torsdag 1 oktober 2009

Efter besöket

Torsdag 1 oktober 2009 kl.04.20     Det har gått en ny natt som har innehållit lite smärta,något febrig och allmänt en känsla av oro. Droppet i går gick bra det var ingen fara. Det tog två försök att sätta nålen men på tredje så fick man den på plats. Det tog 20 minuter innan påsen var tom och sedan var det bara att åka hem.På eftermiddagen började frossan komma och tempen steg något. Men under natten har det inte kommit några nya symptom på biverkningar. Det kan ta upp till ett par dygn innan det märks några fler. Jag tror att det får räcka med febertopparna jag behöver inga fler biverkningar. De flesta kommentarerna i går var av samma uppfattning att det skulle pratas mer om döden. Några hade inte så trevliga erfarenheter av ämnet utan hade haft dåliga upplevelser i samband med döden och efterföljande skeenden. Jag tycker ni är modiga som talar om vad ni erfarit och delade med er. Ni ska vara stolta för det och ni kommer också att få uppleva att det lättar något. Det här att ta upp när någon dör är ju inte det lättaste för det väcker så många minnen hos oss alla. För vi har allihop någon gång förlorat något eller någon som vi har haft speciella känslor för och det är aldrig lätt att göra. Så ju mer vi pratar om döden desto lättare att se på när den kommer.Carpe diem

13 kommentarer:

  1. Morrn Gösta!
    Nu får vi hoppas att biverkaningarna stannar med dom som du har haft nu. Det är egentligen förvånande att man kan oro sig för någon som man inte har känt, hur ska jag säga, personligen förut. Du har inte haft någon bra natt då? Orkar du vara uppe idag eller mår du bättre om du ligger och vilar?
    I natt har det varit minusgrader här för första gången.
    Jag hoppas innerligt att din dag blir så bra som möjligt. Carpe diem
    Många kramar Ninni

    SvaraRadera
  2. God Morgon Gösta!
    Hoppas du klarar dig från flera biverkningar nu!
    Här är full röra, vi håller på och packar för att åka hem till Dalarna nu efter att ha varit här sen i maj. Jag gruvar mig för resan, har sådan värk i axlar och nacke. Men det går nog...
    Kramar från Inger.

    SvaraRadera
  3. Hej Gösta!
    Önskar dig en så bra dag som det bara går.Skönt att du tyckte det gick bra med droppet.Nu håller vi tummarna för att det inte ska yppa sig fler biverkningar,utan att det istället ska stärka skelettet,som det är tänkt.
    Det är riktigt som Ninni skriver,vi är nog många som oroar oss för dig.Du ger oss så mycket att tänka på med alla dina funderingar och goda råd.Tankarna går ofta till dig under dagen,vill gärna tro att det kan hjälpa dig lite.Jag tänker ofta på dig som den bror jag förlorade i samma sjukdom,fast han fick ett längre friskt liv än vad som är förunnat dig.
    Många varma kramar fr skåneInga.

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta!
    Min mammas man fick också samma som du har fått,och han klarade sej från dom flesta biverkningarna. Håller tummarna på att det går lika bra för dej!
    Här där jag bor i Hälsingland,var det också minusgrader i morse,men skön och klar luft. Solen lyser genom träd som skiftar i alla färger nu och det är så vackert. Hoppas att din dag blir lugn och skön.
    Kramar Monica.

    SvaraRadera
  5. Skönt att det gick bra med droppet igår och nu får vi hoppas att det inte blir mer biverkningar än febern du haft och att dina smärtor håller sig någorlunda lugna med hjälp av medicinen.
    Här är verklig höst idag, regnar och blåser och är allmänt ruggigt på utsidan.
    Hoppas du har en någorlunda bra dag idag och att du får sova lite till natten utan alltför mycket ont och som sagt, att inga fler biverkningar av gårdagens dropp dyker upp.
    Kram från Småländskan

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta!

    Hoppas att dagen hittills varit bra utan några fler biverkningar. Du har så rätt att man ska prata om döden och allt som är svårt egentligen. Livet är ju både mörkt och ljust och det ena existerar inte utan det andra. Mitt i sorg kan man känna glädje och vise versa. Jag kan tycka att mycket är för ytligt i dagens samhälle.
    Jag var faktiskt med om något som värmde mycket i samband med min pappas död för 2 år sedan. Jag hade precis gått från rummet på medicinavdelningen, jag satt hos honom när han dog. Jag var förvirrad och ledsen. Då kommer en kvinna som jobbade på avdelningen och som är ytligt bekant till mig och bara kramade om mig. Något sådant glömmer man aldrig och det värmer så oerhört.

    Hoppas att du får en smärtfri natt.

