tisdag 22 december 2009

Vet ej alls

Tisdag 22 december 2009 kl.04.55  En natt med små smärtgenomslag som gjorde att hela min spännande dröm gick om intet. För att försöka fånga upp drömen där den slutade gick inte alls. Dagen ska jag ägna åt dropp och sprutor en andra svin- och den ordinarie höstsprutan. Två svininfluensa är för att jag tillhör en riskgrupp genom mina två tidigare hjärtinfarkter. När hela den proceduren är genomförd bär det av hemåt för att krypa under täcket för här är det -24 just nu. En annan sak som jag hoppas det är att all denna jäkt och stress som råder tar slut. Genom att lyssna på radion eller titta på tv så blir jag enormt stressad över allt som ska göras. Jag undrar när det kan bli lugnt igen för det blir ju likadant till nyårshelgen också. Jag kan inte komma ifrån den enorma oro och stress som jag upplever just nu det rent av kryper i hela kroppen som om något kommer att hända men jag vet inte vad. Rätt så obehaglig känsla. Men den släpper väl den också som mycket annat. Carpe diem

23 kommentarer:

  1. Morrn Gösta!
    Så är det dock dags för en omgång till för dig. Hoppas att du inte blir dålig av dessa behandlingar.
    Ja. stressen mot jul känns jättejobbig. Jag har dragit ned på mycket. Det får bli jul och nyår i alla fall. När man inte mår bra så är det mer stressande än det var när man var frisk och barnen var små. Jag är tacksam för att ha en frisk äkta hälft som kan göra det jag inte kan.
    Här är det -17 grader så det är stora svängningar. Snö har vi fått så det räcker och blir över. Igår fick vi skotta flera gånger för att det inte skulle bli så tungt. Tack och lov för snöslungan.
    Jag hoppas att din dag inte blir allt för jobbig för dig. Carpe diem.
    Många många mjuka kramar
    Ninni

    SvaraRadera
  2. Hej Gösta ! gott för dig att koma hem och får krypa ner och vila ut efter en ansträngande dag med dropp och sprutor.Måste vara jobbigt för dig.Kallt har ni också. här är det-19och det räcker.
    Kan du inte stressa ner med lite fin musik
    det brukar vara bra när man känner sig stressad.
    Jul bli det ändå och även nyår.Jag har tagit det lugnt njutit av adventstiden.Kanske känner du dig mer stressad igenom din sjukdom.Det är väl så att när man inte är bra känns det alltid som att det finns tusen saker att göra som man inte tänker på när man är frisk.Jag vet att det är ett stressmoment det är så mycket man vill göra och så orkar man inte.Tänker på dig.Kram Doris

    SvaraRadera
  3. Godmorgon Gösta. Du har en fullspäckad dag framför dig. Att få krypa ner under täcket är det bästa av allt, efter en dag med bestyr. Min sambo och jag var till Östersund igår, där min sambo gjorde en skelettröntgen. Så nu börjar en ny period med väntan. Jag tror att livet består till hälften av väntan. Man väntar på tomten, på att få börja skolan, att få ta körkort, på att få ett jobb, på den rätte, på provsvar, på bussen. Alltid denna väntan. Stressen ja! Jag lyssnar mycket på ljudböcker. Då kan jag välja själv vad jag vill lyssna på och slipper höra på allt som måste göras på radio och tv. Önskar dig en lugn och skön eftermiddag och en bra natt med goda mjuka drömmar. Många varma tankar. Kristin

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta!
    Kanske är du hemma nu igen efter droppet och vaccinationerna och har hunnit krypa ner under täcket och värma dig! Synd att du inte fick veta slutet på din dröm i natt, men den kanske kommer igen nästa natt, ibland ju drömmar göra det.
    Jag känner också av stress och oro så här inför helgerna, vet inte varför, men jag försöker slå bort det hela så gott det går.
    Hörde för en stund sedan på radion att Kjell-Peder har Karlavagnen ikväll och att man kunde maila redan nu om man ville. Vet inte du kanske också hört det.
    Hoppas det gått bra på vårdcentralen och att resten av dagen förlöper så bra det går och att du får en bra natt. Jag sätter på radion ikväll, så får vi se om du möjligtvis är med där, det beror ju på hur du känner dig efter dagen, som kanske kan ha varit nog så jobbig för dig.
    Som vanligt – varma tankar och kramar till dig från Småländskan.

