tisdag 13 april 2010

Tidens roll

Tisdag 13 april 2010 kl.04.27 Att komma i tid. Jag fick ett telefonsamtal häromdagen från en gammal skolkamrat från 50-talet. Han har drabbats av samma sjukdom som mig. Vi pratade gamla skolminnen och om lite annat i livet. Så talar han om för mig att han drabbats av likadan cancer som mig men han hade kommit i tid tyckte han. Han beklagade att jag drabbats och förstod hur det kändes och undrade varför jag inte kommit i tid? Fast han kom i tid så är han nu nästan på samma nivå som mig i utbredning av sjukdomen. Han hade fått pröva på olika behandlingar men utan resultat. Vi började jämföra och skillnaden var inte stor fast han kom i tid. Det skiljer bara veckor i bilden mellan oss. I bland hjälper det inte att komma i tid det bara fördröjer utbredningen lite mer av sjukdomen för den har redan bestämt sig om utgången. En tanke till Tina. Försök att kämpa fast det är svårt. Hoppas att det går att lindra dina plågor för dom är nog djävulska och vi får tro att det kan hjälpa med operation. Carpe diem

4 kommentarer:

  1. God morgon Gösta, hoppas att du har haft en lugn natt. Ja du, först vill jag säga, att det är trevligt att få kontakt med en gammal skolkamrat, men INTE under dessa förhållanden. Det du tar upp idag - tidens roll - tänker man inte på i första hand. Men oftare och oftare hör och läser man att man skulle varit ute i tid. Många typer av t ex cancer ger inte tidiga symptom, därför händer detta, att man kunde fått ett annat förlopp om man kommit i tid. Men hur skall den lilla människan kunna avgöra när det är dags att besöka läkare? Jag tror, att det också är olika från person till person, genetiska anlag m m. Man hoppas ju så mycket att forskning, undersökningsmetoder, behandling och framför allt: informera människor om hur de själva kan vara uppmärksamma på förändringar.
    Tungt ämne att skriva om, men viktigt att ta upp. Du är en otroligt stark person, Gösta, är positiv och har så mycket empati att hjälpa och stötta andra människor.
    Din dagbok har hjälp och lärt mig mycket och jag ser fram emot imorgon då jag får läsa dina tankar och funderingar.
    Jag hoppas, att du får en bra dag, Gösta och skickar med många varma kramar och tack för att du är den du är! Carpe diem, Christina, Västerås

    SvaraRadera
  2. Hej Gösta!
    Ja, med hänvisning till din text så är det ju så att inte ens läkarna upptäcker cancer i tid. Ibland, när jag hört om någon som fått gå länge och hela tiden varit på läkarbesök, undrar jag varför inte man inte gjort en grundlig undersökning när någon sjuk människa kommit med symtom som varit oklara. Det borde ju signaleras att det kan vara cancer, även om inte symtomen är exakt som det brukar vara. Det är en fruktansvärd sjukdom.
    Jag skickar många många mjuka kramar till dig. Carpe diem
    Ninni

    SvaraRadera
  3. Hej Gösta ! Önskar dig en god natt med många timmars sömn. Tankarna är hos dig.
    Soliga och varma kramar till dig.Doris

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta! Ville bara titta in och önska dig en riktigt god natt och skicka mina varmaste tankar och kramar till dig.
    Såg att Marianne fyllde år igår, stort grattis och kramar till dig också Marianne! Och det är en stor glädje att vi här i cyberrymden fick ynnesten att vara med när du och Gösta fick kontakt med varandra. Hälsn Iris

    SvaraRadera