    Kramar från

    Gunilla A

    SvaraRadera
  7. Hej Gösta !
    Mina tankar går ständigt till dig. Du har en gåva och förmåga att kunna skriva ner dina tankar till oss. Vi följer dina dagar på ett innerligt sätt, trots att det bara är framför skärmen.
    Min älskade dog i samma sjukdom för drygt två år sedan, han ville inte prata om sina tankar inför det som väntade honom. Det var svårt för mig. Nu ger du mig dina dagar och dina tankar inför det som kommer. Det känns så bra. Det skall du veta, Gösta.
    Hoppas dina ben och kotor m m i kroppen blir något starkare av den där förbaskade behandlingen och att du slipper de allra svåraste biverkningarna.
    Kram från Ewa i Skåne

    SvaraRadera
  8. Hej Gösta! Toppen att det gick bra för dig igår.Hoppas det stannar med dessa biverkningar.Imorse hade vi -4 och marken va alldeles vit av frost.Riktigt vackert och när solen lade strålarna på frosten och de mångfärgade asparna blev det vykortslikt.
    Vi hörs imorgon KRAM Märta

    SvaraRadera
  9. Tänk att du har så rätt så Kram på dej Ewa

    SvaraRadera
  10. Hej Gösta !Skönt att det gick bra med droppet.
    Hoppas att det inte blir mer biverkningar.Tänkte på dig i går var själv hos läkaren.Fick starkare antibiotika.Tidigare hade jag väldigt svårt för att tala om döden men det är inte så nu.Kanske det bli så när man är äldre.Miste min mor och far samma år. Det var bara sex månader i mellan. Två år efter miste jag min son sedan dog min älskade morbror strax efter. Jag tyckte att döden gjorde mig så illa.Men jag kan känna deras närhet än och det har stärkt mig.Man blir stärkt på samma gång av sorgen.Alla går igenom någon sorg.
    Ha en så bra natt som möjligt hoppas du kan sova gott.
    Godnatt o kram Doris

    SvaraRadera
  11. Go kväll Gösta!
    Skönt att det gått bra för dig i dag...och "vi" alla dina läsare håller tummarna för att du inte får en massa biverkningar.
    Och att du får en lugn och skön natt.
    Jag hade tänkt att skriva till dig i går när du skrev om döden...men det blev inte så!
    Vad jag förstår så är du inte rädd för själva döden, utan för tiden innan...där du ju redan är.Med all din smärta och all din sorg.
    För dig är det ju på nåt sätt bara att gilla läget som man säger...du kan ju inte förändra nåt.
    Varför slösa energi åt nåt man inte kan förändra?om människor i största allmänhet kunde tänka så., så skulle det inte göra lika ont att hantera sorger och allt vad det nu kan vara....
    Jag tycker att det är viktigt att tala om döden...som ju är en del av ens historia!
    Om man är rädd för döden så tror jag att man dör i ångest och panik....och det vore ju fruktansvärt...eller att dö ensam!
    Jag hoppas och tror att den dagen din kropp väljer att "ge upp" så finns det någon vid din sida som håller din hand...vet ju inte om du har några anhöriga...om inte , så kommer det säkert att finnas nån personal vid din sida...som håller din hand,och som kan få dig att känna ro och harmoni när du tar klivet över på andra sidan.
    Och jag tror utan att vara religös på nåt sätt att den andra sidan kan vara nåt att längta till när det inte finns nån återvändo.
    Det är i alla fall vad jag vill tro...den dagen då jag ska "kila vidare".
    Jag har två barn 27 och 24 år gammla...och jag har gått igenom med dom hur jag vill ha det när jag dör.
    Och jag har ställt frågan till dom hur dom vill ha det om det skulle vara så att dom dog innan mig (vilket vore fruktansvärt, vill inte ens tänka tanken)
    Jag har frågat dom om deras inställning till donationer tex.
    Båda mina barn talar helt öppet och ärligt om döden...och jag känner att jag lyckats förmedla för dom att döden är lika naturlig som födelsen.
    "en del av livet".
    Jag är övertygad om att rädsla för döden, gör livets slutskede så mycket svårare.
    Tror inte du det?
    Jag sänder dig värme och energi,genom tankar och hoppas att du får en bra natt och kan njuta i morgon av hösten...vad det nu blir för väder!
    Kramar din hand/Eva

    SvaraRadera
  12. Hej Gösta!
    Ja, nu har din första dag gått sedan droppbehandlingen. Jag hoppas att du inte mår allt för dåligt utan kan få en bättre natt än den förra var.
    Jag vill bara önska dig en god natt och vi hörs på bloggen i morgon. Carpe diem
    Många kramar Ninni

    SvaraRadera
  13. Hejsan Gösta!
    Vad skönt att droppbehandlingen gick bra o att det var avklarat så fort.
    Nu ska jag hålla tummarna stenhårt för att du inga fler biverkningar får.
    Kram

    SvaraRadera