fredag 13 november 2009

Att göra något

Fredag 13 november 2009 kl.04.30   Hej dagboken. Natten har inte varit så lugn p.g.a. vaccinationen i går och droppet. Armen har gjort ont och ömmat och biverkan från droppet har varit lite feber.Och det finns lite annat som hjälpt till. Jag trodde att skriva dagbok skulle väl inte vara så farligt. Att ge mig själv något att göra den tid jag har. Jag skulle bara skriva för mig själv och då skulle jag inte såra någon eller göra någon illa. Men tyvär så är det personer som blivit sårade och som jag gjort illa av det jag skriver i dagboken. Jag hade ingen tanke på att det kunde ske. Så att fortsätta skriva dagbok den tid som är kvar kan verka lite som att utmana ödet. Jag vill ju inte att jag ska få det eftermälet "han skrev och folk blev sårade". Jag skriver min dagbok för att tala om hur dagarna går och vad som händer i samband med olika behandlingar.Min tanke var ju inte att såra någon eller göra någon illa med dagboken. När jag nu sårar människor så kan det också förklara varför stiftelsen inte går som det var tänkt. För ingen vill ju stötta något som sårar människor. Jag ville göra gott men det verkar som att jag sårar också. Förlåt mig alla ni som blivit sårade av min dagbok. Jag tänker fortsätta med dagboken för den är det enda som kan hålla mina tankar borta från tanken på döden. Tids nog tar sjukdomen ut sin rätt. Jag kan inte älska alla, men alla kan älska någon. Carpe diem

20 kommentarer:

  1. Godmorgon Gösta!
    Jag förstår inte vad du menar med att du sårar någon. Pga din dagbok.
    Du är en fantastisk männska som delar med dig ditt liv med oss läsare. Vi får förmånen vara nära dina tankar. Vi lär oss massa saker av dig.
    Nej Gösta skriv skriv , Du ger oss så mycke. Jag hade bara önskat jag/vi kunde ge dig något MER.
    Nu är det som det är och vi får ta det för det, det är.Hoppas du får en så bra dag det går,
    Varma tankar och kramar/lena

    SvaraRadera
  2. Gösta du sårar väl absolut inte någon. Fortsätt att skriva, du har så mycket att ge. Tyvärr finns det alltid människor som reagerar negativt, oavsett vad det handlar om. Man får inte ta åt sig av dom som bara måste klaga hela tiden. Jag tycker att du är så oerhörd rar o positiv människa. Hoppas verkligen att du får en bra dag. Massor av varma kramar från Kicki

    SvaraRadera
  3. Hej Gösta!
    Jobbig natt igen ser jag, men det var mycket som spelade in för dig. Bra att du har vaccinerat dig, så slipper du influensan i alla fall.
    Jag förstår inte vem ska bli sårad av det du skriver. Vi är ju här frivilligt så passar det inte så får man väl låta bli att läsa dina inlägg, men det tror jag att jag sagt förut. Till dig Gösta säger jag: fortsätt skriva som du gör, du behöver inte tänka dig för. En dagbok är ju till för ens tankar och dina tankar har ingen annan rätt att ifrågasätta, men det finns folk till allting.
    Du ska veta att merparten av oss som skriver till dig gör det för att vi bryr oss om dig.
    Nu hoppas jag att du får en så dräglig dag som möjligt. Carpe diem
    Många många mjuka kramar
    Ninni

    SvaraRadera
  4. God morgon!
    Vill bara skriva att jag håller med Ninni i allt hon skriver idag!! Människor väljer själva om dom vill gå in och läsa din dagbok,och passar det inte dom så kan dom LÅTA BLI!! Det är din dagbok och då är det din fulla rätt att skriva precis vad du vill. Dina tankar som du förmedlar tas emot med värme och sorg för dom flesta. Vi är många många som är med dej i tanken.
    Stor kram från Monica.

    SvaraRadera
  5. Hej Gösta!
    Besvärlig natt igen,du får stå ut med mycket elände,mycket tjafs i dagboken tillika.
    Du behöver inte be någon om ursäkt för vad du skriver i din dagbok.Jag förstår inte vem som kan känna sig sårad av det du skriver.
    Din empati o klokhet skänker tröst till många som läser din blogg.
    Hoppas att din dag blir så bra att du kan koppla av o sova en stund då o dåo att kvällen o natten blir lugn.
    Många varma kramar fr.Inga i Skåne.

