onsdag 9 september 2009

De goda människorna

Onsdag 9 september 2009 kl.05.00. Vaknade med kraftig värk i höger höft. Jag hade troligen legat illa.Värken var molande och huggande så det var svårt att ta sig ur sängen.Jag måste nog börja med att ha medicinen på nattduksbordet så jag kan få smärtlindring innan jag kliver upp.Annars snurrar mina tankar denna morgon kring vilket stöd det finns därute.Att så många människor vill ge mig stöd genom att finnas bara därute någonstans.Hur kan jag tacka allihop för vad ni gör för mig? När man ser alla kommentarer som ges så blir jag alldeles varm inombords. Jag kan klara någon dag till. Genom det stöd jag får så får jag styrka att kanske kunna ge en annan person stöd i min tur.Fast jag inte har någon kontakt annat än genom datorn så verkar kraften gå igenom och det blir en sorts lättnad att ta med sig genom dagen.En stor kram till alla.   En önskan har jag hjälp mig att kunna starta Fonden för glömda canceroffer och sjuka på sjukhus som aldrig får besök.Att dessa kan få uppleva en liten guldkant någon gång i livet.Att få veta jag är inte ensam.Tack på förhand.  Fondens konton är: Från Swedbank 81471441020922 och från annan bank 814710441020922 i dag är grundplåten uppe i 1800:- och för att kunna börja fungera bör det vara lite till.Carpe diem

69 kommentarer:

  1. Morrn Gösta! Du är fantastisk som så omtänksamt talade i Karlavagnen igårkväll trots din svåra situation. Du undrar hur du ska kunna tacka oss alla här ute, Gösta det gör du varje dag genom att du finns och ditt dagboks skrivande.Du är med mig i tanken. Olika situationer uppstår och då kommer du fram som den omtänksamme person du är. Jag försöker varje dag få människor att läsa din blogg och skänka till fonden.Hoppas verkligen du får starta DIN fond.Hur mycket pengar behövs det för att få starta en fond?Tack för att du finns. Vi hörs imorgon. KRAM Märta

    SvaraRadera
  2. Hej Märta! För att starta så bör grundplåten ligga kring 5000:- för att förhoppningsvis öka så det kan bli några kronor till att använda för ändamålet.Hälsningar Gösta

    SvaraRadera
  3. Hej Gösta!
    Lyssnade på dig i Karlavagnen igår kväll,Tycker att du är en stark och omtänksam människa.
    Följer din blogg varje dag.Kram Gunilla

    SvaraRadera
  4. Så otroligt starkt av dig att låta svenska folket få ta del av din kamp och vishet. Känner mig som en liten lort när jag klagar över mina krämpor som är små dammkorn i jämförelse med dina. Kommer att följa din blogg from nu. Håller tummarna att du ska orka länge till.

    SvaraRadera
  5. Jag lyssnade också på dig i går natt, och jag tycker du är en enanstående man, och att hur det än är, visar du på mod. Du fortsätter där andra kanske hade givit up, fortsätt kämpa och skriva din blogg. Den kommer jag fortsätta följa.

    SvaraRadera
  6. Jag instämmer i alla kommentarerna. Hörde dig också igår. Vilken livskraft du har. Följer dig varje dag. Hoppas du får en bra dag. Gunilla

    SvaraRadera
  7. Det sista som överger människan är hoppet!
    Krya på dig!

    SvaraRadera
  8. Hej Gösta!
    Hörde dig på Karlavagnen igår kväll....Du är fantastisk....kan bara säga det!
    Vill ge dig en så bra dag som möjligt!
    EMO

    SvaraRadera
  9. Hej! Hörde dig också igår. Jag instämmer i alla kommentarer och tycker du är en enastående som orkar berätta om detta i radion. Ulrika

    SvaraRadera
  10. Hej Gösta!
    Tänk vilken upplevelse att höra dig prata i går. Du kändes som en nära anhörig. När jag hållit kontakten med dig dagligen i så lång tid, så var det ingen främmande människa som talade. Du är storartad som orkar. Ditt skratt på slutet värme. Från att jag haft nära till tårar så fick jag le.
    Jag hoppas att din dag blir lite bättre än den var när du vaknade. Ingen dum idé att ha medicinen bredvid dig. Det blir lättare att komma igång efter tag när medicinen verkat. Carpe diem
    Kramar Ninni

