torsdag 17 september 2009

Vårdkvalite

Torsdag 17 september 2009 kl.04.30        Till dagboken: När jag vaknar med smärta i många delar av kroppen då blir jag till att börja med orolig och undrar om det blir värre. Och när det kommer på fler nya ställen då blir oron ännu större. Det har börjat komma smärtor upp mot nacken och tanken blir direkt är det huvudets tur nästa gång.Snart vet jag inte vad som är värst värken eller att inte veta var jag ska ta hjälp från. I går morse fick jag telefon från kommunens distriktsköterska  att remissen från Östersund hade kommit (nästan en månad efter besöket på sjukhuset) och att jag skulle börja behandling med dropp, som ska  försöka stärka skelettet, men sedan på dagen ringde landstingets distriktsköterska och skulle ge mig en tid på vårdcentralen för samma behandling.Jag kunde inte få kommunens sköterska för jag hade inte ansökt om det. Konstiga är politikernas vägar. Det skulle underlättas för de sjuka men det har blivit tvärtom. Osäkerheten blir större när jag inte vet vart jag ska vända mig.Det blir nog till att försöka öppna ögonen på makteliten.Jag får börja idag. Under förmiddan i dag ska TV4 Östersund göra en intervju.När det ska sändas vet jag inte men jag meddelar det i en kommentar. Stiftelsen har fått ett tillskott på 400:- och har nu 5550:- i starten. Carpe diem

28 kommentarer:

  1. godmorgon. hoppas du har sovit någorlunda i natt.
    du har en bra poäng i att sjukvården borde vara för dom sjuka och inte tvärt om.hoppas det blir bra med droppet och att du kan få lite lugn och ro i kroppen.skall försöka hålla utskik efter interjuven i tv. jag bor i skåne men brukar titta på alla lokalsändningar från de olika distrikten på nätterna när jag inte kan sova på grund av värk i kroppen. har inte somnat än så det blir till att sova en stund när jag "svimmar" av. ha det bra och lev väl.jag tänker ofta på dej!hälsn.j@nne jan.hylen@telia.com är min adress som du vill mejla nån gång. inget krav naturligtvis.

    SvaraRadera
  2. Godmorgon..
    Det är så hemskt att man måste ansöka om att få vård,Detta skall ju va en självklarhet, o att det skall ta så lång tid innan remissen kom fram, Hoppas intervjun går bra o att politikerna ser det oxå, tv4 brukar väl vara snabba när det är något viktigt att få ut till allmänheten. Smeker din onda kropp o hoppas du känner lite lindring. Kram Ann-Kristin Göteborg

    SvaraRadera
  3. godmorgon! ja nog e d sant som så många säger - man måste vara frisk för att vara sjuk!!! konstigt att man ska få lov att "bråka" om självklara saker.

    stå på dej!

    varm kram/carina
    carpe diem

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta!
    Snacka om att vara "tapper"!
    Du är fantastisk som "orkar" bry dig......men du ska veta att du är ett ENORMT stöd och till mycket hjälp för alla som inte "orkar" bry sig!
    Tack
    EMO

    SvaraRadera
  5. God morgon Gösta! Säger bara ojojoj.Borde va ganska skälvklart att du behöver och ska få hjälp.Det skulle väl inte vara fel om någon hade kommit och erbjudit dig olika alternativ på hjälp,inte vänta på att du ska komma med ansökan.I mitt distrikt har man landstings sköterska när man bor på boende och kommunsköterska när man bor hemma eller bor växelboende.Här skall beslut tas om och när man får meicinsk omvårdnad också men dina behov har ju inte kommit över en natt.Tycker du fått lite hjälp med det.Ser fram emot att se repotaget på TV4 Östersund .Du är en så stark person. Vi hörs imorgon.KRAM Märta.

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta!
    Man blir förstummad över det du skriver. Om än reglerna är idiotiska så borde någon ha upplyst dig om hur det är. Du har ju inte kunnat begära hjälp, när du inte visste att du måste ansöka om den. Hur gick det nu då? Hjälpte distriktarn dig att fylla i en ansökan när hon var där hos dig igår eller menar dom på fullt allvar att du ska ta dig till vårdcentralen? Man tar sig för pannan.
    Jag kan väl inte se TV4 Östersund, men jan ska undersöka om det går. Hoppas att det händer något när din intervju ha sänts.
    Jag tänker på dig. Ha en så bra dag som det går.
    Kramar Ninni

    SvaraRadera
  7. Hej Gösta!

