måndag 14 september 2009

Oviss

Måndag 14 september 2009 kl.05.45  Kära dagbok jag vaknade sent i dag. Det finns något jag kämpar mot som dessvärre ser ut att ta ut mer och mer ur kroppen.Mina sovrutiner blir rubbade hela tiden bara för att smärtorna ska försöka att härja fritt. Urinblåsan har nog fått sig en omgång igen för den var överfylld. Det är mycket som inte håller streck vad de kloka säger. Jag får nog bli min egen och göra om vissa saker. Först så gäller att lyssna vad kroppen har att säga. Men det gäller att kunna språket annars kan det bli fel. För det andra känn efter så det blir rätt smärtinformation och sedan tempen. Har allt det här stoppat upp då är det illa. Då är det ingen som gjort rätt. Jag vet inte rent ut sagt vad som sker.Inga vettiga förklaringar. Alla bara tror att det kan vara det ena eller andra. Jag får ta till stora medicinburken det är nog det enda som fungerar i dag .Carpe diem

25 kommentarer:

  1. Godmorgonkram på dig!
    Saga

    SvaraRadera
  2. Jättekram till Dig för att vi kan läsa Din dagbok och inse att man ska inte gnälla då det tar emot ibland!!
    LARS 340407!

    SvaraRadera
  3. Hej Gösta!
    Ja, det är nog kroppen som du ska lyssna på. Det är ju bara du som kan avlyssna den och förhoppningsvis kunna göra lite åt den. Sov du extra länge idag eller somnade du sent? Har du fått feber nu eller har du haft det länge? Vad menar du med stora medicinburken? Provade du med att ha en läsk + medicinerna bredvid sängen? Smakade det bättre? Det verkar som om det är frågornas morgon, men jag förstår inte riktigt vad du menar, men det ska jag kanske inte göra heller.
    Hoppas att du får en dag som blir ganska så dräglig. Carpe diem
    Kramar Ninni

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta
    En stor varm morgonkram till dig hoppas det känns bättre under dagen.Är glad att läsa din dagbok.Kram Anki på Trolldalen

    SvaraRadera
  5. God Morgon!Hoppas du kan ha en dräglig dag trots dina smärtor.Vilket underbart väder så här i september bara att njuta av det lilla.Önskar den en bra dag trots smärtan.Kram Sanna

    SvaraRadera
  6. Svar till Ninni.Jag sov extra p.g.a olika smärtupplevelser under natten.Får febertoppar mellan varven för det är ju en infektion på gång samtidigt.Stora medicinburken är när man fyller på doseringen hela tiden för att lindra smärtorna.Läsk och medicin var mycket bättre.Du förstår så bra det är bara för att hålla mig igång så jag inte somnar.Hälsningar Gösta

    SvaraRadera
  7. Kramar från Yvonne i skåne.

    SvaraRadera
  8. Hej Gösta!

    Använd Stora medicinburken under dagen, för att lindra smärtorna. Hoppas, din dag bli dräglig ändå.

    Ibland får man, som du säger "bli sin egen doktor"

    Finns det inte någon annan smärtlindring du kan få?

    STYRKEKRAMAR

    Ingalil

    SvaraRadera
  9. Vi tänker på dig, ha en så bra dag du kan.

    Ulla-Britt o Bengt-Rune i Mellbystrand

    SvaraRadera
  10. Hej Gösta! Hörde talas om din blogg när jag som vanligt lyssnade på Karlavagnen. Ja, det är inte kul att vara sjuk och uppleva att kroppen inte fungerar. Själv var jag förhållandevis frisk fram till 69 års ålder ... sen kom det slag i slag. Först diabetes och sen förmaksflimmer. Jag ska snart fylla 71. Min dag är också inrutad av mediciner. Dessutom har jag gått upp 20 kilo på 2 år. Det är ganska jobbigt eftersom jag redan var överviktig. Men det viktiga är ju hur man känner sig i själen! Jag sover ganska dåligt, av någon anledning. Sover bäst på förnatten, 23-02.00. Sen har jag min vakenperiod fram till 5-tiden, med fika och korsord och en god bok. Slumrar till och sover ett par timmar till. Ja sen måste jag sova en stund på eftermiddan, före maten, som jag sedan lagar till mig och min man. Han är 75 och sover bra hela natten - trots att han röker! Jag har aldrig rökt i hela mitt liv, så man ska nog inte vara alltför "renlig eller gudfruktig"!!! Haha! Tidigare tyckte jag det var kul att gå i skog och mark, men nu drar jag mig för all slags motion, trots att jag alltid får höra HUR VIKTIGT det är att MOTIONERA - kanske just därför! Så det blir mycket "motion" framför datorn, med alfapet och frågesporter och nyheter. Mest tänker jag bakåt, hur det var förr och varför Sverige ser ut som det gör. Jag har blivit ganska ensam trots att jag har barn -långt borta - och min man. Just nu umgås vi genom att plocka alla slags bär här i södra Norrland och ta med kaffe och smörgås. Men jag är ingen bra "bärplockarkompis", svårt för att gå och dålig balans, opererade min höft -99 - och svettas kopiöst. Men det ger i alla fall dagen mening! Nåväl Gösta, hoppas du orkar läsa min jeremiad samt att du finner några ögonblick av glädje, kanske genom musiken, vackra foton etc. hälsar annaregina

