måndag 7 september 2009

Att bry sig

Måndag 7 september 2009 kl.05.05   Varför ska man bry sig egentligen? När man frågar hur är det ? Bryr jag mig verkligen om det svar som kommer eller frågar jag bara för att det ska frågas? Tar jag svaret på allvar eller försöker jag vifta bort det med ett försök till ett skämt? Jag har upptäckt att det är någon form av artighet som gör att det frågas. För sedan när man ska svara på frågan då har frågeställaren börjat med något helt annat. När man har mött detta några gånger blir det nästan så att man svarar innan frågan kommit för då kanske vederbörande lyssnar på svaret. Men det var ju att tro för mycket på sitt egna sätt att få något sagt.På något vis kringgås svaret och man står där som ett fån.Ibland får jag för mig att dessa personer som verkar bry sig inte har den minsta tanken på hur jag mår egentligen utan det är ett sätt att avsnoppa mig för att sedan rusa iväg till det som var viktigare i deras ögon. Dom hade inte en tanke på hur jag mår eller om jag ville prata över huvud taget.Det blev som att när det gjorts denna uppmärksamhet då var uppdraget utfört för den här gången och hoppas att jag inte möter henne eller honom igen. Det kan ju bli pinsamt för jag vet inte vad svaren blev förra gången jag frågade jag lyssnade inte. Jag hoppas att jag kan bry mig på rätt sätt när jag ställer frågan hur du mår att jag tar mig tid att lyssna på svaren och verkligen menar att bry mig om.Carpe diem              Klockan är nu 10.00 Jag mår inget vidare. Det är en oro i kroppen som inte går att förklara.En sorts rädsla känns också.Har försökt att låta bli att bry mig. Men Ninni ville veta och jag tror att andra vill det också.Det kommer några smärtkänningar emellanåt och det är bara att fylla på med morfinet. Att det har gått lite över halva tiden gör också att jag försöker komma från ämnet. Att känna att livet krymper mer och mer gör också sitt till.Att känna sin litenhet i allt detta gör rädslan mer påtaglig.Hur jag än vänder på frågan blir min livskvalitet något sämre för varje dag. Mitt liv är snart slut men jag vill inte att det ska vara så. Jag kan inte bara försöka gömma allt genom att skriva om helt vardagliga ting.Men hur det än är så ska jag vara mer öppen med hur verkligheten egentligen är. Jag är inte så stark när det kommer till kritan.Min dagbok ska bli mer öppen igen.Carpe diem

14 kommentarer:

  1. Go moron Gösta.. Kloka orrd från dig som vanligt. sovit dåligt i natt så jag ska väl gå till bingen ett tag till. Hoppas att du får en bra dg.

    *Kramiz Birgittr

    SvaraRadera
  2. Hej Gösta!
    Ett exempel på det du säger är ett telefonsamtal som börjar med "hur har du det" och sedan fortsätter utan att man hinner svara. Jag har lärt mig att vissa vill inte veta och andra är verkligt intresserade och mitt svar blir därefter. Man är nog inte så intressant som man kan tro. Den som blir tilltalad med en sådan fråga kanske skulle må bra av att få berätta hur det är.
    Här är det strålande väder, men kylan börjar komma. I natt var det 5 grader varmt bara, så nu är sommaren över. Det känns jobbigt. Det är så skönt när man inte behöver böka på sig en massa kläder för att gå ut.
    Du har ju inte berättat nur du har det, det är jag intresserad av att veta.
    Jag hoppas på en dräglig dag för dig. Carpe diem
    Kramar Ninni

    SvaraRadera
  3. Hej Gösta!
    Jag vill, precis som Ninni, veta hur du egentligen mår? Du måste kunna känna att vi som är här på denna bloggen verkligen bryr oss! Annars skulle vi ju inte gå in här och kolla, eller hur??
    Försök ha en bra dag!
    Kramar från Inger.

