måndag 21 december 2009

Kampen

Måndag 21 december 2009 kl.04.30   En lugn natt utan orosmoment. Till och med småsmärtor har uteblivit. Jag har en känsla av att det börjar gå utför lite fortare än det var tänkt. Många tecken tyder på att kroppen förbereder sig på kampen som kommer varken jag vill eller inte.Jag tänker inte fastna i den nedåtgående spiralen utan tänker kämpa så länge det bara går. Många tankar går genom huvudet när jag inser det som är ett faktum. Att ha en skara som stöttar hela vägen betyder så mycket och det gör att allting går lättare. Nu stundar julen och ett nyår som jag inte tänker missa även fast jag är själv. Det finns så många andra värden att ta vara på. Tiden är ett sånt värde och så delas guldkanter fortfarande ut. Förra veckan blev det några byxor och skjortor samt en del matkorgar som fann sina behövare. Den totala summan av de guldkanterna blev 1745:- så saldot är 6129:- men så kom det in 100:- under helgen och saldot gick upp till 6229:-. Det är mycket roligt när det rör sig och något att verkligen verka för. Carpe diem         Ps. Förra veckans artikel finns att läsa på webben. Adress: Länstidningen Östersund/Berg Ds.

12 kommentarer:

  1. Hej Gösta!

    Jag har läst artiklarna om dig och tittat in här på din sida lite då och då.

    Jag måste verkligen säga att det är otroligt starkt av dig att dela med dig av din vardag och din situation. Det är i högsta grad tänkvärt att läsa vad du skriver och man stannar onekligen upp och tänker till en extra gång över hur skört livet kan vara.

    Jag vill även passa på att önska dig en trevlig jul och en fin nyårsafton!

    Vänligen,
    Magnus.

    SvaraRadera
  2. Morr´n Gösta!
    Återigen en lugn natt. Du skriver att du ska vara själv. Har du ingen i närheten som du kan vara tillsammans med under juldagarna? Du som försöker glädja andra, hur har du det själv? Kanske tycker du att det är lugnast att vara ensam för då gör du ju som du vill. Med det är ju så med julen att då vill man inte att någon ska sitta ensam. Det är många bra tv-program som du kan titta på om du vill.
    Här är det otroligt vackert ute. Det har kommit så mycket snö att naturen har iklätt sig sin julskrud. Det har snöat hela tiden sedan någon dag före helgen.
    Jag hoppas på en lugn och skön dag för dig utan så mycket smärta. Carpe diem
    Många många mjuka kramar
    Ninni

    SvaraRadera
  3. Godmorgon Gösta, blir så arg på Hemtjänsten som inte kan komma och städa hos dig, man får inte glömma en sjuk människa på detta viset, Är det hemtjänsten i Östersund eller kommer dom från Svenstavik,Du sa även att du inte visste än va du skulle ligga när tiden är inne, om det va jag så skulle jag givetvis ligga i samma vilorum som min partner. För er som inte läst artikeln så är länken http://ltz.se/nyheter/berg/1.1664527 Va roligt att du får sända ut så många gåvor till andra ensamna o sjuka. Idag har snön vråkt ner här i Göteborg fick mig ett gott skratt när jag va ute med min hund o hans första snö, lite morrande för det va ju nått han inte kände igen, sen va det fullt ös han va som en plog med nosen i backen ibland försvann han för det va så djupt där, folk som gick förbi fick sig goa skratt. Tänk om alla kunde sända Gösta ett kort nu inför jul o nyår letar ni så finner ni han. Ha nu en bra dag hoppas du slipper att ha för ont. Familjen hälsar till dig, Kram Barbro Carpe diem

    SvaraRadera
  4. godmorgon Gösta skönt att höra att din natt varit lugn,de första jag brukar göra är att läsa vad du har att dela med dej av.De känns som om min dag blir bättre du sånder ut god energi o goda tanka så tack för allt du gör för andra.Ha en bra dag många kramar o tankar helena

    SvaraRadera
  5. Till Ninni: Jag kommer att sitta själv men det är ju som du säger bra program på tv. Jag hinner nog inte titta så mycket för john blund tar så mycket tid. Här snöar det just nu och det är -12 så det är en lagom vinterdag. Naturen är verkligen klädd i juleskrud rätt vackert.Hälsningar Gösta

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta!