    SvaraRadera
  11. Hej Gösta!
    Hoppas du får en dräglig dag när du tagit din medicin.Du är fantastik.Här är lite mulet idag men skall ta mig ut lite ändå. Gräset har växt här så det blir lite gräsklippning.Bilden på din stuga är så fin.Tänker på dig och hoppas att det hjälper dig.
    Lisbeth i skogen

    SvaraRadera
  12. Hej Gösta!
    Har inte skrivit på några dagar. Har haft besök från Dalarna, syrran med make. Vi har varit på en del utflykter och umgåtts. Emellanåt ramlar jag ihop av trötthet och sover lite, det behöver jag. Är inte speciellt pigg, men är lycklig över att jag kunde vara med på en utflykt, bl.a. till Kungshamn. Finns en utsiktsplats högt uppe på ett berg där, med utsikt över Hållö och bortanför där ligger England! Varje gång jag kommer upp där så börjar mina tårar rinna, är så vackert så jag kan inte prata! Det är lika underbart varje gång!
    Ta du till stora medicinburken, är nödvändigt emellanåt! Sköt om dig!
    Kramar från Inger.

    SvaraRadera
  13. Hej Gösta. Det är nog det viktigaste i alla lägen att lyssna på sin egen kropp, men som du säger det är inte alltid lätt.

    Vill dela med mig av en rolig grej som jag o min man fick uppleva i dag.

    I dag visade det sig att trägen vinner Janne o jag har spelat melodikrysset i många år. På lördagarna sitter vi o dricker "morgon" kaffe o löser krysset. I lördags hörde vi inte vem som hade vunnit, men en arbetskamrat till Janne frågade h...onom idag och jag gick direkt in för att kolla o ja han hade vunnit en klocka......:) :)

    Denna lilla grej gjorde oss jätteglada.

    Carpe diem

    SvaraRadera
  14. Skickar dig en stor kram!

    //Marie
    johanssonmi@live.se

    SvaraRadera
  15. Tänk att det ska behöva hända något dramatiskt innan vi människor lär oss att leva i nuet. Själv har jag tagit till mig en textrad ur en låt med Hammerfall - "Remember yesterday and think about tomorrow, but you have to live today (Minns gårdagen och tänk på morgondagen, men du måste leva idag)"

    Från då jag läste om dig i LT så ingår din blogg i mina morgonrutiner. Människor som du är viktiga för oss andra, ni lär oss att se och att ta till vara glädjen.

    KRAM!

    SvaraRadera
  16. Hej Gösta !Har läst din artikeln i LT.Mycket bra
    en trevlig bild med en glad man.
    Det är viktigt att lyssna på sin kropp.Inte alltid så lätt,men bra.
    Bara man själv som märker förändringarna till det sämre eller bättre
    Jag fick ett positivt svar i dag.Har fått det tidigare också. Men efter ett tag kom det bakslag. Men hoppas.Kram och solskenshälsningar Doris

    SvaraRadera
  17. Hej Gösta!
    Hoppas din dag varit dräglig utan allt för mycket värk och problem. Tur du har dina mediciner och kan styra själv utifrån hur behovet växlar. Hoppas du får några timmars sömn sen i natt!
    Kramar till dej //Gunvi

    SvaraRadera
  18. Hej! bästa Gösta,hörde för ett tag sedan på karlavagnen och blev så tagen av det jag hörde. Min farbror hade samma som du och finns inte med oss här längre.Vi hade faktiskt ganska roligt på våra träffar, jag tog med lite whiskey(han tyckte om det)skrev hans namn på flaskan och bad sköterskorna ta hand om den. Han och hans särbo tog lite god mat och lite whiskey och blev lite på pickalurven.Köpte ibland också några skrapbingolotter som han tyckte om ,för det fick honom att koncentrera sig på skrapet och glömmma bort lite av värken.Vi tog en dag i taget.Du Gösta! livet fortsätter efter det här det kan inte bara ta slut,så jag tror att vi får återse de nära o kära igen.Varma STORA kramar från Lotta i Norrköping Ps. God natt och hoppas du får en skaplig natt.

    SvaraRadera
  19. Du är den som känner din kropp bäst o även känner då det sker några förändringar så ta du o lyssna på din kropp.
    Hopasa stora pillerburken hjälpte.
    Kram

    SvaraRadera
  20. Hej Gösta!
    Vilken fantastiskt människa du är!!!! Hörde dig i Karlavagnen och jag blev mycket berörd av ditt samtal. Kramar i massor.

    SvaraRadera
  21. Vi känner inte varandra, men jag ville bara säga att jag bryr mig om dig.

    SvaraRadera
  22. Hej Gösta.
    Hörde dig i Karlavagnen och ditt samtal berörde mig mycket. Hoppas att du har haft en skaplig dag.Kramar i massor från Helen.

    SvaraRadera
  23. hej gösta.
    såg att du hade bekymmer med urinen.det är morfinet som vållar bekymret. jag har haft likadant. fick blåsan tömnd med hjälp av en kateter.har klarat mej sen dess men det är en balansgång när det är så starka gifter inblandade.men fortsätt att ta dom och rikligt när du behöver.kämpa på gösta. tänker på dej varje dag och mycket på nätterna då jag vakar pga. av värken i kroppen. hälsn. j@nne

    SvaraRadera
  24. Hej Gösta!
    Vill tala om att jag läser din dagbok varje dag och tänker på dig. Varma kramar från Gerd i Södertälje

    SvaraRadera