    SvaraRadera
  11. Jag blev så tårögd igår, din värme spred sig genom radiovågorna ut i svenska hem...din resa är oändlig. Jag är 19 år, och jag skulle gärna hjälpa till sedan, när fonden väl drar igång. Jag har sökt lieder-bidrag här i vår kommun för att få igång en idell verksamhet som bygger på band mellan generationer, att unga, trevliga, sociala, hjälpsamma ska hjälpa de som inte har orken och kraften längre - det gick inte igenom, den här gången...jag hade ingen miljöaspekt i min verksamhet...det skulle gynna natur och miljö också sa de...Men jag skulle gärna hjälpa till i annan verksamhet. Gärna det.

    Hoppas din dag blir någorlunda uthärdlig och att du känner alla tankar från oss som igårkväll "upptäckte" dig. Nu släpper jag dig inte ur mina dagar, nu ska jag följa dig Gösta!

    Oc en sak till! Jag har också ett blogspot-konto, men där kan ingen skriva kommenaterer, hur gjorde du för att få namn/webbadress som val?

    SvaraRadera
  12. Hej Gösta, lyssnade på dej igår kväll-karlavagnen
    du berörde mej djupt.Tänker på Dej vilken fantastisk man Du är, många i din situation hade lagt av för länge sedan. Önskar dej en dag med inte så svåra smärtor
    kramar till Dej
    irene med hundarna Denver och Babsan, två fina schäferhundar

    SvaraRadera
  13. Hej Gösta!
    Ja, din värme och din smärta förmedlades via radion in i mitt hjärta! Jag kommer också att följa ditt skrivande, och dagligen skicka dig varma tankar och önskningar om uthärdliga, goda dagar och nätter! Yvonne

    SvaraRadera
  14. Hej Gösta!

    Hörde också dig på radion i går. Jag har också cancer. Det är 1 årsedan jag blev sjuk. Men idag mår jag jättebra. Bättre en innan jag blev sjuk. Jag får cellgifter varannan vecka. Så kommer mitt liv se ut framöver. Jag är 48 år. Tråkigt att du har sådan otrolig värk. Hoppas att tabletterna hjälper.
    Hoppas du får en bra dag!

    Mia

    SvaraRadera
  15. Hej Gösta
    Hörde dig på Karlavagen och du verkar vara en sån fantastiskt fin människa. Stark framför allt. Många tankar kom tillbaka till mig då min var svårt sjuk i bukspottkörtelcancer för snart två år sedan. Vi svävade mellan hopp och förtvivlan i nästan 11 månader, men förlorade mot denna vidriga sjukdom. Min man vårdades i hemmet hela tiden av ASIH, tack gud för att dom finns. Vi brukade kalla dom för Änglar utan vingar. Jag hoppas du får den smärtlindring du behöver och har rätt till.

    Många styrkekramar Lena

    SvaraRadera
  16. Hej Gösta
    Lyssnade på dig igår. Det finns inte ord för
    vilken fin människa du är.Bara att höra din lugna röst tror jag gav tröst åt många.Har själv haft cancer men blivit frisk. Går visserligen på kontroll fortfarande. Jag kommer att fortsätta läsa din dagbok. Önskar dig allt gott du kan få trots din svåra kamp mot sjukdomen.
    Vivianne

    SvaraRadera
  17. HejGösta! Oj vad starkt av dej att prata i karlavagnen,alla människor blir berörda av din situation och bra att du nämnde fonden så fler kan bidra,tänker jämt på vilken styrka det finns i dej,tack för att du delar med dej till alla oss här ute,kram/kicki

    SvaraRadera
  18. Hej Gösta!
    Stannade helt upp vid köksbordet igårkväll där jag satt och rensade kantareller,när jag hörde dej på radion. Vilken kraft du har att kunna förmedla dina känslor! Har suttit hela morgonen och läst din dagbok från början tills idag och tårarna trillar.Jag ska följa din dagbok varje dag från och med nu. Vet av personliga erfarenheter att vård i hemmet fungerar bra. Min mammas man hade det i sitt livs slutskede. Önskar dej en sån bra dag som bara är möjlig.
    Monica från Hälsingland.

