måndag 19 oktober 2009

Det kommer närmare

Måndag 19 oktober 2009 kl.04.50     Kära dagbok när sjukdomen får fritt spelrum då går det fort att ända ett liv. Det finns inga möjligheter att vända på alltihop. När det börjar är lite svårt att avgöra men oftast börjar det med muskelförslappning som följs av skelettförsvagning. Sedan kommer avmagring och aptitlöshet och i vissa fall märks det på andningen beroende på hur mycket morfin som använts under behandlingstiden. Dessa symptom kan komma var för sig eller så kommer dom snart på varandra. För de anhöriga blir det en resa mellan tro och hopp. Den sjuke trubbas av och medvetandegraden minskar och den sjuke märker ingenting förrän det har kommit in i slutfasen av sjukdomen. Medvetandegraden kan i många fall vara hög och då skapas ångesttillstånd och en känsla av övergivenhet. Under den tiden krävs mycket tröst och trygghet för den sjuke. Den sista tiden brukar bli på ett hospis. Med mycket stötta och hjälp av hemtjänsten kan den sjuke få vara i hemmet också. Jag själv vill ju helst vara hemma  men det blir svårt för mina anhöriga bor så långt bort. Jag hoppas att det är tid kvar för mig ännu fast det märks små förändringar i min kropp. Man märker snart nog förändringar hos sig själv och när det blir för stora förändringar. I övrigt har natten varit rätt lugn utan för stora störningar. Nu gäller det att ta vara på tiden. Carpe diem.     Ps. Vi som kräver prostatacancerprov för alla män i sverige-nu Ds.  Adressen till namninsamlingen:    http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=3865

14 kommentarer:

  1. Hej Gösta!
    En ljuspunkt i tilllvaron är att du har haft en rätt lugn natt.
    Jag känner mig så otillräcklig när jag läser din dagbok idag. Kan inte droppet som du får hjälpa upp situationen lite för dig? Det finns inga ord för mig idag. Ett ska du veta, du finns i mina tankar hela det vakna dygnet, men det är väl en liten tröst. Jag hoppas att du får en skaplig dag idag. Carpe diem
    Många många mjuka kramar till dig
    Ninni

    SvaraRadera
  2. Godmorgon Gösta, jag säger som Ninni man känner sig maktlös, Sen vet jag ju hur svårt du har det, Tänk om man kunde vrida tillbaka tiden då skulle jag göra detta så du slapp denna hemska sjukdom. Lyckades hitta länken på Facebook om din Tv debut, har ju inte sett detta förut, du bor så otroligt fint, Hoppas du får en bra dag. Varm kram Barbro Göteborg

    SvaraRadera
  3. God morgon!
    Maktlös va rätta ordet... Min mammas man,dog för några år sedan. Han hade inte ens orden kvar på slutet. Kunde varken prata eller skriva den sista månaden och det va jobbigt. Man visste ju inte hur hans tankar gick. Jag hoppas att du länge än kan förmedla hur- och vad du känner i din situation. Som så många andra säger jag,att mina tankar är hos dej.
    Här har första snön kommit idag. Men det övergår nog i regn snart.
    Ha en så bra dag som du kan.
    Kramar från Monica.

    SvaraRadera
  4. God morgon!
    Jag tänker ständigt på hur svårt du har det.Du vet så mycket om sjukdomen o hela förloppet,det kan vara en plåga i sig.Ibland kan det kanske vara lättare om man lever lite i ovisshet o kan hoppas på bättring.(förstå mig rätt)
    Skönt att höra att smärtorna har lindrats och att du förhoppningsvis får bättre nattsömn o att dagen blir lugn.
    Kramar fr.Inga i Skåne.

    SvaraRadera
  5. Hej Gösta,

    Jag pratade med Bert Karlsson och han ska också göra allt han kan för att få folk att skriva på. Han hörde dig prata på Karlavagnen. Som du vet har han kämpat för detta länge och även skrivit en bok. Jag har skrivit om det på min blogg idag och skickat ut meddelande och redan nu är det över 30 underskrifter och counting...

