onsdag 21 oktober 2009

Cancerhotet

Onsdag 21 oktober 2009 kl.04.30     Kära dagbok natten har förflutit lugnt inga störande moment. Datorn är fortfarande i samma läge  bloggar är borta. Jag hittade in till dagboken via en bakväg. När ett ord som cancer drabbar en som sjukdom eller bara ett ord och det drabbar en anhörig eller en själv då får man en känsla av oro och obehag.Olika saker dyker upp i huvudet om vad är viktigast innan döden? Är det någon nära eller är det saker? Vilket skulle jag föredra? Det är nog den anhörige för den finns bara här och nu. Saker kan man skaffa nytt om man vill. Sedan tänker man på vad som ska ske den tid som är kvar. Finns det något som jag vill göra en form av sista önskan? Samma sak om det är en anhörig. Vad kan jag göra för att underlätta den tiden? Jag har ingenting att bidra med mer än att bara vara. Så är det för mig. Att veta om att det är någon som bryr sig betyder mer än gåvor som är förgängliga. En sista önskan går aldrig att uppfylla  för den ändrar sig hela tiden. Tittar jag tillbaka på vad jag ville göra som inte blev gjort då är det ingenting. Den anhörige upplever nästan samma sak. Är man frisk går det lätt att ha en sista önskan för det går så lätt att utföra den. Som sjuk är det så många hinder man ska förbi och över. Det bästa är att få leva sina dagar som dom kommer utan att förvänta sig stora händelser som man ändå inte orkar med. Carpe diem              Ps. Sedan fredagen har det inkommit 500:- i gåvor så nu är stiftelsen uppe i 9200:-  Ds.  Kontonumren finns kvar: Från Swedbank 81471 441020922  och från annan bank 81471 0441020922. Tack för gåvorna.

10 kommentarer:

  1. Vi som kräver prostatacancerprov på alla svenska män nu och namninsamlingen finns på facebook.

    SvaraRadera
  2. Har i dag skrivit till cancerfondens prostatacanceransvarige för att eventuellt få svar på några av dom frågeställningar jag (vi)har vad det gäller prostatacancer och hur cancerfonden agerar för vår situation.

    SvaraRadera
  3. Morr´n Gösta
    Tidigt uppe som vanligt. Skönt att natten har varit bra.
    Vad är det som händer med din dator? Det finns ju en fråga "om din blogg är borta" på sidan som man loggar in sig på. Har du provat att försöka där?
    Jag har trott att en sista önskan alltid finns, något man vill ska vara klart den dag som man inte finns längre. Det är kanske så att det är så många saker att det är svårt att välja, men det kanske är något som känns viktigare. Det är svårt att veta.
    Några namn har jag fått till namnlistan, men det borde bli fler.
    Hoppas att din dag blir bra och att du kanske kan fylla den med något. Släktforskning kanske. Carpe diem
    Många många mjuka kramar
    Ninni

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta!
    Skönt att natten varit lugn för dej! Jag förstår inte heller vad som händer/hänt med din dator och jag kan inget om det här med bloggar och konton för att skapa/underhålla dom heller. Men Ninni hade ju en idé ser jag. Värt att testa och se om du kan få hjälp där.
    Hoppas nu den här dagen blir bra, att behandlingen funkar bra även den här gången och att du sen får en skön natts sömn, även att det är långt kvar till den ännu.
    Varma kramar från Småländskan

    SvaraRadera
  5. hej gösta.skönt att du finner dej i din lott.
    jag tror som du vid 60 år och över har dom flesta gjort det mesta. bra att du skrev till cancerfonden. jag tror dom har svaret på fördelningen av pengar till olika arrangemang.
    enda sättet att påverka är att skriva till dom.
    det ska vi göra var och en och även tillsammans när vi har riktigt många namn på vår insamling.
    lev väl och försök vila i dej själv. du är en stark man. carpe diem.
    hälsningar
    j@nne i höllviken

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta!

    Jag blir så tagen av dina kloka tankar och funderingar. Att tala om döden tycks vara förbjudet. Jag tror, att de flesta människor är så rädda för det oundvikliga.

    Bra, att du tar upp detta svåra ämne, jag tror att du på detta sätt kan hjälpa väldigt många människor som har det svårt.

    Än en gång, jag beundrar dig verkligen Gösta.
    Fortsätter läsa din blogg dagligen.

    Hoppas smärtorna håller sig borta, och framförallt att du får sova på nätterna.

    STYRKEKRAMAR

    Ingalil

    SvaraRadera
  7. Hejsan Gösta!
    Vad skönt att natten varit bra.
    Det där du skriver om en sista önskan tror jag stämmer.
    Om man uppfyller en sista önskan så skapar man sig nog en ny.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hejsan Gösta
    Du har det tungt förstår jag, men bara kämpa på.
    Vi satte in en slant på ditt konto här om dan.
    Mycket bra initiativ att skriva på Facebook.
    Förstår inte riktigt vad som har hänt med din blogg, den ser ju helt ok ut. Har du ett lätt lösenord på den så någon har knäckt det och sabbat den.
    Vi hörs
    UB o BR i Mellbystrand

    SvaraRadera
  9. God eftermiddag Gösta ...Den sista önskan skriver Du om idag...De är så stort att de nästan inte går att skriva om... för mig iallafall..Eller rättare sagt för nära i tiden tillbaks ..Eftersom de gått bara två veckor sedan den jag var livlina till under 14 månader somnade in lungt och tryggt i kretsen av alla som han hade kärast i livet..Tänk på de alla Ni som läser de här om Ni har någon som har sin sista önskan att få sluta sina dagar i sitt kära hem..Låt den få sin önskan uppfylld..Jag lovar Er att de kändes bra efteråt mitt i all sorg..
    Nu byter jag bryskt ämne...Skickar många grattiskramar till Nisse som fyller år idag...Hurra hurra..Stor kram till Er bägge Ulla..

    SvaraRadera
  10. Go kväll Gösta!
    Hoppas du får sova lugnt inatt. Kram på dej. Ewa

    SvaraRadera