    SvaraRadera
  19. Hej Gösta. Kan bara instämma med så många andra. Du berörde mig stark i går kväll. En och annan tår föll. Men vilken livskraft du har. Jag har själv haft bröstcancer och hoppas att bli friskförklarad i april 2010. Men jag har i alla fall goda odds. Jag kommer att tänka mycket på dig och jag hoppas verkligen att du får många fina dagar till. Din styrka ger många andra styrka ska du veta.Ha det nu så bra du bara kan och du ska veta att jag tänker på dig Kramar från Marita

    SvaraRadera
  20. Hej Gösta
    Gjorde som många andra, hörde Dig på karlavagnen. Min svärfar har samma sjukdom och väldigt svårt att tala om den. Det är stor nytta för mig att läsa Dina ord och kanske kan hjälpa svärfar lite utan att han behöver säga något. Kram Anette

    SvaraRadera
  21. Hej Gösta!
    Jag hoppas du får en skapligt bra fortsättning på dagen..
    Kramar/B

    SvaraRadera
  22. Mina tankar går till Dig Gösta!

    Kram

    SvaraRadera
  23. Kära vän.
    Så många fina och sanna ord är redan sagda. Jag instämmer.
    Ditt samtal i karlavagnen berörde mej mycket. Jag kommer att följa dej i fortsättningen. Har lämnat ett litet bidrag till din fond och jag kommer att uppmana andra att göra detsamma.
    Kram Ingeborg

    SvaraRadera
  24. Hej Gösta ..Instämmer i allt vad som redan skrivits idag och igår (efter Din medverkan i Karlavagnen) intet öga på deltagande medmänniskor var torrt kan jag tänka mig.
    Så glad jag blev när jag ser att även männen deltagit med kommentarer.Ett litet frö börjar gro att denna tabubelagda sjukdom prostatacancer kan diskuteras lika öppet som tex bröstcancer..Nisse skrev för någon vecka sedan om att de skulle vara någon "drive" om prostatacancer i september..När,var och hur..vet Du något om de?
    Sen har jag en fråga till Dig..hur många var in på Din blogg i går kväll efter programmet.?
    Sitter här och leker med tanken att om de var 1000 personer och alla sätter in 10 kr till Din Fond så kan "Ditt Lilla Skötebarn" börja växa och Din dröm blir förverkligad till att ge andra ensamma cancersjuka en liten guldkant i livet..Syftet är så fantastiskt fint att nu är de upp till oss som följer Dig att ge något tillbaks för allt Du ger oss..
    Här skiner solen idag och jag hoppas den gör så hos Dig oxå..Stor kram Ulla ..

    SvaraRadera
  25. Hej du tappre!
    Låg och lyssnade på dig i går kväll, bredvid mig så ligger min man och har äntligen kommit till ro efter han fått morfintabletterna. Som nära anhörig är det fruktansvärt att inte kunna göra nånting utom att försöka vara ett så stort stöd som möjligt.Cancer är en grym sjukdom var helst den uppkommer.
    Tack för ditt mod Kram / Mona

    SvaraRadera
  26. Svar till Ulla.Från i går efter karlavagnen till i dag så har det varit in 4368 st och läst i dagboken en enorm massa.Hälsningar Gösta. Om aktiviteterna vet jag bara det att varje politiker inom riksdag kommuner och landsting kommer att få 5 vykort vardera från prostatacancerförbundet med olika krav.Sedan är det upp till varje lokalförening att ordna något.

    SvaraRadera
  27. Svar till Malin. Gå in på Blogger så leder dom dig fram till vad du söker.Hälsningar Gösta

    SvaraRadera
  28. Fick veta om dig genom en bloggvän... som berättade att du får elaka kommentarer på din blogg. Trots att du är så sjuk. Jag är utsatt för något liknande, sjukpensionär, men har kvar den förmåga att skriva, som jag alltid har haft, men i dag kände jag att jag knappt orkade längre. Förföljd som jag blir på internet. Du gav mig mera mod. Tack för din blogg! Jag skickar goda tankar och mycket ljus!

    SvaraRadera
  29. Hej Gösta!
    Precis som alla andra här så lyssnade jag på dig på Karlavagnen igår. Du är en fantastisk människa och så tapper! Ditt skratt i slutet av samtalet berörde mig djupt!
    Stor kram från Inger i Bohuslän.

