fredag 4 september 2009

Lyckan

Fredag 4 september 2009 kl.05.00 Är du lycklig? En fråga jag fått ofta numera. Svaret är ja. Men hur kan du vara lycklig? Du ska ju dö snart.Svaret är kanske inte så lätt att ge.Men hur jag kan vara lycklig det har många sidor. En bidragande orsak är att jag har mer eller mindre insett var jag befinner mig på livets väg.Att ta vara på de glädjestunder som trots allt dyker upp.Jag har fått den fördelen att betrakta livets gåvor på ett annat sätt nu.Jag ser vad jag har missat förut och inser att det var ingen större förlust.Då tänker jag inte på dom förluster jag gjort av nära och kära utan på det som man jagar efter hela tiden.Man jagar efter den optimala lyckan efter det ouppnåeliga som i slutänden inte ger lycka.Lyckan för mig är att jag har det jag behöver och det är både fysiskt och psykiskt fullt ut tillräckligt. Att ha möjligheten och få vara i kontakt med alla dessa personer som deltar i dagboken och det bästa är ju att jag får bestämma själv vad som är lycka för mig. Ingen behöver tala om varför jag ska vara lycklig.För när någon försöker det så är det sin egen lycka dom tänker på och den lyckan kanske inte jag vill ha.Carpe diem.    "PS. Det skulle vara roligt och se vilka delar av landet alla dessa kommentatorer befinner sig i .DS" Det kan ge lite mer av närhet kanske.

20 kommentarer:

  1. Godmorgon Gösta!Lyckan är något liknande som minnen.Det kan vara att kunna se ,familj , vänner , äta sig mätt mm , sedan kan en olycklig händelse leda till lycka. Just nu öser regnet ner det smattrar på plåttaket (det kan vara lycka att höra och se regnet)Tror lyckan har ett stort område beroende på vad man själv värderar. Om 20 min ska jag gå på jobbet.Vi hörs imorgon. KRAM Märta från Ångermanland

    SvaraRadera
  2. Det är troligen lättare att ta tillvara och se de glädjeämnen som finns i livet då man är svårt sjuk.
    Små vardagssaker kan kännas stora och väldigt fina då man befinner sig i kris.

    Här ösregnar det och blåser hårt.
    Det är bra då har man ingen hets på sig att gå ut utan kan vara inne och fixa med saker hemma.

    Jag bor i Halland, utanför Falkenberg.

    Ha en bra dag
    /Annelie

    SvaraRadera
  3. Godmorgon Gösta! Härlig rubriksättning idag! Hoppas du får några moments av lycka idag. Lyckan som håller har väldigt lite med prylar och allt annat vi har runt oss. Lycka för mig är de där orden, kramen, ögonkontakten med sin kära helt utan det materiella. Tyvärr är det mycket i det snabba tempo vi håller som gör att vi missar detta. Din blogg är en källa till lycka trots omständigheterna. Ha de fint och hoppas kommentarerna idag ger får dig att le och känna lycka om så bara för stunden. Allt gott Gösta från Stefan i Småland

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta!
    Har följt din dagbok från början å finns i skellefteå

    SvaraRadera
  5. Hej Gösta. Följer din dag bok varje dag och den får mig att stanna upp lite och inse att det ända som har någon större betydelse är att få vara frisk. Hoppas du får en bra dag. Gunilla från Ängelholm, Skåne

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta!
    Vilken rubrik! Jag var tvungen att le. Lycka, det är ett ord som har olika värderingar för människan. För mig är lyckan mina barn o barnbarn och att jag fått det lugnare på äldre dagar. Jag behöver inte stressa om jag inte vill. Jag tar dagen som den kommer. Jag beundrar dig att mitt i allt elände kan du känna lycka, men det är väl så att du kan hitta ett guldkorn i ditt liv.
    Här skiner solen omväxlande med molnighet. Jag bor i Söderhamn, så vi verkar vara från hela landet. Det är fantastiskt.
    Önskar dig en så bra dag som möjligt. Carpe diem
    Kramar

    SvaraRadera
  7. Hej Gösta!
    Följer din dagbok varje dag och beundrar din styrka att hantera din sjukdom.
    Ha en så bra dag du kan.
    Kramar från Gunilla Hultsfred Småland

    SvaraRadera
  8. Hej Gösta!
    När jag skriver är det fredag, idag var inget skrivet. Har följt din dagbok varje dag, men det är ett tag sen jag skrev.Denna dagbok är guld värd och du är enastående.
    Många kramar till dej.
    Anita 1 mil söder om Eskilstuna.

    SvaraRadera
  9. Hej Gösta..Så skönt de är att kunna läsa mellan Dina rader i dagboken att värken ligger lite lägre idag..när Du orkar fokusera på något annat..Lycka ..Att hitta lyckan kan vara svårt.Jag tror att man helt enkelt måste "gilla" läget för att finna lyckan.Man måste vara nöjd med de man har och framför allt med sig själv,först då kan man hitta lyckan. "Lycka" till med dagen idag Kram Ulla från Lagga 1 mil öster om Uppsala.