    SvaraRadera
  6. God förmiddag Gösta.
    Eftersom min sambo har så svårt att prata om sin cancer, så är din dagbok min hjälplina. Där får jag hjälp att förstå det osagda. Så snälla Gösta fortsätt skriva på ditt vis. Gör det för din egen skull. Stor kram från Kristin.

    SvaraRadera
  7. Så fort man öppnar munnen så finns det risk att någon blir sårad... förresten det finns det nog även om man inte öppnar munnen. Det finns människor som blir sårade av att jag lever, ska jag sluta leva då? Man väljer, och ingen tvingas läsa din sida. Skit i småsinta människor som lever som offer. Det är tanken och intentionen som räknas och så vitt jag förstår är dina goda.

    Kram

    SvaraRadera
  8. Hej Gösta!

    Jag håller med de föregående - fortsätt skriva och dela med dig av dina tankar. Du ger så mycket av dig själv och har en självklar rätt att skriva det du vill och känner. Passar det inte alla så är det ju som Ninni skrev helt upp till var och en att inte läsa.

    Tråkigt att din natt varit besvärlig, hoppas att du får en bra dag och kommande natt.

    Vi som följer din blogg behöver läsa dina kloka ord.

    Styrkekramar från Gunilla A

    SvaraRadera
  9. Hej Gösta!
    Tyvärr har jag inte något nytt att säga beträffande ditt "sårande". Det jag vill ha sagt har redan sagts av andra. Du sårar ingen! Om det är någon som känner sig sårad så borde den nog söka någon form av terapi. Beträffande din stiftelse så är jag lika förvånad som du. Efter din medverkan i Karlavagnen rusade jag, som oftast har svårt att "få ändan ur vagnen", till datorn och gjorde en överföring. När jag sedan läste hur mycket som fanns i stiftelsen blev jag både förvånad och ledsen. Jag hade då ensam bidragit med ca 10%. Det verkar vara många som läser din dagbok men få som vill hjälpa dig med insamlingen. Kanske finns det någon bland läsarna som har en idé om hur stiftelsen skall få en extra skjuts. Ha det så bra som du kan. Jag bävar för den dag då ditt dagboksblad är tomt.

    SvaraRadera
  10. Hej Gösta!

    Fortsätt med din dagbok, på ditt sätt. Den ger tröst till många människor. Alla har inte den förmågan, att kunna uttrycka sina känslor vilket du har.
    Trist att Ingemar i Göteborg klagar på att vissa har problem med stavningen. Vad spelar det för roll. Det är ju sina tankar man vill framföra. Hur man stavar tycker jag inte alls har så stor betydelse.Huvudsaken är att budskapet kommer fram.

    Det är tanken, som räknas och du Gösta har goda tankar om de flesta människor kan jag konstatera.

    Hoppas din dag kommer, att bli så bra som möjligt.

    STYRKEKRAMAR

    Ingalil

    SvaraRadera
  11. Gösta!

    Hur kan du ens komma på den befängda idén att du sårar någon? Jag och många många med mig läser för förkärlek din dagbok och det är verkligen positivt att se hur en så svårt sjuk människa som du kan hålla humöret uppe på både dig själv och oss andra! Carpe Diem!
    Gunnel i Jönköping!

    SvaraRadera
  12. Hej Gösta!
    Du sårar ingen genom att skriva dagbok.
    Fortsätt och skriv om dina tankar och hur du känner. Jag har följt din dagbok sedan jag hörde dig första gången i Karlavagnen.
    Styrkekramar till dig från mig
    Gerd i Södertälje

    SvaraRadera
  13. Hej Gösta. Det där med ömhet och feber det är många som får efter vaccinationen. Egentligen så hade jag inte tänkt kommentera nåt på bloggen idag men då min fru Greta sa att jag skrivit om insatta medel till fonden men det som i tidigare kommentar är inte jag utan någon annan som också kallar sig Nisse. Jag kommer i fortsättningen ändra profilen till Nisse från Skutskär
    Många hälsningar
    Nisse från Skutskär