    SvaraRadera
  30. God förmiddag, Gösta!
    Jag grät när jag hörde din berättelse i Karlavagnen. Har aldrig varit med om ett så känsligt och öppet innehåll som det du bidrog med i går kväll. Din styrka och din realism inför sjukdomen fick mig att tänka om på vad som är väsentligt i livet. Jag gnäller på TV-program, gnäller om det regnar ute o s v. Ska sluta med så små petitesser.

    Tänkte på dig i morse när jag drack mitt kaffe med rostat bröd till. Tänkte på hur din morgon var.

    Många kramat från Agneta i Härnösand

    SvaraRadera
  31. Hej Gösta! Lyssnade på dej på Karlavagnen igår. Jag hörde dej förra gången också. Jag måste säga att du är otroligt stark som orkar dela med dej av dina erfarenheter. Jag tror att du utgör ett stort stöd till andra människor som har livshotande sjukdomar och som inte lika lätt som du kan prata om sin situation.

    SvaraRadera
  32. Kära Gösta,
    Jag är ännu en som blev stakt berörd av dina ord i Karlavagnen..Din röst var lite sorgsen.Jag lyssnade noga på alla dina kloka ord.Lät som om Du accepterat ditt öde.

    Kan ju bara hoppas att den tid Du har här på jorden ska bli så fin som möjligt och att Du får stanna på jorden ett tag till!
    Finns mycket att njuta av trots sjukdom..stjärnorna,solen,månen,alla höstlöv..havet,skogen..hoppas Du kan njuta av moder jord ett tag till!!
    Carpe Diem,det tror jag också på.Viktigt att göra ngt varje dag,även om det är väldigt lite..att gå upp ur sängen..titta på fåglarna eller bara orka göra en kopp kaffe o njuta för stunden..jag vet.Har själv upplevt trötthet o smärta som reumatiker..jag är glad för varje dag jag vaknar. Göra det lilla man kan.
    Varje ny dag-det är en bonus..!
    Vem vet vad som väntar därute..universum är stort..Jag tror att själen lämnar oss o att den far vidare.Vi kommer tillbaka..ett slags kretslopp..ganska spännande..tycker jag..Du kanske tror ngt annat men inget vet..
    Varma kramar o tankar sänder jag till Dig Gösta.

    SvaraRadera
  33. Här kommer en varm kram från tanten i norr...
    Låg i sängen när jag hörde dig på Karlavagnen o känner så starkt för dig o din smärta...
    Det första jag gjorde i morse var att leta fram din blogg som jag aldrig sett förut o den både smärtar o värmer
    Men vet du Gösta, (jag är inte religiös) jag tror att liksom allt som vissnar i naturen o sen återuppstår så tror jag det finns ngt vackert bakom detta livet...Tänk vara så underfundigt det är i naturen o dess fortlevnad
    Många varma kramar till dig o önskar dig allt gott som finns

    SvaraRadera
  34. Hej! Jag har följt din bloggg en tid och har velat sagt något,men jag saknar ord.Du är,trots allt ditt svåra,en förebild av godhet, omtanke och värme.Om alla var som du skulle ingen behöva uppleva krig och ondska.Som sagt orden räcker inte.Jag önskar av hela mitt hjärta att dina dagar blir så ljusa och goda som det bara går,trots värk.Stor varm Hjärtekram från Inga-Lill!

    SvaraRadera
  35. Liksom många andra här lyssnade även jag på dig i gårdagens avsnitt av Karlavagnen. Vet inte riktigt vad jag ska skriva just för tillfället, men jag tycker att du verkar vara stark trots det tråkiga ödet. Hoppas att du får en fin dag! Ska fortsätta läsa din blogg framöver :)

    SvaraRadera
  36. Hej Gösta!
    Jag hörde också dig igår på Karlavagnen, inte hela ditt samtal, men berördes mycket.
    Jag HEJAR på DIG och hoppas att DU vinner! Du undrar hur du ska kunna tacka alla?!
    Det finns ett ord som heter TACK och är väldigt underskattat, det används alldeles för lite.
    Säg bara Tack! det behövs inte mer och det räcker lååångt. Hoppas du hörs om 3 månader igen.
    Kram och Krya på dig Gösta

    SvaraRadera
  37. Hej Gösta.
    Vi har satt i 100:-
    Imorgon åker vi förbi svensta mot sommarstugan i Norderön.
    Då skall jag och min dotter tänka extra mycket på Dig.
    Ha det så gott det går.
    Mvh. a Anders och a Emms-freja i Krylbo.

