onsdag 4 november 2009

Stiftelsesnack

Onsdag 4 november 2009 kl.04.35     Dagboken.Den gångna natten har varit rätt så lik många andra. Det har inte skett några under eller mirakler utan det har bara småvärkt lite här och var så det har varit lugnt. Nu när jag sitter här framför knappraden så är det ganska tomt i huvudet och det är sällan de känns så. Det är ungefär som när man möter någon och inte vet vad man ska prata om och då blir det vädret som kommer upp. Man kanske ska lösa alla världens gåtor? Oftast brukar det bli den biten efter det att vädret är avklarat. Brist på ämnen när människor möts är ju våran last. Men för att ha något att skriva i dag så redovisar jag vad som är meningen med stiftelsen. Göstas Insamlingsstiftelse ska inom sex månader från det datum den startades vara registrerad hos länstyrelsen vilken är den myndighet som har kontroll på stiftelser av olika slag. Vidare ska den registreras hos myndigheten. Myndigheten har hand om övervakning och kontroll tillsammans med en revisor som är auktoriserad. Det är grunden. Stiftelsens  ändamål ska gå fram och i detta fall så är det att försöka ge en guldkant åt glömda och ensamma canceroffer i hem på sjukhus eller vårdinstitution. För att det ska fungera krävs medel och det får man genom gåvor. Vidare så bör det finnas ett sådant kapital så det inte blir som en engångshändelse. Tanken är att stiftelsen fortsätter efter min tid och då är det personer vidtalade som tar över efter mig. Stiftelsen är ideell och det enda som går bort är de olika avgifterna till myndigheten varje år. Det finns på en bloggsida de samlade gåvorna. Adressen är Göstas Insamlingsstiftelse. När alla avgifter är betalda så finns det drygt 5500:- och ska det fungera en längre tid så räcker den summan inte långt och så länge det är osäkert kommer inga medel att röras. Vid eventuellt upphörande kommer medlen att gå till någon organisation som tjänar cancervården  bäst. Det blev något ändå.  Carpe diem

8 kommentarer:

  1. Morr¨n Gösta!
    Jag blir glad när jag ser att din natt varit ganska bra. Det är ju en nåd att tacka för.
    Din tanke med en stiftelse är ju väldigt god, men jag tycker att personer som går in på din blogg inte är särskilt givmilda. Man kan undra varför. Jag är med från början, men man kan ju undra över det svala intresset. Jag hoppas att fler bryr sig. Carpe diem
    Många många mjuka kramar
    Ninni

    SvaraRadera
  2. Jag har pratat med många.En del har skickat en liten slant
    Men de flesta är rädda att det är en bluff
    Det finns så mycket sådan på internet säger de.
    En STOR kram
    Harriet

    SvaraRadera
  3. Godmorgon Gösta, jag håller med Ninni o Harriet folk är rädda att det är en bluff.(ett litet utdrag bara) Jag o min son skrev ett a4 ark om hur vanligt det är med Prostatacancer det ligger före bröstcancer, på nätet finns en namninsamling att vi kräver PSA prov till alla män, gå in på www.namninsamling.se/index.php?nid=3865
    o skriv era namn ni kan ju va anonyma oxå,
    Tänk på att alla kan drabbas
    sen skrev jag ju
    http://gossom.blogspot.com
    så dom fattar att detta inte är en bluff,
    När vädret inte är så här som det är nu blåsigt regnigt, då lägger jag lapparna på bilrutorna, Jag bor ju så till att jag har en stor byggarbetsplats bredvid mig, en morgon hann jag ge några en lapp innan dom började jobba, jag kommer ju hem i regel för sent för att alla skall få. Vet att det jobbar kvinnor på stället oxå men har inte sett dom på ett tag, så dom om någon kanske kan få upp ögonen på männen hur viktigt detta är, Som jag skrev till Gösta en ggn att jag skall prata med Brandmännen vet att många där blivit drabbade av olika slags cancer.Jag lämnade en lapp till 2 st män jag känner en fnös bara det drabbar inte mig, den andra är rädd att lägga ut sitt namn, varför är männen så rädda.Jag försöker få dom till att fatta att jag har erfarenhet när det gäller all slags cancer. Lungcancer.Prostatacancer. Bröstcancer. Livmoderhalscancer. Skelletcancer. Levercancer, usch va många fina vänner jag mist. Blir så frustrerad när inte männen fattar hur viktigt PSA provet är.
    Idag i Göteborg då blåser det så kallt så min hund ville gå in igen. Ha en bra dag Gösta,
    Kram Barbro

