fredag 2 april 2010

Påskfirandet

Långfredag 2 april 2010 kl.04.32  När jag tänker på hur det var med långfredagen när jag var liten är det lite annorlunda mot för i dag. Då på den tiden fick man inte gå och hälsa på någon utan det gällde att hålla sig hemma. Affärer och kiosker var heller inte öppna. Till och med matställen var stängda det var som att hela samhället var stängt. Det enda som var verksamt var kyrkan med gudstjänster som följde påskens händelser dag för dag. Därför tyckte jag inte om långfredagen. Det är annorlunda i dag nu är i stort sett allting öppet och det enda sätt som det syns på att det är påskhelg är lite ändrade öppettider. Nu får man besöka varann och nöjen är tillåtna och samtidigt kan man fira påskens händelser utan gnissel. Det har blivit lite bättre. Fast visst kunde affärerna ha lite mera stängt under en del av påskhelgen. På så vis kunde fler få ta del av det som ändå händer under påsk. För övrigt har natten varit lugn. Carpe diem

7 kommentarer:

  1. Glad Påsk och godmorgon, Gösta!
    Ja du, jag minns att man som barn verkligen inte gillade långfredagen. Man brukade få sin lilla veckopeng 50 öre på fredagar och då var kiosken stängd! Vilket drama för en liten unge!
    Här är det soligt idag, men bara 2 gr varmt, skall gå hem till min dotter och deras familj idag.
    Hoppas du får en bra dag och jag är glad att du haft en lugn natt!
    Carpe diem, Christina, Västerås

    SvaraRadera
  2. Ja, nog minns man långfredagen, den var verkligen lång. Det samma var det hos mej och pappa hade vit skjorta och svart slips.
    Skönt att du har lugna nätter.
    Njut av dagarna och GLAD PÅSK til er alla
    Karin

    SvaraRadera
  3. Trevlig Påsk till Er alla!
    "Det är lättare att vara flera tillsammans" har någon klok sagt!
    Hoppas att vädret är som det ska vara,solsken och gnistrande snö!Härliga skoterfärder och kaffenpannan på plats! Kommer Ni att göra en repa i helgen? Skämt åsidå.Jag tänkte sätta in en slant på Stiftelsen men dum som en ko så förstår jag inte riktigt hur man gör! Jo, kontonr. begriper jag men mottagare? Finns det tid och lust så tala om hur jag gör,så kommer det en slant i veckan från mitt giro samtidigt när jag betalar min obetalda TV avi!(en bortglömd))!! Jag söker på kommentarer!
    Ha det! Hälsningar Dagny W.

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta och Glad Påsk,

    Jag minns också den tiden, när Sveriges Televisions enda kanal bara visade tråkiga urtsrista program med kyrkliga inslag. Radio spelade bara psalmer. HUA!

    Tack och lov är det bättre nu och jag håller med dig om att affärerna gott kunde ha stängt någon dag eller stänga tidigare så personalen fick en chans att ta igen sig.

    Ha de så gott det går!
    Ramona

    SvaraRadera
  5. Till Dagny: I mottagarrutan skriver du stiftelsen sedan är det klart. Hälsningar Gösta. GLAD PÅSK på ER ALLA

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta!
    Glad Påsk
    Det var hårda tider för ett barn på den tiden, både juldagen och långfredagen var de tråkigaste dagarna på hela året. Nu, sedan några år tillbaka, är inte ens julafton helig för ungdomarna. De skall träffas ute på kvällen när julmiddag och julklappsutdelning är klar. Håller med om att det är bättre tider nu för dem. Minns de långtråkiga dagarna och jag saknar dem inte.
    Skickar många många mjuka kramar till dig. Carpe diem
    Ninni

    SvaraRadera
  7. Från Dagny.
    Aha,då så vet jag! Tack för besväret!

    SvaraRadera