fredag 6 november 2009

Vägskälens val

Fredag 6 november 2009 kl.04.25     Du dagboken .Vad var det för konstigt som hände i natt? Mina ben ville inte lyda alls och jag hade svårt att öppna ögonen. Men jag hade ingen värk. Jag tror att det här med benen beror på att musklerna inte är så starka. För hormonbehandlingen har ju den biverkan att musklerna försvagas. Och när jag ska göra någon hastig rörelse hänger inte benen med.Det är den enda förklaring jag kan komma på. Att det var svårt att öppna ögonen beror nog på trötthet. Ögonen börjar bli så trötta mellan varven så det blir svårt att hålla dom öppna. Det finns ju muskler även kring ögonen så dom blir väl lika påverkade som övriga kroppsmuskler. Andra saker som dyker upp mellan varven är ju så konstiga. T.ex. Du kommer till ett vägskäl där det finns tre vägar att välja mellan. Det vänstra leder till den väg du är på nu. Det mittersta leder in på en helt oprövad väg där ingenting finns av det liv som passerat och ingen vetskap om vad som ligger framför. Det högra vägskälet ger en möjlighet att starta om var som helst i livet och leva det i fortsättningen från den punkten och ge möjlighet att förändra något. Vilken väg skulle du välja? Jag för min del skulle nog ta det vänstra. För jag vill inte ändra på något av mitt liv jag har inte något att klaga på egentligen mer än möjligen de sista månaderna. Men det skulle kännas svårt att ändra på dom också. För då var det inte mitt liv längre. Med medgång och motgång som alltid finns med. Utan skulle det nog vara väldigt tomt. Carpe diem

11 kommentarer:

  1. morgon gösta. det är härligt att läsa ditt raka och enkla språk. hoppas jag kan behålla den tankegången om livet jag lever när det är min tur.hoppas det bara vara något tillfälligt med benen.trött blir du av morfinet och att du trots allt försöker vara med hela tiden.kämpa på min vän. du är så stark och klok.
    hälsningar j@nne

    SvaraRadera
  2. Godmorgon Gösta jag tycker du är suverän som orkar skriva över huvudtaget,men det är ju din livlina, jag säger som Janne hoppas man kan ha den tankeggn själv när tiden är inne. Skall du göra nått reportage inför helgen i Länstidningen.
    Ang. Namninsamlingen.se/index,php?sida=2&nid=3865
    Så hoppas jag att flera skriver under ang PSA prov, ni kan va anonyma oxå,om det är så att det kommer in några som har läst lappen ni fått så försök att läsa så mkt som möjligt av Göstas Dagbok så förstår ni varför vi vill ha igenom detta med Psa prov för er män, Ha nu det så bra du kan Gösta, Kram Barbro Göteborg

    Ramona Fransson, Kan inte några Som har lätt för att prata om detta ämne göra en lista o gå ut o försöka få ihop namn på detta viset o sen sända det till dig, tror att det skulle bli fler namn då, eller va tror ni.

    SvaraRadera
  3. Hej igen såg att du lagt in Bankgironr till Stiftelsen uppe i högra hörnet,jätte bra. kram Barbro

    SvaraRadera
  4. Morr´n Gösta!
    Skönt att du har haft en ganska bra natt. Din trötthet tror jag beror på morfinet, men en stor bov är nog din smärtsituation oxå. Smärtan tar mycket energi från kroppen.
    Det är skönt för dig att du är nöjd med ditt liv. Många är det som ångrar att dom inte gjorde olika saker under livets gång, men som du säger "det hade ju inte varit ditt liv då". Fast å andra sidan så vet man ju inte hur det hade varit om man tagit en annan väg.
    Jag hoppas på en bra dag för dig. Carpe diem
    Många många mjuka kramar
    Ninni

    SvaraRadera
  5. hej igen. då jag varit i thailand så kom jag att tänka på "karma". för att få ett bättre
    liv i nästa liv så ska man varje dag göra en god tjänst eller ge en gåva. tjänsten eller gåvans storlek har ingen betydelse.jag ger en gåva till det viktigaste jag vet och känner till i dag. göstas fond! är det någon annan som
    har "bad karma" i dag så går det att ändra på.
    trevlig helg önskar jag ALLA som följer och stöttar GÖSTA och hans modiga kamp.
    hälsningar j@nne i höllviken

    SvaraRadera
  6. God Morgon Gösta!
    Har läst din dagbok varje dag,Tänkt mycket på dig,men mått s--tdåligt att jag inte förmått mig skriva.
    Hoppas att dina ben har bestämt sig för att du ska kunna komma ur sängen idag.Tack för att du skiver i boken.
    Jag vet inte vad(bad karma)betyder men jag följer Jannes råd att sätta in en slant till stiftelsen idag.
    Varma kramar Inga i skåne

    SvaraRadera
  7. Hej Gösta!
    Skönt att du inte haft någon värk i natt. Svagheten i benen beror säkerligen på hormonbehandlingen, som du själv är inne på. Och morfinet gör ju att du blir trött. Och jag tror det bara är bra om du sover en stund då och då, även om det är mitt på dagen.
    Du skriver så fint idag om olika vägval och att det vägval du gjort i livet och gör även nu är det som är ditt liv och att du inte vill leva om det på något annat sätt. Som sagt tidigare, hoppas jag kommer att kunna tänka så jag också.
    Ha det så bra du bara kan idag och sen också i natt.
    Varma kramar från Småländskan

    SvaraRadera
  8. Till alla: Dygnet 5-6 nov. inkom i gåvor 700:- Tack alla givare. Artikel kommer i morgon i länstidningen. Den kan läsas på nätet:Länstidningen Östersund/Berg Hälsningar Gösta

    SvaraRadera
  9. Som vanligt Fantastiskt! Du är suverän!
    Gunnel i Jönköping

    SvaraRadera
  10. Godkväll Gösta!Ja du är helt otrolig med dina kloka ord,hoppas du får en bra natt utan för mycket värk,tankarna finns hos dej ständigt,många kramar /kicki

    SvaraRadera
  11. Hej Gösta!

    Dina kloka ord får mig verkligen, att tänka till. Önskar dig en så god natt som möjligt.

    STYRKEKRAMAR

    Ingalil

    SvaraRadera