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta!
    Glad över att din natt varit ganska så lugn! Blir också så glad för den fina informationen du skrivit om stiftelsen, och jag tror att den ger alla dina läsare en bekräftelse på ditt ärliga uppsåt med stiftelsen. Och jag tror faktiskt att bidragen kommer att öka efter att folk läst det du skrivit här. Jättebra att du lagt upp kontona så dom finns med hela tiden.
    Hoppas också att antalet namnunderskrifter ökar och Barbros initiativ att dela ut lappar är ju jättebra, det är ju också ett sätt att sprida information om både namnlistan och din dagbok.
    Gösta, du är fantastisk. Jag har sagt det förut och jag säger det igen! Hoppas du får en bra dag idag och att du slipper det blåsiga, regn-snöiga oväder vi har här i Småländska skogarna!
    Kramar från Småländskan

    SvaraRadera
  5. Angående Stiftelsen: Det jag vet är att jag inte är en bluff. Jag befinner mig i en liknande situation och vill hjälpa så många som möjligt att slippa den grå vardagen. Mig veterligt är det ingen annan stiftelse som öppet redovisar inkomna medel.Redovisning av medel går att se på Göstas Insamlingsstiftelse.

    SvaraRadera
  6. Hoppas så innerligt att din stiftelse ska växa och leva länge, och ska själv försöka undvara några fler slantar framöver.

    SvaraRadera
  7. Hej Gösta!
    Vill bara skicka en kort kommentar till ditt inlägg från kl 11:43: VI ÄR MÅNGA SOM VET OCH KÄNNER ATT DU INTE ÄR EN BLUFF!! Vi vet också att din intention med stiftelsen är att hjälpa många cancersjuka att slippa den grå vardagen. Och din redovisning av de inkomna medlen är superfint tänkt och gjord!
    Jag har ibland lite kort minne, men när du var med i Karlavagnen senast, vem var det du pratade med då? Jag funderar på om du kanske skulle vara med där igen och då även puffa för både namninsamlingen och stiftelsen. Är du intresserad av att vara med där igen? Har du någon bra kontakt där själv i så fall?
    Kram till dej från Småländskan
    PS Jag för över en liten slant igen nu till stiftelsen DS

    SvaraRadera
  8. Det finns bluff till och med när det är stora och så kallade "säkra" 90 konton. Det fick många erfara via begravningsbyråerna för fem år sedan. Man ger en gåva till cancerfonden iställer för att köpa en krans.

    När journalister kom till 90 kontots kontor i Stockholm och frågade efter redovisningarna fanns det inte. Det hade försvunnit miljoner! Precis likadant som med Röda Korset. Den skyldige mannen försvarades av Bengt Westerberg! Trots att samtidigt som mannen hade ertappats med handen i syltburken var han på väg att sälja sin lägenhet på Östermalm fär 12 miljoner. Nu är Bengt Westerberg tyst.

    Jag tror mycket mer på små insamlingar som din Gösta och än har jag inte satt in pengar men det kommer!

    Det är mycket svårare att samla in som du gör men det är mycket ärligare!

    P.s Även WHO som ömmar för pandorna är i blåsväder. Återigen fattas pengar och redovisningar. Undra vart de har tagit vägen?D.s

    Kram
    Ramona

    SvaraRadera