    SvaraRadera
  38. Hej Gösta!
    Skönt att höra dej prata med Kjell-Peder igår på Karlavagnen. Han är också en god lyssnare och en mycket lugn person att prata med. Ha en bra dag. Hoppas vi får höra dej i Karlavagnen snart igen.

    Billan

    SvaraRadera
  39. Hej igen.
    Jag skrev fel.
    Jag heter n Anders, jag är ju man.

    SvaraRadera
  40. Hej Gösta!

    Det är första gången jag är här och läser din dagbok. Jag hörde dig, som så många andra, på Kalavagnen i går kväll och blev otroligt berörd. Att ha kvar så mycket medmänslighet och kärlek fast du lider så mycket är något fantastiskt. Jag grät där jag stod och kokade äppelmos, skämdes en smula för att jag gnäller över mina små krämpor. När jag var ute och gick i morse tänkte jag på hur bra jag har det som kan ta en promenad och njuta av allt fantastiskt, man glömmer så lätt att uppskatta det. Jag tänkte också på att du är ensam i ditt lidande och det borde ingen behöva vara. Man vill sända värme och en hjälpande hand i cyberrymden och jag tror att du kanske känner alla värmande tankar som strömmar mot dig över "nätet". Hoppas att de kan lindra din smärta en aning. Jag ska fortsätta att följa din dagbok och sända varma tankar till dig. Kram från ännu en Gunilla

    SvaraRadera
  41. Hej Gösta!
    Lyssnade som vanligt på Karlavagnen när jag lagt mig igår. Tack för ditt öppna och varma sinne.
    Otroligt starkt att kunna gå ut och berätta om en sådan tuff sjukdom. Du ska veta att både jag och maken blev väldigt berörda och vill gärna följa dig vidare. Häln Aina i Söderhamn

    SvaraRadera
  42. Hej Gösta Jag har inte så mycket att tillägga efter alla som skrivit Jag håller med Och hoppas att vi snart får höra dig igen Läser din dagbok vrje dag Ha de nu så bra det går Jag tänker på dig MvH anki

    SvaraRadera
  43. Hej Gösta!

    Lyssnade som oftas på Karlavagnen i går kväll,du berörde mig verkligen. Hoppas att du få den smärtlindring som står till buds.Jag fortsätter att följa dig vidare.Hälsn Anita Malmö.

    SvaraRadera
  44. Hej Gösta,
    Hörde dig för första gången igår.
    Sätter in pengar till din fond så kanske din dag får lite glädje. Lovar att tänka på dig varje dag och hoppas att du får den smärtlindring, som du behöver så att du kan leva lite drägligare.
    //Ewa

    SvaraRadera
  45. Hej Gösta!

    Egentligen önskar jag att du bodde i lägenheten mitt emot så jag kunde gå in till dej och fika tillsammans och prata lite. Jag känner det som att jag vill vara din vän att jag skulle vilja vara den som skjutsade dej ut och handla, att jag fanns där för dej som du finns där för mej.

    jag hör dej på radion och jag läser dina dagliga kommentarer och funderingar, dina ord lägger till som segelbåtar i mitt hjärtas hamn. Jag blundar och funderar på hur du har det och blåser mina varmaste tankar och böner till dej.

    Jag lever själv med smärta dygnet runt, reumatiskt samt diskbråck som man inte vågar/kan/vill operera - jag är diabetiker, 59 år.

    Jag skulle gärna vilja att Du mailar mej Gösta om du orkar och har lust.

    Jag bor i Dalarna, lever ensam med mina två katter, sjukpensionär som "smärtlindrar" mej genom dagarna.

    Om du läser böcker så finns en bok som jag tipsar om av professor Peter Noll: Den utmätta tiden. Det är en underbar bok där Peter Noll berättar om sin sista tid efter att han tog beslut att inte låta sig behandlas utan valde att vänta på döden.

    När sllt är som mörkast för mej i smärta och elände, hopplöshet brukar jag tänka att eftersom allt kunde bli så mörkt så kan det också bli ljust lika fort och oväntat.

