tisdag 22 september 2009

Ny läkare

Tisdag 22 september 2009 kl. 04.15  Åter en natt med mindre värk än tidigare det kändes bra.Detta beror nog på att jag fått en ny läkare,som till och med ringer upp och vill rensa i medicinrullan. Efter en koll av att jag hade de rätta medicinerna gavs en ny ordination. Grunddepån morgon och kväll ska nu vara 120mg dolcontin och under dagen använda 20mg tabletter som extra vid smärtgenomslag. Det var med en viss förvåning som jag mottog dessa nya ordinationer. Att äntligen få en läkare som bryr sig och till och med ringer upp.Det är jättebra. Det är något helt annat vad gäller hemtjänsten. Kan jag förflytta mig med bil och gående då behövs ingen hemtjänst.Jag måste mista förmågan att kunna förflytta mig innan jag kan påräkna någon hemtjänst.Eller att den blir betydligt nedsatt så den är mer till hinder än nytta.Det är bara att kämpa på och det är bra så man inte blir för passiv och lat.En sak jag definitivt ska sluta med är att bry mig om sådant som inte har med vad jag skriver att göra. Många personer börjar försöka hitta något som jag inte ska skriva om. Kan det vara rädsla att känna sig träffad.Eller är det ett samvete som börjar göra sig påmint.Varför väntade jag så länge så jag inte hann vara med? Det tål att tänka på. Carpe diem     TV4 reportaget sänds i kväll 18.30 och i morgon 08.33 och 09.33. För dom som inte kan se tv4 Östersund gör så här.Sök TV4 nyheterna klicka på lokala och sedan på Östersund.

30 kommentarer:

  1. Morrn Gösta!Va bra att du fått en annan läkare som dessutom ändrade medicindosen till det bättre.Hoppas du får sova längre intervaller.Det är ju fruktansvärt att man ska bli SÅ sjuk innan man får hemtjänst,de som beslutat om detta kan inte ha provat mycket eller så är den empatiska förmågan mycket låg.Det är väl pengar dom skyller på men nog måste det väl finnas annat att spara på .Önskar dig en så bra dag det bara går. Vi hörs imorgon.KRAM Märta

    SvaraRadera
  2. Godmorgon Gösta, det va på tiden att du fick en läkare som bryr sig om dig, det är ju så vi vill att läkare skall vara,Detta med hemtjänsten du skall ha det, det är deras skyldighet att hjälpa dig nu när du är så dålig. Ge dig aldrig när det gäller dom. Ha en bra dag. Kram Barbro Göteborg

    SvaraRadera
  3. God morgon Gösta..Vad glad jag blir när Din natt varit bra och att Du äntligen fått en läkare som bryr sig.
    Men så blir jag alldeles matt när jag läser om hemtjänsten..Hur kan dom bedöma Din situation per telefon?? Är Du den första i Din kommun som har prostatacancer och fått beskedet om hur utgången blir??
    Eftersom jag själv har erfarenhet av hemtjänsten till den jag är livlina till så ska en biståndshandläggare se över situation redan innan den är aktuell..för då finns allt klart så att hemtjänst kan sättas in snabbt vid behov. Men hemtjänsten i kommunen där Du bor kanske har egna regler? För var de inte så att distriktssköterskan inte kom hem och gav Dig sprutan för att Du inte var inskriven i hemtjänsten.De är ofattbart hur Du blir behandlad? Usch och fy för såna människor.
    Usch och fy oxå för såna personer som verkar lägga sig i vad Du skriver i dagboken.
    Håller med Dig om anonyma skrivare ..tyckte mig kunna läsa mellan raderna vad Du tyckte om fegheten att inte kunna skriva ett namn på kommentaren.Eller har jag fel..de var en fråga!
    En ny dag har börjat..undrar hur den slutar idag..Många tankar går till Dig och mången tack för att jag får läsa Din dagbok kram Ulla.

    SvaraRadera
  4. Hej! Vad skönt att du änteligen verkar fått ordning på medicinen. Har varit mycket fundersam ang. detta. Med tanke på att man säger att det viktigaste är att man får vara smärt fri. Det är i alla fall vad vi kämpar för vi som jobbar inom detta. Hoppas du pga detta kan njuta lite av dagen. Gillar din stil! Kramar Ulrika.

