gäller att försöka ta till vara varje framsteg naturen gör, för det är ju sant som det är sagt - man vet inte hur länge man får förmånen att följa årstidernas skiftningar. Och när det gäller årstiderna - så visst är väl våren den bästa av alla årstider!
    SM-hockeyns förlängning pågår på radion, det är också spännande att följa!
    Sov gott, hoppas du får en smärtfri natt!
    Varma kramar från Iris

    SvaraRadera