    Eftersom man utan föraning kan få en sjukdom så vill jag tro att man på samma sätt bara kan bli av med den, alltså att hoppet ska finnas till sista tusendels sekunden.

    Mitt första minne av döden. Jag var ett barn på sex år och en kvinna i ett grannhus i byn där jag bodde fick en dödsdom av läkarna. Man kunde inget göra, hon skulle dö innan året gick ut.
    Jag grät, jag kunde inte sova, jag grät och jag bad till....ja...till någon..kanske Gud att han skulle göra henne frisk, att hon inte fick dö....

    Det gick ett år och så var denna kvinnan frisk och levde tills ålderdomen satte punkt 40 år senare.

    Eftersom man kan bli sjuk så kan man också som genom ett under bli frisk.

    För fem år sedan på mitt jobb på Volvo i Mora hiottade jag en död humla som låg inne i en tvätthall vid en ränna med avrinning. Billy som jobbade där sa att humlan legat där hela veckan men att han inte ville sparka ner den i rännan.

    Nej gör inte det sa jag och tog denna humla och la den på en bänk, sedan föll jag ner på knä och kupade mina händer över humlan och bad att den skulle leva igen, att den skulle flyga och färga sommaren humlegul, jag låg på knä en kvart och Billy tittade förundrat på mej.

    Så plötsligt ryckte det till i humlan den surrade med vingarna och flög tre varv runt min skalle och försvann. Billy tittade förundrat på mej och våra blickar möttes i ett mirakulöst samförstånd.

    Jag kan berätta mer om små djur som varit döda och börjat leva genom att jag kupat händerna och bett för dem men gör det senare om du mailar mej.

    Jag är troende och tvivlande. Jag döpte mej när jag var 55 år. Men jag vet ändå inte vad jag tror. Jag försöker att leva efter de budord jag fick lära mej i skolan, jag tycker det är roligare att giva en att få, jag anser att vi ska bära varandras bördor.

    Jag lämnar dej här Gösta men i tankarna lämnar jag dej inte. Din vän här nu och imorgon.

    Sven Oskar Herbert Lindh

    min mailadress: tajger.puff@telia.com

    SvaraRadera
  46. Hej Gösta, Som jag skrev i natt på ditt inlägg i går så lyssnade jag oxå på KArlavagnen. Ser ut som många blev berörda av ditt samtal med Kjell Peder. Hoppas nu att många av dom som läser din dagbok oxå ger en liten slant till din fond. Hoppas att vi får höra dig i Karlavagnen igen. var det 3 mndr ni kom överens om. Det låter bra tycker jag. Om min dag börjar dåligt så blir mina "problem" små i förhållande till dina.
    Tack för att du finns och jag är mkt glad för att jag lyssnade förra gången du var med i Karlavagnen. Började läsa din dagbok då å den har gett mig såååå mkt.
    Många Kramar från Birgitte.
    PS. Gösta hade en önskan tidigare här på dagboken om att ni som läsaer skulle skriva vart i vårt långa land vi bor. Ni som är nya kanske kan ge Gösta denna informationen.DS Jag är från Småland.

    SvaraRadera
  47. Hej Gösta!

    Jag hörde dig också på Karlavagnen igår.
    Det smärtar mig vad du går igenom, men du är en
    stark människa som delar med dig.
    Jag tänker på dig och hoppas denna dagen vill dig gott.
    Carpe diem Gösta.
    Kram Kickie

    P.s Jag har satt in en peng på din fond, håller alla tummarna för att du kommer upp i summan.
    Du är otroligt givmild, tänker på andra i din svårta situation.D.s

    SvaraRadera
  48. Hej Gösta - här är ytterligare en som hörde dig på Karlavagnen. Tack för alla dina tankar och funderingar. Du är toppen! Tänker på dig och läser dina tankar på nätet. Hälsningar Gunilla, Uppsala.

    SvaraRadera
  49. Hej Gösta,

    Det är inte Du som ska tacka, det är Vi som ödmjukt ska tacka dig för att du orkar dela med dig av det svåraste som finns. Och är det människor som skriver korkade inlägg på ditt forum och som oftast under en feglysten anonymitet, ska du strunta i det! De är, hur korkat den än låter, avundsjuka på att du får uppmärksamhet. Du vet den där gamla tesen från Freud om att inte ha blivit pottränad.