    SvaraRadera
  14. Hej Gösta!
    Oj då, både dropp och vaccination igår. Då förstår jag att det inte varit en lika bra som nätterna innan. Bara vaccinationen i sig kan ju ge lite värk och ömhet i armen, likaså kan den ju även ge lite feber. Jag fick också vaccinet igår och har sedan haft lite ont i armen, men ingen feber. Däremot trött.
    När det gäller din dagbok, har den blivit en stor del av även mitt liv. Läser den varje dag och jag förstår inte att någon kan känna sig sårad av det du skriver! Den empati och värme som du utstrålar i allt, och den öppenhet om dina smärtor, och ibland om sorgsenheten du känner inför att du drabbats av cancern - allt tillsammans gör att man kan inte annat än verkligen uppskatta dej för den goda människa du är! Och för din vilja och ork att dela med dej till oss.
    Jag hoppas du känner att vi är många som ger dej tillbaka vår omtanke och värme och att du känner vår bry-oss-om-känsla till dej.
    Du skriver så fint att du kan inte älska alla, men alla kan älska någon och det är så sant.
    Samma är det med fonden och namninsamlingen; Ingen ensam kan göra allt, men alla kan hjälpas åt, alla kan skriva sitt namn på listan. Och med alla menar jag inte bara vi som nu läser din dagbok, utan vi kan var och dra vårt strå till stacken och sprida informationen om såväl dagboken, namninsamlingen som fonden.
    Nu är det en dryg vecka sedan det kom in något till fonden, så nu är det dags att föra över en slant igen. Men den ser du väl inte förrän tidigast måndag förmiddag kan jag tro, eftersom jag inte har samma bank som du.
    Hoppas du inte haft alltför mycket besvär av dropp och vaccination idag och att du får sova ganska så lugnt i natt.
    Många varma kramar till dej från Småländskan

    SvaraRadera
  15. Jag kan inte förstå hur någon kan bli sårad av något av det du skrivit! Men om det nu finns de som blivit det, tycker jag det är upp till dem att fortsätta läsa- eller låta bli om de så vill! Vi är många som uppskattar både dig och det du gör.

    SvaraRadera
  16. Hej Gösta ! Är det någon som blivit sårad av din dagbok tycker jag dom ska sluta läsa din blogg.
    För min del är det en glädje att läsa din dagbok.
    Om jag inte skriver varje dag betyder det inte att jag har glömt dig.Utan av helt av andra orsaker.Jag tänker på dig ofta hur du har det.En önskan är, att tänk om jag varit så nära att ett besök varit möjligt.Men tyvärr är avståndet för långt.Gösta skriv och vi som tänker på dig är många och följer gärna din blogg.
    Än en gång du är en fantastisk människa.Tråkigt att det finns någon som kolla av hur man skriver eller hur personer stavar.Det är väl tanken som räknas.Jag sluta aldrig att förundrar mig över vissa människor. Vissa älskar att strör salt i såren.Önskar dig en god natt och en stor kram sov gott.Småländska kramar Doris

    SvaraRadera
  17. Till Ingmar! Du Människa som se till andras fel
    stanna upp tänk efter ett tag.
    Är jag så bra att jag kan klandrar
    eller sätta mig på andra.
    Ett litet fel som andra gör är
    det något som dig stör.
    Rannsakar dig själv en stund kanske
    du gjort en blunder som du glömt
    just i dessa stunder.
    Vi människor är värdefulla var och
    en på sitt sätt som i bloggen
    skriver.
    Så om det är sej dej eller mej
    så stör det inte mig.
    Det är till Gösta vi skriver
    och tror han förstår även om det
    blir ett stavfel då och då.Doris
    Tråkigt att det behöver så
    vara så här. Förlåt Gösta.
    Jag blev arg på människor
    som bara ser fel hos andra. Kram
    på dig igen

    SvaraRadera
  18. HÄRLIGT ATT SÅ MÅNGA HAR REAGERAT PÅ VAD "SRÅKPOLISEN INGEMAR" SKREV.

    SvaraRadera
  19. Kan man något annat än reagera på sånt? Nej, det kan man inte! Det är inte vare sig språket eller stavningen som är det viktiga, utan det viktiga är tanken och OMtanken om varandra!
    Gösta - du är den mest enastående person jag lärt känna utan att känna rent personligen! Hoppas du fortsätter att dela med dig av dina tankar och funderingar, till glädje och gagn för oss läsare!
    Hoppas du just nu sover gott! Stickstället efter min vaccination igår kliar lite, men jag har inte ont och det känns ju bra. Hoppas det är samma för dig!
    Ser fram emot morgondagen, då jag åter kan läsa dina ord!
    Varma tankar och kramar från Småländskan
    PS Förde över några kronor tidigare i eftermiddags till fonden!

    SvaraRadera
  20. Tänk inte på vad andra tycker utan skriv vad som faller dej in Det är av god hjälp för dej. Det finns alltid nån som tror sej veta mer om saker o ting än andra Kram på dej! Ewa

    SvaraRadera