    Nu börjar jag känna igen mig. I vår familj, har vi också varit drabbade av detta. Vi har kommit fram till, att man måste vara "frisk för att vara sjuk"

    Idiotiska regler kommer alltid, att finnas.
    Stå på dig! om du inte orkar ta hjälp av goda människor.

    Hur skall man kunna ansöka om hjälp, när man inte vet om det?

    Att du skall ta dig till vårdcentralen i ditt nuvarande tillstånd är helt vansinnigt "vägra"
    Detta är inte mänskligt.Det skall inte vara så, att den som gapar och skriker mest skall få den bästa hjälpen. Tyvärr har vi också upplevt detta. Efter diverse problem hit och dit, fungerar det numera perfekt förr oss.

    Tänker på dig!

    Ha, en så bra dag som det går!

    STYRKEKRAMAR

    Ingalil

    SvaraRadera
  8. Svar till Ninni. De kom ingen alls igår utan dom skulle höra av sig idag för att bestämma tid.För att se lokalnyheterna så gör du följande. Gå in på TV4 Nyheter tryck sedan på lokala och därefter Östersund.Jag skriver en kommentar när jag vet sändningstid.Hälsningar Gösta.

    SvaraRadera
  9. Hej Gösta!
    Tack för alla dina tankar. Jag är helt övertygad om att dina ord hjälper många människor i olika situationer. Det är inte lätt att sätta ord på känslor o tankar men du lyckas verkligen. Du hjälper mig i min sorg efter min man som dog, alldeles för tidigt - 50 år gammal - pga spridd prostatacancer. Känner igen mycket av det du berättar.

    Blir lite konfunderad-vet ju inte hur det fungerar i ditt landsting/kommun-men har man inte haft ngn form av vårdplanering? Finns det inget samarbete mellan de olika "instanserna"?Visst är det så att man i det närmaste måste vara frisk för att kunna vara sjuk men vi hade stor hjälp av det behandlande sjukhuset, vårdcentral och kommunens hemsjukvård som tillsammans bildade ett nätverk. Man var noga med att vi skulle veta vart vi skulle vända oss i olika situationer. Visst, det fungerade inte alla gånger men det var övervägande positivt. Finns det någon kurator som kan ta på sig att "jobba" för dig? Det är alltid skönt att kunna själv men det är inte alltid man orkar.

    Var rädd om dig - fånga dagen!

    Många kramar och varma tankar till dig underbara medmänniska!

    Kristina

    SvaraRadera
  10. Hej Gösta!
    Jag känner igen allt du skriver och det är det som är lite oroväckande, min mamma va cancer sjuk 1987-1993 och allt du skriver påminner om henne, och nu när du berättar så förstår jag allt på ett annat sätt. Jag va 16-21 år då under denna tid, och man hade så mycket med sig själv liksom. Tånåring, frigörelse och en mamma som inte orkade "styra" riktigt om jag säger så kanske du förstår. Men nu när jag läser din blogg så får jag svar på många frågor som mamma höll undan för oss barn och som man inte tog in som tånåring. Tack för allt du skriver och delar med dig, hoppas din behandling svarar bra på dig.
    Jag kramar om dig och hoppas det går bra. Som jag själv brukar säga, man måste vara så pass frisk för att orka vara sjuk. Kram Monica

    SvaraRadera
  11. Hej Gösta!Jag blir så arg på denna sk,vård, hur skulle du kunna veta vem du ska kotakta.Det tycker man är självklart att det ska fungera kommunikationen mellan olika vårdteam du ska inte behöva ta reda på,jag blir så arg på hur du blir behandlad.Jag tror det händer nåt nu när tv4 varit där,jättebra att du gör det.tänker på dej,många kramar/kicki

    SvaraRadera
  12. Gej Gösta. Konstigt att den offentliga sektorn ska "konkurrera" med varandra om vård. Det är väl bättre att kommunen kan komma hem till dig istället för att du ska åka till vårdcentralen. Håller med dom andra om att man måste vara frisk för att vara sjuk och man måste veta saker som ingen har upplyst om. (parat av egen erfarenhet.. konstigt detta tycker jag. Kram Birgitte...

    SvaraRadera
  13. Kramar från Yvonne i skåne.

