onsdag 28 april 2010

Vårens tid

Onsdag 28 april 2010 kl.04.21 Den gångna natten har varit lugn kanske lite oro inför dagen. Här har våren börjat göra framsteg. Det mesta av snön är borta och det har börjat skimra av grönt i lövträden. Snart är det sista april och rishögarna har börjat växa till olika storlekar i en tävlan vilken by som har den största. När det är dags att tända elden brukar det på att börja snöa eller regna så det blir hur lerigt som helst eller så blir det riktigt kallt. Vid den här tiden skulle det visas upp den senaste vårkollektionen oavsett väder. Flickorna stog och frös utan någon hjälp av sina följeslagare. Men man skulle härda ut ändå åtminstone tills alla sånger var avklarade och man fick halka hemåt i kylan. Det var oftast mycket fyrverkeri för att skrämma det sista av vintern på flykt och efter allt detta så var det dags för våren att börja. Oftast har årstid och rätt månad kommit rätt men det har ju hänt bakslag ibland. Carpe diem

5 kommentarer:

  1. Hej!

    Vart du Christina från Västerås vägen som brukade skriva här varje dag? Härligt Gösta att du skriver här varje dag och att du har så gott humör.

    Hans i Tidaholm

    SvaraRadera
  2. vad roligt att du skriver om valborg!
    Jag har sjungit i kören sen 1962 framför eldar och hört vårtal om allt elände som hänt.Det var den kvällen som alla såg ut att vara så lyckliga. Pappan var utsläpad med mamman och barnen.Till slut fick jag också en dotter och man.Nu står jag där ensam med kyrkokören och fryser och sjunger sköna maj välkommen..
    Jag älskar att lyssna till Manskören från lund på tv. Jag känner fortfarande vemodetpå valborg.
    Det är så kort tid när knopparna brister.
    Jag minns min första dans med vit poplinkappa som fick oljefläckar av dörrlåset i bilen. Hur svarta de vita pumpsen blev av skokrämen.
    Ja visst var det så att vårkappan skulle på hur kallt det än var. Nu behåller jag vinterjackan på. Sköt om dejGösta. Maggan

    SvaraRadera
  3. Du skrev så fint i morse om sista april och valborgsmässoeldarna, vårkläder trots kyla osv, så jag har drömt mig tillbaka hela dagen till min barndoms valborgsmässoaftnar i snålblåst, regn och ibland snö - men vårkläderna skulle på. Likaså på 1:a maj! Knästrumpor, kjol och vårskorna, även om det var jättekallt ute! Det var ju vår!
    Sen har jag tänkt på dig hela dagen coh din skintigrafiröntgen, men jag antar att du får vänta ett tag på att få svar på vad den visade.
    Hoppas det gått bra idag och att även morgondagens behandling funkar bra för dig.
    Alla mina tankar och kramar till dig från Iris

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta!
    Det måste vara underbart att det är så många som bryr sig om dig.Jag har ockå drabbats av agresiv obotlig prostatacanser. Vissa stunder är det jättejobbigt och jag önskar jag kunde försvinna helt.Jag önskar jag hade någon att växla ord med på nätet. Gärna någon som är i samma situation eller någon annan.
    Jag hoppas du har lång tid kvar och kunna leva något så när bra.

    Gert

    SvaraRadera
  5. Om det skulle vara så att någon vill kontakta mig så är min adress:
    gert.ivar@hotmail.com

    SvaraRadera