    Jag önskar dig en så bra dag som du kan ha och ska hädanefter länka din blogg till min så att jag kan se vad du skriver och när du gör det.
    Hälsningar
    Ramona

    SvaraRadera
  50. Gösta,
    här en till som lyssnat på Karlavagnen och fått sej en funderare. Alla ska vi dö, men vi som inte har nån värre sjukdom, är lyckligt ovetande om när. Men du VET att dina dagar är räknade, och inte bara vet, du har värk dagligen, mer eller mindre, hur i hela fridens namn kan du ändå säga att du inte är bitter för att livet blev så???
    Däri ligger din styrka och din ödmjukhet, som jag beundrar! Hade det gällt mej skulle jag blivit/bli sååå bitter och tycka synd om mej själv.... ibland tror jag, hur konstigt det än kan låta, att det finns en tanke bakom det vi människor får gå igenom. Vi behöver inte gå igenom sådant som vi inte skulle klara av!? Eller är det så att vi växer med varje motgång, just för att på det sättet klara av situationen?? Vad vet jag. Hur än det är så har ju du styrkan att ta det som det är och tom göra ngt positivt av det, för att försöka hjälpa andra, och på så sätt även hjälpa dej själv! Jag känner en oerhörd vördnad inför människor av din kaliber och jag hoppas vi härute kan ge dej ork att ta dagen som den kommer. Vi finns här, du är inte ensam i din kamp!!
    Guds välsignelse vill jag ge dej!
    Nilla

    SvaraRadera
  51. Hej Gösta !Det kändes så tryggt att höra din röst
    i går. Det gav ett så obeskrivligt lugn.
    Jag har skrivit det tidigare gör det igen.
    Du är helt otrolig Tack Gösta !
    Hoppas att du ska orkar vara med länge till.
    Synd att avståndet är så långt. Men du är ändå så
    nära igenom bloggen.
    Kram vi hörs .Doris

    SvaraRadera
  52. Hej Gösta!
    Jag hörde dig på radion igår kväll.Du är helt otrolig som klarar dig så bra själv.Men det är ju en frihet att kunna vara hemma i sin lungna vrå.Jag vet en hel del om din sjukdom att det går mycket upp o ner det går fort emellan åt så det är otroligt att kroppen hänger med.Ha det så gott det går.Kram Bettan

    SvaraRadera
  53. HEJ GÖSTA.
    HÖRDE PÅ KARLAVAGNEN IGÅR, OCH BLEV DJUPT BERÖRD, HA DET SÅ BRA KRAM ANKI

    SvaraRadera
  54. Hej Gösta!!
    Jag hötde oxå Karlavagnen igårkväll.
    Du är helt fantastisk som reder detta själva.
    Jag tänker på dig
    Kram Inger.....

    SvaraRadera
  55. Hej! Jag hörde dej på Karlavagnen igår. Mitt liv ter sej tämligen enkelt när jag har lyssnat på dej. Man gnäller för att det regnar o blåser. Jag är ju frisk iaf. Tycker att du är modig. Ska läsa din blogg varje dag. Ha det så bra du kan. Kram Ewa

    SvaraRadera
  56. Hej Gösta!!! Ja vill bara ge dig en röd ros!!! Sen vill ja tacka dig , för att vi får läsa din dagbok... Va rädd om dig!!! Du finns i mina tankar. Kramar Evis . / Alfta ..

    SvaraRadera
  57. Har en nära vän som är sjuk i cancer. Efter att ha lyssnat på Dej i går kväll,kände jag mej så otroligt lugn. Ett lugn som Din röst bara kunde ge. Jag hoppas att Du får hjälp så att smärtan inte blir så plågsam. M V H Kerstin

    SvaraRadera
  58. Hej Gösta!
    Blott en dag ett ögonblick i sänder.Orkar man inte en hel dag så tar man bara ett ögonblick i sänder.
    Men vet att det finns en Fadershand som håller dig alla dagar.
    Tack för att du finns och för att även jag fick läsa din blogg.
    Tänker på dig och önskar dig en lugn natt!!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  59. Hejsan!!Hörde dig i Karlavagnen var stort att höra dig .Kommer att forsätta följa din blogg.Tänker på dig att du vill dela med dig av erfarenheten du har.Ha det gott nu.Kram Sanna