    Ha de så bra det går!
    Ramona

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta!
    Tänk om man bara kunnat göra ännu mer för dej! Det är en ynnest att få ta del av din dagbok! Du är så stark mitt i det jobbiga med sjukdomen. Men det är ju positivt att du haft en någorlunda lugn natt igen och jag hoppas på en lugn och något så när smärtfri dag och att du får sova lite natten som kommer. Var det onsdag som det var dags för droppbehandlingen igen? Du finns ständigt med i tankarna!
    Varma kramar från Småländskan

    SvaraRadera
  7. hej gösta mina tankar går till dej varje dag jag har just nu själv muskelinflamaton i en axel och yrsel men vad är det mot din sjukdomjag följer dej varje dag ha det så bra det går du vet att det är många som tänker på dejmed hälsning ingauppland

    SvaraRadera
  8. Hej Gösta.
    Det är ju bra att du inte haft så mycket ont, men även om man inte har ont så kan det vara påfrestande om man inte kan sova för då ligger man ju och tänker på saker och ting och oftast svårt att somna om. Jag skickade ett mail som jag vidarebefodrade om svaret på blå bandet som jag fick från cancerfonden och det är så att apoteken som sålt slut inte kan beställa nya från cancerfonden .Jag tycker det låter konstigt jag får ta upp detta på våra möten
    Hälsningar Nisse

    SvaraRadera
  9. hej gösta. det är tungt höra att du har dessa tankar och funderingar.men det måste väl bli så.
    det finns ju ingen återvändo.usch ja.
    det var snällt av ramona att ordna med namninsamling som hjälp till vår gruppsida:
    "vi som kräver.....". hoppas gösta oxå kan få vår sida att ses på din blogg och att det går att klicka direkt dit från din blog. jag har min blogg knuten till göstas och vår facebooksida. plus namninsamlingsidan. hoppas alla försöker göra något liknande för spridningens skull.
    www.blomsterimintradgard.blogspot.com är min adress.
    gösta min vän. jag hoppas från mitt hjärtas djup
    att du får ha det så bra det bara kan bli.
    kramar från
    j@nne i höllviken

    SvaraRadera
  10. Hej Gösta!

    Det var ett tag sedan jag hörde av mig. Läser fortfarande bloggen varje dag, och tänker på dig.

    Hoppas behandlingen kommer, att fungera och att du slipper de värsta biverkningarna.

    I dag har jag och min man varit och tagit spruten mot"baconsjukan" vi hade tur som var där i tid. Vid tre-tiden var doserna slut. Man hade beställt 500 doser, men endast erhållit 100

    Hoppas verkligen, att du kommer att få det stöd och den hjälp som alla människor har rätt att få i sådana här svåra situationer.

    STYRKEKRAMAR

    Ingalil

    SvaraRadera
  11. godkväll Gösta!Låter väldigt jobbigt att du är så medveten hur det kommer att bli isjukdomsförloppet,men skönt att höra att du kan sova ganska bra trots smärtorna.Hoppas oxå behandl.med droppet går bra ,tyckte det var ett jättebra förslag av Janne att alla sätter in 50kr,ska göra det igen nu,du finns i mina tankar dagligen,många kramar/kicki

    SvaraRadera
  12. Hej Gösta!
    Jag satt och tittade på TV i kväll och såg ett program där Nanne Grönwall var gäst. Dom frågade henne om hennes bröstcancer och då började hon prata om prostatacancer och det blå bandet. Så hon uppmanade att människor skulle köpa bandet. Det var bra tycker jag. Alla källor, och kanske kändisar mest, är bra att ha som talespersoner.
    Hoppas att din dag har varit ganska bra och att din natt blir bra också.
    Många många mjuka kramar
    Ninni

    SvaraRadera
  13. Hej Gösta!
    Såg också programet på TV med Nanne Grönvall.Det värmde i hjärtat när hon nämnde blå bandet när det blev tal om hennes bröstcanser.
    Hoppas att din natt blir så bra det bara går.
    Många kramar Inga i Skåne.

    SvaraRadera
  14. Hej Gösta
    Jag har inte varit in på några dagar men läst ikapp. Skrev självklart på namninsamlingen. Blev så upprörd när professorn i umeå inte tyckte det var nödvändigt. Skitsnack.
    Har bloggat om det och hoppas kunna nå ut till en liten annan publik. Kanske hittar någon hit med.

    Ber för dig

    //Ida

    SvaraRadera