    SvaraRadera
  5. Hej Gösta!
    Så glad jag blir när jag ser att du har fått en ny läkare. Det är den bästa nyheten på väldigt länge. Hur kom det sig att det blev så?
    Började du med din nya medicindos redan i går eftersom natten har varit bättre? Jag undrar oxå över hur det gick med din ansökan om droppet i hemmet. Kommer du att få detta hemma nu? Kanske kan den nya läkaren hjälpa dig med det annars.
    Det är väl märkvärdigt att du ska stöta på patrull vad du än försöker göra för att få hjälp. Kommun och landsting verkar vara väldigt njugga där du bor. Du tillhör väl inte Bergs kommun, men annars fick dom ju utmärkelsen bästa kommun för några år sedan.
    Nu hoppas jag att din dag blir betydligt bättre med din nya medicindos. Carpe diem
    Kramar Ninni

    SvaraRadera
  6. God morgon Gösta!
    Blir ledsen för att jag tror att du missuppfattade mej grundligt igår. Förlåt om jag skrev tokigt! Jag hade läst om någon annan som hade en massa åsikter om hur det ska vara och hur man ska agera. Vad jag menade var,att det är väldigt individuellt hur man vill bli pratad med. Och min bekant är ju inte på långa vägar så sjuk som du är (än). Jag minns ju hur det var när min mammas man var döende. Ibland ville han prata och ibland absolut inte. Du gör alldeles rätt och skriver alldeles rätt. Förlåt om det va otydligt.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  7. Svar till Ulla.Hemtjänsten har sagt sitt så det blir till att åka ner till vårdcentralen.Vad det gäller den anonyme så läste du rätt.Svar till Ninni.Det kom sig så tack vare svaret från hemtjänsten och det sena handlandet från stan.Det stämmer att de blev bästa kommun -92-93 så det har hänt mycket sedan dess.Dessutom ska det sparas 9. miljoner främst inom vård och omsorg.Oftast är det lättast att sätta in sparkraven där.

    SvaraRadera
  8. Svar till anonym:Här märks hur fel det kan bli när man är anonym.Det var den med slagna fingrar som svaret var ämnat till.Jag kunde ha använt det som märke när jag svarade.Förlåt.Gösta

    SvaraRadera
  9. Skönt! Blev lite förskräckt :) Och nu är det slut på det anonyma.
    Ha en så bra dag du kan!
    Monica.

    SvaraRadera
  10. Hejsan!Bra med ny läkare som kan ta tag i saker oting.Hoppas din dag blir ok idag.Nu är hösten på väg här iallfall.Kramar Sanna

    SvaraRadera
  11. God morgon Gösta!

    Blev glad när jag läste att fått ny läkare,samt ordning på din medicinering.
    Känns lite konstigt att en människa man alldrig träffat,kan beröra mig så djupt som du gör.Tänker ständigt på dig o din situation.Miste en bror i samma sjukdom,känner igen vad du beskriver om allt elände som följer med.Tycker ibland att det är honom jag skriver till.Hoppas att du förstår mig

    Ha en så bra dag det går.
    Många varma kramar Inga i Skåne
    Ps.Har du fått veta,när vi får höra reportaget.Ds

    SvaraRadera
  12. Hej Gösta!

    Skönt, att det verkar ordna upp sig med smärtlindringen. Fint, att du har fått en läkare som verkar bry sig. Oftast är det hyrläkarna, som gör att kontakten är svår att upprätthålla.

    Allvarligt talat"strunta i" vad andra tycker vad DU skall skriva. Fortsätt, som du har gjort. Vi är många, som följer din kamp. Jag är glad, att du delar med dig av både sorg och glädje. Jag tror som du, SAMVETET har nog gjort sig påmint hos dessa människor.

    Betr.hemtjänsten, det verkar vara som så att man skall vara mer död än levande för att få hjälp.

    Stå på dig! Försök med, att i alla fall få någon timme per dag vilket skulle underlätta betydligt för dig.

    Ha en så bra dag som du kan!

    STYRKEKRAMAR

    Ingalil

    SvaraRadera
  13. Hej Gösta!
    Vad skönt att det har lugnat sig på smärtfronten. En eloge till din nya läkare. Bara vetskapen att det finns någon som engagera sig och bryr sig om en och som visar att det trots allt finns något att göra för att hjälpa, känns tryggt.

    Det här med hemtjänst och hemsjukvård är ofta ett sorgligt kapitel. Visst är det bra om man kan klara så mycket som möjligt själv men det finns trots allt gränser för hur mycket man orkar. Hur man mår varierar ju faktiskt från dag till dag. Du kan kanske försöka ta upp behovet av hemsjukvård med din läkare (igen?). Tror att denne kan påverka. Det sägs att man ska ha en skälig levnadsnivå men vem kan bedöma vad som är skäligt??

    Jag önskar dig en så bra som bara är möjligt.

    Kram Kristina

    SvaraRadera
  14. Hoppas du får det lite lindrigare nu när du fått ordning på din medecinering.
    Då finns det alltså läkare som har empati...hade nästan gett upp hoppet.
    Ha det så bra du kan
    Carpe diem

    Kram/B

    SvaraRadera
  15. Hej Gösta!!! Va bra att du fick en ny läkare. Hoppas dagen blir bra.Och natten med så klart. Va rädd om dig.. Kramar Evis

    SvaraRadera
  16. Hejsan Gösta!
    Vad underbart att du fått en läkare som bryr sig o att ni har fått ihop en smärtlindring som verkar hjälpa.
    Jag vet själv hur viktigt det är att få en läakre som förstår o som bryr sig.
    Kram

    SvaraRadera
  17. Hej Gösta!