    SvaraRadera
  14. Till alla kommentatorer och besökare på sidan.Intervjun på TV4 kommer i början på nästa vecka. Jag kommer att tala om när då jag fått besked om det. Hälsningar Gösta

    SvaraRadera
  15. Hej Gösta ..va i hela friden håller dom på med eller håller dom inte på med..Måste alla människor klumpa ihop sig runt universitetssjukhusen för att behandlas som människor och få den vård vi har rätt till.
    Just nu känns de som djuren tas om hand bättre..Inget ont i de ..jag älskar alla djur förutom fästingar..men vi borde väl behandlas likvärdigt iallafall.En häst får inte gå ensam i hagen enligt nya lagar...men alla människor då som är ensamma.Göta Petter så förbannad man kan bli! Ja ännu viktigare känns de att Din önskan blir uppfylld angående att sätta lite guldkant för alla ensamma canceroffer.
    Kram Ulla.

    SvaraRadera
  16. Trots min övervikt, dåliga kondition och totala ointresse för träning så anser jag mig vara rätt så frisk. Så frisk att jag sällan behöver söka vård.
    För rätt många år sedan så fick jag dock något galet i höften. När hältan blev så illa att jag knappt kunde gå så tvingades jag tillslut ge upp och försöka söka vård.

    På den tiden hade jag inte tillgång till internet så det blev till att bläddra bland de blå sidorna i telefonkatalogen. Vet inte hur många samtal jag ringde och hur många telefonköer jag troget väntade i innan jag slutligen kom rätt. Gäller nämligen att veta vart närmaste vårdcentral finns och vilka telefontider som gäller samt hitta rätt nummer till rätt mottagning på själva vårdcentralen.
    Det är mycket som ska vara rätt när nått gått fel!

    När jag nu tillslut kommit rätt så fick jag prata med en trevlig sköterska som undrade vilken husläkare jag hade. Husläkare? Jag bor i lägenhet och har ingen husläkare eftersom jag aldrig är sjuk.
    Hon undrade då om jag hade några önskemål, men det enda önskemål jag hade var att bli kvitt problemen med min höft.
    -Då ordnar jag en tid imorgon hos Syk, sa sköterskan.
    Jag trodde knappt mina öron och replikerade snabbt att "jag hade RIKTIGA problem med höften och en VANLIG läkare fungerar säkert bättre än en sykolog".
    Till svar fick jag först ett klingande skratt och sedan förklarade hon att doktorn heter Syk och är en helt vanlig doktor och ingen PSYKolog.

    (Ska väl tillägga att läkaren var mycket riktigt en "vanlig" distriktsläkare och en mycket trevlig sådan som hjälpte mig tillrätta med min krånglande höft.)

    Vill inte ens tänka på hur det ska vara att söka vård om man verkligen är sjuk.

    Det är mycket som ska vara rätt när nått gått fel!


    //Hundvaktaren, nu med "UA" på båda höfterna.

    SvaraRadera
  17. Hej Gösta!

    Att vår sjukvård har blivit bedrövlig,är allmänt känt,men jag tycker ändå,när man har blivit lovad paliativ vård i hemmet skall det väl innebära all hjälp utan att man skall behöva ansöka om detta på olika håll.Finns det inte vårdplaneringsteam i din kommun?USCH och Fy.
    Hemskt att du ska behöva kämpa för att få det som alla är berättigadetill och betalar skatt för.
    Nu är ilskan över för denna gång.
    Log inte du som jag gjorde över hundvaktens käcka berättelse?
    Hoppas på en någotsånär fortsättning på dagen.
    Kram Inga.

    SvaraRadera
  18. Hej Gösta har läst om dig och alla kommentarer är själv sjuk har op ryggen då jag hade en tumör i ryggmärgs kanalen men det är åtgärdat nu och jag hade tur att den var så inkappslat att den inte hade spridit har efter det op både höften och knäet vilket dom misslyckades med men jag klagar inte tänker på dig vilket h-vete du har tänk om man kunde göra nåt som gör ditt liv mer trädligt att leva Ja Tänk Om det säger nog många ha en så bra em som du bara kan den dj-la cancar som skördar så många liv har fått följa 4 st till gravens ro på 7mån på grund av den sjukdommen Gösta jag tänker på dig och önskar dig allt gott kramar fr en kvinna.