    SvaraRadera
  60. Hej!
    Är en av många som hörde på dig på Karlavagnen igår kväll. Jag tycker det är jättestarkt av dig att kämpa på, att försöka ta tillvara på de dagar som du får.
    Du finns i mina tankar, och bloggen kommer jag att följa, en blogg som skriver om de svåra sakerna (människan och livet). Tror att det finns många fler därute som har hört dig och berörts av det.
    Tack för att du delar med dig av dina tankar.
    MVH Caroline från Småland

    SvaraRadera
  61. hej vännen
    Jag lyssna på karlavagnen.Vet du har det kämpigt och jag blev så arg.Så jag skrev på min blogg om dig varför man inte får mer stötta det är inte klokt säger jag bara.Jag finns på http://metrobloggen.se/futura datan är som en kompis.Kramar till dig.
    marie ch

    SvaraRadera
  62. Hej Gösta

    Min pappa har/hade prostatacancer och han följer din strävan och din blogg varje dag. Jag håller på dig ... // Nanne

    SvaraRadera
  63. Gösta
    Jag är mitt i livet och har det bra. Jag blev tagen av ditt livsöde och din styrka. Jag miste min far för två års sedan och han hade en utvecklad cancer i prostatan som sedan spred sig i hela kroppen. Jag var med honom till slutet och vet att han fick lämna oss utan smärtor. Säkert ingen tröst för dig.

    Jag vill stödja din fond och kommer att sätta in en summa.

    Samtidigt kom tanken att om alla som idag kommenterat på din dagbok avstod 100 kr (borde vara en rimlig summa) så har du fått in det som behövs för att få igång din fond.

    Jag hoppas du får en god natt och en bra morgondag.
    Jimmie

    SvaraRadera
  64. Gösta, tänker på Dig, starkt att orka skirva om sin otäcka, fruktansvärde sjukdom när livet faller ihop som ett korthus.
    Är mycket tagen av Din blogg.
    Go´natt och hoppas att Du får sova några timmar.
    Krmar från Anna L.

    SvaraRadera
  65. hej kära gösta! tack för att du orkade vara med i karlavagnen igår! (jag har inte läst din blogg innan, men garanterat kommer jag att göra det nu.) Kära du, du är en fantastisk stark och ödmjuk person. Tack för att du orkar vara den du är.att du förmedlar dig på detta underbara sett. Jag blev djupt berörd av dig i karlavagnen. Du hjälpte också andra människor i samma situation som du, att våga, tro och hoppas och känna i livet, även fast det är svårt och gör ont! det är så stort och modigt av dig.trots allt elände. All kärlek och värme till dig!Allt hopp och ljus i hela universum till dig......må änglarna vara med dig.carpe diem. tina örebro

    SvaraRadera
  66. Hej Gösta. Jag hörde dig i karlavagnen via nätet, och vill ge dig en klapp på axeln i all välmening.
    Jag har själv en bror som också har cancer, sedan ca 1 år tillbaka. En dag i taget. Ta vara på de goda stunderna. Jag funderar på att maila karlavagnen och föreslå att du får vara en stående inringare kanske 1 gång/mån, med Kjell Peder vid rodret (Fick intrycket av att du känner förtroende för honom). Detta om du själv skulle vilja detta såklart. Mvh Fritte

    SvaraRadera
  67. hej Gösta. när jag hörde dig prata på radion så blev jag lugn. Du har verkligen tagit dig an din situation men inte gett upp utan fortsätter med lite olika projekt. det är fint av dig.
    jag önskar dig många sköna dagar.

    SvaraRadera
  68. Hörde dig i Karlavagnen i veckan o tänkte att jag bara måste hitta din blogg o få följa din kamp. Kommer nu läsa din dagbok varje dag. Du lät som en mycket empatisk människa som sätter andra människor i första rum. Till o med orkar du starta en fond för att samla in pengar. Beundransvärt.
    Kram

    SvaraRadera
  69. Hejsan Gösta, satt i Lastbilen å lyssnade på karlavagnen. Ditt samtal är de enda jag minns..ska följa din dagbok, å jag hoppas du orkar länge till,, och att du får må bra också..din livssyn smittar av sig.

    SvaraRadera