    Blir riktigt arg och ledsen när jag läser dagens artikel i tidningen.Kan inte förstå, att du inte kan få hjälp med handling och matlagning.
    Glad över, att din natt varit lugn.

    STYRKEKRAMAR

    Ingalil

    SvaraRadera
  7. Hej Gösta!
    Skönt med ännu en lugn natt så att kroppen fått vila. Men jag blir ju lite beklämd när jag läser att du känner att det går utför fortare än det var tänkt. Hoppas den känslan inte stämmer. Trots din sjukdom är du ett ljus ”i mörkret” för många människor genom din dagbok. Hoppas du känner och vet det!
    Det här med hemtjänsten är en stor skandal. Jag antar att du varit i kontakt med dom, men man får bara inte strunta i människor som är beviljade hjälp. Enl socialtjänstlagen är det ju så att om en person beviljas hemhjälp så ska den också levereras. Det handlar om att prioritera så att tiden räcker för allt som man beviljat! Men det är bra att det stod om det i artikeln, kanske någon inom hemtjänsten får sig en tankeställare och en reprimand!
    Såg också att det var dags för ny droppbehandling igen.
    Det här med jul, en fundering – kan du inte åka och äta julmat på servicehuset (för det finns väl sådant i Svenstavik)? Men du kanske känner att du inte vare sig orkar eller vill förstås.
    Hoppas din dag blir bra. Här är 15 minus idag och helt molnfritt och vindstilla.
    Trevligt att det gått ut lite fler guldkanter och också att det kom in en liten slant till stiftelsen.
    Jag tänker på dig!
    Varma kramar från Småländskan

    SvaraRadera
  8. Hej Gösta! Har nyss läst artikeln i LT.Det rann tårar på mig.Du är en så enorm människa, omtänksam o stark,tänker på andra.Jag blir så fruktansvärt arg, när inte du har fått hjälp av hemtjänsten före jul.Om dom glömt dig så får dom väl planera in det i alla fall. Jag har jobbat inom hämtjänsten själv, så då försöker man väl ordna det i alla fall. Ha det så bra som du kan. Jag tänker på dig. Kramar från Lilian.

    SvaraRadera
  9. Jag är så juljublande glad idag för jag har just pratat med Gösta via min webkamera. Vi har mailat och ringt förut men nu kom jag till skott och skaffade ne webkamera ocj gösta och jag har just pratat. Det var så förbaskat kul att jag kände mej som en yngling igen - vi skarttade bägge två och det var en högtidsstund.
    Gösta du ska veta att du aldrig är ensam. Vi är så månag som älskar dej och bor i ditt hjärta hela tiden. Och nu när jag har webkameran riggad så har jag som också är ganska ensam i alla fall en vän som jag kan ringa och webprata med ...Gösta...
    Kramar från Sven Lindh i Mora och vi höres nog igen när vio fått i oss lite kaffe

    Hälsar till alla som är inne på Göstas sida en God Jul och ett Gott Nytt År....

    All kärlek från oss alla till Gösta kan jag lova

    carpe diem

    SvaraRadera
  10. Hej Gösta! Glad att natten varit lugn. Här är skönt väder även om det är kallt.jag har varit ute en tur på stan. men det blir inte någon längre stund.Jag skickade ett julkort till dig.hoppas att det kom fram.Var lite tveksam på adressen.Jag hoppas att det är någon som kommer på ett litet besök till dig i juldagarna.Som tänker på dig för det är du värd, du tänker så mycket på andra som har det svårt.Kram på dig /Doris

    SvaraRadera
  11. Hej Gösta!
    Vad skönt att du fått ha smärtfri natt och kunnat sova någorlunda.Tänker alltid på dig när jag lägger mig vid midnatt,önskar då att du sover gott.
    Hoppas att du ska få en skön jul trots att du inte har någon hos dig.Men som din gode vän i Mora skrev så har du många vänner i vårt avlånga land,som har tankarna hos dig.
    Många varma kramar Inga i Skåne.

    SvaraRadera
  12. Hej Gösta
    Hälsningar från mitt hjärta att du får en så GOD JUL som möjligt.
    Nu har jag tre väninnor som har bröstcancer, man blir ängslig.Jag får vara glad för varje dag jag är frisk. Allt GOTT och varma tankar till dej,sov gott inatt och Carpe Diem
    säger Elsa i Falun

    SvaraRadera