    SvaraRadera
  4. Hej Inger! Om du verkligen läste boken i dag så ser du tillägget på hur jag mår. Hälsningar Gösta

    SvaraRadera
  5. Hej Gösta! Hoppas det finns vänner eller släkt som kan förgylla din vardag ibland rent fysiskt om du vill och orkar.Jag som dagboksläsare får mycket mer av dig än vad jag kan ge till dig, är verkligen tacksam att fått lära känna dig.Jag bryr mig om dig från mitt hjärta hoppas du tror på det. Önskar dig en bra dag.Vi hörs imorgon KRAM Märta

    SvaraRadera
  6. Käre Gösta!
    Du tar i dag upp en fråga som berör. "
    Hur står det till ?"
    En fråga som i de flesta fall bara till formen ser ut som en fråga. Jag brukar svara med en motfråga , ungefär så här:"Vill du verkligen veta hur jag mår, eller förväntar du dig att jag ska svara , att det är nog är bra?"Ibland kommer man en bit under ytan och ett meningsfullt tanke- utbyte kan äga rum.Ninni har helt rätt.Gösta min vän! Jag har även läst ditt tillägg kl 10 och min kommentar till det blir: Du är inte ensam. Skollärarn

    SvaraRadera
  7. Hej Gösta ! Visst bryr vi oss om dig och hur du mår.Det är därför jag läser din blogg.Glad för varje gång jag ser att du skrivit.Förstår att det är upp och ner i bland har du kanske en stund som är bättre för att i nästa stund är det jättedåligt
    I dag är jag bättre febern har lagt sig,hoppas det vara. I går orkade jag vara med på mitt barnbarns dop.Härligt att ha barnbarn fast man inte är så gammal.Kram på dig. Doris

    SvaraRadera
  8. Hej Gösta!
    Du har så rätt så i din första del idag! Hur många bryr sig egentligen att lyssna när dom ställt frågan om hur man mår? Jag tror många är så rädda för det svar dom kanske får....hur ska dom tackla det....oftast så "krånglar" folk till det för sig...många förstår inte att det gäller att vara så ärliga och naturliga som möjligt!
    Skulle vilja ge dig styrka och lugn!
    EMO

    SvaraRadera
  9. Gokväll Gösta!hoppas du haft en någolunda dag,håller verkligen med om hur intresserad är vissa när man får frågan hur man mår,i ditt fall handlar det säkert om rädsla,dom vet inte hur dom reagerar på svaret,känner nog av sin egen dödsångest kan jag tro.Men det är inget försvar,frågar man hur någon mår,ska man lyssna på svaret.kram/kicki

    SvaraRadera
  10. Go kväll Gösta...Som jag skrev för några veckor sedan...Om man inte har tid att lyssna på svaret efter att ställt frågan ..Hur mår Du ? ..Så ställ inte den frågan om man inte har tid att lyssna...
    Tack för Din omtanke igår Gösta..Den jag är livlina till fick sin plats på Hospice i Uppsala..De vi alla jag,barn och barnbarn känner idag går liksom inte att beskriva i ord....Skönt att han får den bästa vården men samtidigt en förtvivlan..de är som en berg och dalbana av känslor..De sitter en stor stor klump i halsen..Och så tänker jag på Dig som behöver uppleva detta alldeles ENSAM..Nej.. här slutar jag för idag...Stor stor kram Ulla

    SvaraRadera
  11. Lyssnar just på dig på Karlavagnen. Du är modig!! Hjälper många via din blogg.
    Kram
    Eva

    SvaraRadera
  12. Lyssnat på dig på Karlavagnen nyss och upptäckt din blogg. Sänder många styrkekramar och tankar till dig.

    SvaraRadera
  13. Hej Gösta!

    Upptäckte dig via Karlavagnen, har nu läst igenom din blogg från början. Vilken fantastisk man du är Gösta. Din dagbok förmedlar något, som många människor borde ta del av.

    Jag kommer fortsättningsvis, att följa dig via bloggen dagligen. Hoppas du kommer tillrätta med smärtorna.

    Vill på detta sätt skicka massor med STYRKEKRAMAR till dig.

    Ingalil

    SvaraRadera
  14. Hej Gösta!

    Tänker på dig!

    STYRKEKRAMAR

    Ingalil

    SvaraRadera