    SvaraRadera
  19. Hej Gösta!
    Hoppas intervjun idag gick bra. Politikerna behöver få upp ögonen för hur sjukvården faktiskt fungerar. Låter så bra på pappret men i verkligheten funkar det nog inte så bra alltid. Som det sägs att man måste vara frisk för att vara sjuk. Man måste hela tiden kolla upp o veta själv allt. O man orkar ju inte det hela tiden.
    Kram

    SvaraRadera
  20. Hej Gösta!
    Hoppas din dag varig dräglig utan alltför mycket värk. Undrar så om det löst sig med ditt dropp, så att du kan få det hemma och inte på vårdcentralen. Det är ju inte klokt att kräva av dig att du ska ta dig till vårdcentralen, när behandlingen mycket väl kan utföras hemma hos dig (om jag förstått det hela rätt)!
    Kramar från Småländskan

    SvaraRadera
  21. Hejsan Gösta,

    Har genom min syster följt din blog och bara skakar på huvudet hur byråkratin kan komma i mellan mänskligheten och pappers regler. När TV 4 kommer och intervjuar dig
    så säg verkligen till hur det ar för den bortglömda.
    Säkert om detta hade hänt någon av partiledarna eller någon känd hade det blivit snabbare resultat och mer omsorg. Detta har fått många att tänka och det blir resultat. Stå på dig så gott du kan och ge inte upp.
    Fånga dagen!!!

    SvaraRadera
  22. Hej Gösta, Jag har följt din blogg men inte skrivit tidigare. Jag ser hur många som bryr sig om dig, hoppas det är dig till tröst när du har det som värst och känner dig ensam.
    Angående ditt problem med kommun och Landstinget så ska du absolut KRÄVA att få en kurator till din hjälp nästa gång du har kontakt med lasarettet. Du ska inte själv behöva sitta och ansöka och finna dig i att bli bollad hit och dit. Det gör mig så upprörd att höra hur byråkratin fungerar. Hoppas du orkar vara stark och säga ifrån på skarpen.
    Till slut vill jag tacka dig för att du skriver din blogg. Den är säkert till stor hjälp för både sjuka och anhöriga.
    carpe diem!
    Gun-Britt i Östersund

    SvaraRadera
  23. Hej Gösta
    Verkligen ledsamt att sjukvården skall fungera så här dåligt för jag förstår att dina krafter måste du ha till mycket annat än att "slåss" för att få den vård och hjälp du behöver.
    Tänker så på dig och hoppas verkligen att du är så stark att du orkar kämpa på för din rätt i livets slut.............
    Samtidigt undrar jag var mina kommentarer blir av som jag skriver på din blogg för ingen finns med när jag går in och läser .....
    Hoppas nu du får en bra natt och att du kan njuta av detta underbara väder vi har någon liten stund ute i vår fina natur om dágarna.
    God natt och sov gott.
    Birgitta

    SvaraRadera
  24. Hej igen!Skäms att vården fungerar så dålig när man är sjuk så behövs det stöd.Man orkar inte både bråka o ha svåra smärtor.Du är så modig som delar med dig på din blogg.Hoppas din dag var fin trots allt.Kram Sanna

    SvaraRadera
  25. Svar till Birgitta. Jag vet inte för jag har inte sett fler kommentarer från dig än den som jag ser nu.Skriven 20:55 Hälsningar Gösta

    SvaraRadera
  26. Hej!! Lyssna på dig när du var med i karlavagnen... Vill bara sända dig mycket värme omtanke och många många kramar... Miste min lillebror för 3,5 år sedan i cancer han var lika tapper som du. Han visste oxå vart han var på väg o gjorde en fin film som han lämnade kvar hos oss och hans lille son. Han sa alltid att han snart behövdes på ett bättre ställe, där finns han nu.
    Kramar Kramar till Dig!!! Mvh Susanne

    SvaraRadera
  27. Bästa Gösta.Du är så stark, så en underbar människa som inte förtjänar detta! Hoppas du orkar kämpa. må gud vara med dig. Kramar till
    dig Lennart

    SvaraRadera
  28. Det är sannerligen inte lätt att vara sjuk i Sverige. Tänk att det kan vara så olika på vården i Sveriges avlånga land. Jag tycker att du verkar så utlämnad och ensam. Bra att medierna tar upp detta, hoppas det leder till någon ändring. När min man fick sin diagnos, obotlig cancer den 27 december 2007. Så dröjde det inte längre än till den 10 januari så var han inskriven i hemsjukvården ASIH i Södertälje. Dom var hos oss dagligen flera gånger per dygn. Dag som natt. Det var en så stor trygghet att veta att dom alltid kunde komma när han och vi behövde det. Jag önskar att du Gösta också kan få det så.
    Styrkekramar /Lena

    SvaraRadera