måndag 2 november 2009

Tumlingen

Måndag 2 november 2009 kl.04.32 Kära dagbok. Nu på morgonen känns det som jag skulle ha farit igenom en tumlare öm och allmänt tung.Jag vet inte hur det kan komma sig att känna på det här viset.Sängen ser ju för all del ut som ett bombnedslag. Antagligen har det varit hårt och tungt arbete i sömnen.Jag har inga minnen av något som jag drömt om i natt. Gårdagen flöt förbi utan att märkas på något sätt och vädret var lite varierande. Hur den här dagen kommer att gestalta sig återstår att se. När det är så här då hinner jag ju fundera på ett och annat. Och så hinner jag känna efter mer hur det verkar vara med kroppen. Det finns olika levnadsöden i samhället en del har fötts med silversked i mun och andra med ingenting. Sedan när dessa olika människor kommit upp i ålder märks det rätt väl vem som fått vad.Den med silversked har mer av överlägsenhet medan den andre har mer empati att känna för andra och har inte så stora krav. Det är ju klart alla är ju inte likadana för det är ju oftast ytterligheterna som märks. Och utifrån det så döms alla lika. Ingen tar någon gång upp de personer som verkligen är något att uppmärksamma för dom hörs inte dom arbetar i det tysta.Många av dessa tänker inte så mycket på om dom syns eller inte utan fullgör det som dom föresatt sig. Jag vet många sådana människor och önskar ibland att kunna få skrika ut "här är dom som ni ska bry er om". Tänk om det kunde bli så bra någon gång. Carpe diem

6 kommentarer:

  1. Morr´n Gösta!
    Din natt verkar ha varit bra ur smärtproblematiken sett, men ganska rörig. Du sover kanske väldigt hårt.
    Ödet verkar ganska oblitt mot vissa och som du säger föds en del med silversked, men jag tror att alla får sitt, men att en del döljer det negativa väl. Det får inte synas att dom inte är bäst och det är väl dom som saknar empati.
    Efter ett helt arbetsliv så har man mött väldigt många typer och inte är alla roliga att umgås med.
    Jag önskar dig en bra dag idag. Carpe diem
    Många många mjuka kramar
    Ninni

    SvaraRadera
  2. du är en duktig man som orkar skriva dagbok varje dag jag läser alla dagar ock önskar jag kunde vara till någon hjälp hoppas du får en bra dag här i roslagens har vi mulet väder och blåsigt jag tänker på dej stor kram från inga

    SvaraRadera
  3. Hej Gösta!Det är så sant så sant det du skriver,det är svårt att umgås med folk som saknar empati,men har även känt att vad skönt det måste vara för människor som inte vet vad ångest och depression är,dom bara kör på och fastnar inte i nånting,men många måste däremot berätta i detalj allt dom gör,(suck)energitjuvar eller vad man kallar dom.Ha det så bra du bara kan många kramar/kicki

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta! Det verkar som om kroppen haft det jobbigt inatt även att du själv sovit och inte märkt av det, detta med tanke på att du kände som du gjorde när du vaknade (körd genom en tumlare). Människor som är födda med silversked i munnen saknar oftast empati, det är också dom som inte erkänner att dom är deprimerade eller känner ångest fastän dom lider av båda sakerna. En människa med empati är den som verkligen är värd något och en människa man gärna umgås med och känner för och med och som man uppskattar!
    Du är en sådan människa har jag förstått av dina berättelser och din ambition att göra något för andra trots din egen svåra sjukdom! Heder åt dej Gösta!
    Hoppas du haft det bra idag och att du får sova inatt utan att kroppen ska behöva kännas som körd genom en tumlare i morgon när du vaknar.
    Varma kramar från Småländskan

    SvaraRadera
  5. Hej Gösta.Jag hoppas att du får en lugnare natt och att du får sova gott.Tänker på dig vilken härlig människa du är,,du skriver så bra så det går rakt in i hjärtat,,du är en god människa.Sov gott och jag ger dig en stor varm kram..Marita

    SvaraRadera
  6. Hej igen Gösta!
    Nu är det dags igen - adressen till namninsamlingen syns inte på första-sidan! Har du någon bra lösning på hur den kan "hänga med" hela tiden? Ett annat alternativ kanske kunde vara att kolla med reportern för Länstidningen om dom kan lägga upp den automatiskt vid varje reportage hon gör. Jag tror det vore en bra idé! Men samtidigt är det ju bra om adressen finns med på Din bloggs förstasida hela tiden. Jag kan alldeles för lite om det här med data, men du kanske vet mer än jag hur man kan göra detta på din förstasida på bloggen.
    Hoppas du sover gott nu, jag tänker försöka sova lite nu.
    Kramar Småländskan

    SvaraRadera