    Vad skönt att du fått en läkare som bryr sig och att du fått bättre smärtlindring. Det verkar vara en bra läkare. Hemtjänsten är ett kapitel för sig, jag har mycket med dem att göra eftersom min mamma är dement och har hemtjänst. Det verkar vara väldigt olika från kommun till kommun och även inom samma kommun. Kan de verkligen säga nej till dig, jag fattar inte det. Det är ju många som kan förflytta sig som har hemtjänst.Jag blir både förvånad och arg. Biståndshandläggarna är väldigt godtyckliga verkar det som.
    Önskar dig en smärtfri och bra dag.
    Kramar

    Gunilla A

    SvaraRadera
  18. Hej Gösta!
    Värmer att läsa att din medicin är justerad! Följer dig med Respekt & Kärlek!
    Ammi

    SvaraRadera
  19. Kramar från Yvonne i skåne.

    SvaraRadera
  20. FRÅN GÖSTA. TV4 REPORTAGET SÄNDS I KVÄLL 18.30 och imorgon bitti 08.30. Om man inte har tv4 Östersund så kan ni göra så här. KLICKA PÅ TV4 NYHETER och SEDAN LOKALA och sedan ÖSTERSUND.Då ska ni kunna se det på datan.

    SvaraRadera
  21. Tack för infon ang TV4 reportaget!
    Ska försöka få in det här i våra småländska djupa skogar.
    Hoppas du haft en dräglig dag efter medicinjusteringen och att du får sova lite i natt.
    Kramar från Småländskan

    SvaraRadera
  22. Hej Gösta. Vad glad jag blev när jag läste att du har haft mindre ont och att du fått en ny läkare som bryr sig. Att han ringer måste kännas jätte skönt. Hoppas du får en dräglig kväll och natt. Ska försöka se TV4 repotaget. Kram Helen

    SvaraRadera
  23. Hej Gösta.
    Blir så glad att du äntlgen kan få den medicinering du behöver och en läkare som bryr sig.
    Tack för tipset om repotaget i TV4. Har just kollat det, om jag inte vetat vad du går igenom hade jag aldrig sett det på dig. Du ser så bra och glad ut. Du är tapper min vän som låter oss vara med dig. Hoppas verkligen att jag (vi)ger nåt tillbaka. Hoppas du får en god natt nu. Många varma kramar från Marita

    SvaraRadera
  24. Hej igen Gösta!
    Har precis kollat reportaget på TV4. Det var ett bra reportage du gjorde där, precis som i bloggen här, ett synnerligen sympatiskt och trevligt intryck. Och jag blev så glad när du sa att så länge fingrarna och hjärnan är med så länge kommer du att fortsätta med din blogg. Tack för det Gösta! Du och det du skriver ger så mycket till så många människor.
    Hoppas du får sova lite i natt!
    Kram från Småländskan

    SvaraRadera
  25. Godkväll, eller om det kanske blir godmorgon, när du läser det här.
    Missade inslaget när det gick på tv men slog nyss på datorn och kikade där istället.
    Du säger så mycket kloka saker! Saker man kan (och bör) ta till sig vare sig man själv är sjuk i cancer eller inte.

    SvaraRadera
  26. Hej!
    Så skönt att få en så bra läkare som verkar bry sej om hur du mår. Kollar på reportaget en annan kväll om jag får fram det. Ska sova nu Go'natt.Kram

    SvaraRadera
  27. Go kväll Gösta!

    Kikade just på nyhetsinslaget på tv4.se. Du berörde mig verkligen! Vi människor skulle verkligen behöva tänka som du gör Gösta, lära oss att uppskatta livet. Inte se det dåliga, ta fram det som e bra! Följer din dagbok sedan några månader tillbaka. Det har blivit en rutin, en självklarhet att börja dagen med att läsa din blogg. Tack Gösta. Du får mig verkligen att tänka på hur bra jag har det.

    Skönt att höra att du fått en ny läkare!

    Kram Mia

    SvaraRadera
  28. God kväll Gösta!

    Har precis tittat på nyhetsinslaget på tv4.se. Du berörde mig verkligen. Tänk om alla människor kunde tänka, som du och uppskatta livet.

    STYRKEKRAMAR

    Ingalil

    SvaraRadera
  29. Hej Gösta.Tittade på TV4 lokala via nätet och jag beundrar dig .Tack för att du delar med dig.Jag skall vara värd för en föreläsning i Hofors och vid inledningstalet tänker jag även prata om din situation och att det är viktigt att alla män tar ett PSA.prov redan vid 50 års ålder. Då kanske det går att mota Olle i grind jag kom i tid hade PSA värde 22 min bror hade 32.Jag skulle krama dig om jag kunde
    .Nisse

    SvaraRadera