    SvaraRadera
  10. Hej Gösta! Följer din dagbok varje dag, de är det första jag gör när jag slår på datorn. Tycker du är stark som orkar skriva varje dag... Hoppas du får en bra dag..
    Kram Linda bor 5 mil från örebro i Närke.. :)

    SvaraRadera
  11. Hej Gösta!
    Jag följer också din dagbok. Det är det första jag kollar varje morgon när jag slår på datorn.
    Kram från Inger, sommarboende utanför Uddevalla, annars boende i Fors i Södra Dalarna.

    SvaraRadera
  12. Hej Gösta!
    Även jag följer din dagbok varje dag.
    Du är en stark, enastående och modig person. Du får oss andra som följer dig att inse vad livet är värt. Du ger oss en tankeställare. Lycka är allt annat än "prylar". Lycka finns inombords.
    Önskar att du får en bra fredag.
    Kram från Inger utanför Arvika, Värmland

    SvaraRadera
  13. Hej Gösta. Du har såå rätt om detta med lycka. Men tyvärr är det så att man inte ser vad man har och kan glädjas över förrän man blir sjuk. JAg vet för jag har varit så själv innan jag fick min canser. Trampade bara på o sökte hela tiden saker som skulle ge mig glädje eller status. Efter sjukdomen (som jag är friskskriven för) har jag insett vad jag har o vad som är värdefullt för mig. O det är ingga saker längre det är familj, vänner, gå en promenad i naturen, se barnbarnen växa, just det saker som inte kostar något. Lyckan är inte at jaga, det är att känna sig uppskattad för den man är och uppskatta det som finns rundt dig.

    JAg hoppas alla ni som läser Göstas dagbok inser detta innan du blir sjuk. Som Gösta skriver Carpe Diem.

    Skickar även en kram till Doris, tänker på dig.

    Kram Birgitte. Från Trondheim, Norge, men bor i Sverige sen 1980 och bor nu idag i Malmbäck 2 mil från Nässjö Småland

    SvaraRadera
  14. Hej Gösta !Mitt i all din sjukdom kan du känna lycka.Du är stark.Lycka för mig är min familj.
    En underbara lycka för mig är när mitt barnbarns
    barn fyra år lägger sin lilla hand i min och med sina klarblå ögon säger gammelmormor jag älskar dig.Lycka är när jag även kan göra något
    för en person som har det svårt.Hoppas att jag får vara med ett tag till.Men det styr man inte över.Utan det gäller att ta till vara varje
    stund.Jag bor i Värnamo Småland (Apladalen)
    Kram på Er.Doris

    SvaraRadera
  15. Hej ,följer din dagbok.
    Christina Blekinge

    SvaraRadera
  16. Läser din dagbok i stort sett varje dag
    // Emma, Vänersborg Västergötland

    SvaraRadera
  17. Hej Gösta!
    Har följt din dagbok ända sedan jag hörde dig på radio. Jag är opererad för bröstcancer men nu friskförklarad efter 5 år. Tänker på dig.
    Gerd i Södertälje

    SvaraRadera
  18. En mycket klok kvinna tog tag i mina både överarmar en dag, höll mig fat och tittade mig rakt in i ögonen. Hon sa "Malin det du ständigt letar efter finns inte" Jag stod still, var tyst en stund och frågade lugnt "Vad menar du? Vad letar jag efter?" Hon sa "Den totala ultimata lyckan" Då krängde jag mig loss, log snett och viftade bort det. "Jo det gör den" sa jag och gick iväg, ut, bort. Flyende från otäcka fraser som äter av mig. Gösta, finns den totala, ulimata lyckan att finna? Det går ju inte att svara på, det innebär olika för alla människor...men hon kände mig tydligen så pass, att hon vsste att mina mål inte var möjliga att nå, kanske har hon rätt...

    SvaraRadera
  19. Hej Gösta! var inne idag igen den 14-9-09 för att se hur du mår.Har ont i hela kroppen men det känns som intet när jag tänker på din värk:Ja man är ju uppmärksam på alla nya krämpor som kommer och blir ju alltid påmind att Livet är inte för evigt:Fantastiskt att du är så positiv i alla fall.Imorgon skall jag till sjukhuset men det tar vi då.Tänker på dig varje dag och berde faktiskt att du skall orka med dagen:
    Kram Anna

    SvaraRadera
  20. Jag har precis "hittat" din blogg. Efter många förluster av olika slag på kort tid så har jag insett att lycka inte är saker, jagandet efter ännu mer saker och önskan att ha mer saker. Lycka är för mig att ha vänner, att vara tillsammans med människor jag älskar och med dem uppleva saker som en tystnaden över tekoppen, en soluppgång, möta någons varma blick, eller dela de allra innersta tankarna. Kram från stårschan i Östersund.

    SvaraRadera