    SvaraRadera
  5. Hej Gösta! Jag ska höra på radion i kväll, hoppas att du orkar ringa.Så mycket du har fått gå igenom i dag.Jag tänker på dig. Kramar från Lilian

    SvaraRadera
  6. hej gösta.
    du är en riktig kämpe.
    hur gick det med vårdcentralsbesöket i dag?
    kanske vi får höra dej på radion i kväll.
    i vilket fall som helst så önskar jag dej lite
    vila nu efter dagens ansträngningar.
    kramar från j@nne i höllviken

    SvaraRadera
  7. Hej Gösta!
    Har tänkt på dig hela dagen,du är en verklig kämpe,som kan klara av en sådan pärs och ändå kan tänka på att hjälpa andra.
    Hoppas att du har fått vila och sova i em.
    Skall lyssna på Karlavagnen i kväll,kaske få höra din röst då.
    Må så gott o varma kramar.Inga i ett snörikt Skåne.

    SvaraRadera
  8. Godkväll Gösta!Hoppas du inte mår alltför dåligt efter behandlingen i dag.Jag är alltid så stressad vid julen,känner så mycket ångest,måsten mm,nu när jag är sjuk vill jag helst vara ifred,Är du uppvuxen i Storsjökapell?Många kramar/kicki

    SvaraRadera
  9. Roligt att höra din röst i radio igen!

    Vi är båda trogna Karlavagnsfans.

    God Jul och Gott Nytt År!

    MVH Johan Kammari

    SvaraRadera
  10. Hej Gösta, jag hörde dig just på radion, tyvärr inte hela samtalet. Jag sitter just nu i bilen på väg hem, så jag googlade efter din blogg efter citat ur den. Vill sända en tanke till dig från mig och sambon.

    SvaraRadera
  11. Hej Gösta!
    Vilken fantastisk människa du är! :-) Jag hörde dig på Karlavagnen i september och sedan har jag varje dag läst och följt vad som har hänt här på din blogg!
    Hur orkar du ge oss andra kraft i din livssituation? Vad skönt att du kan se framåt trots allt. Jag tror att väldigt många FÅR kraft av dig... Många som känner sig väldigt ensamma nu inför jul ser att det alltid finns ett litet ljus, OM man vill se det. Att kunna se de små ljusglimtar som finns trots att det kanske är "mörkret" som styr mitt liv... Carpe diem är något betydelsefullt för alla, oavsett livssituation. Inget vet vad som händer imorgon.
    Jag önskar dig, av hela mitt hjärta, en så smärtfri julhelg som möjligt!
    Mina döttrar kommer hem på jul och vi får rå om var andra! Jag önskar att du hade haft det också!
    Jättestor och den varmaste kramen jag kan ge vill jag ge DIG! Du är en fantastisk människa som ger oss andra sååå mycket. Trots att jag inte har skrivit så ofta här så finns mina tankar hos dig.
    Jag ska sätta in en slant på fonden nu!
    Hoppas att du får en smärtfri natt, och kanske några sköna drömmar som kan göra dig glad.
    Jättestor och den varmaste kramen jag kan ge vill jag ge DIG!
    Åsa

    SvaraRadera
  12. irma.helge@comhem.se22 december 2009 kl. 23:19

    Hej Gösta.Jag har samma problem som du.den 10 mars fick jag veta att jag också är drabbad. Vi har väl gått igenom ungefär samma behandling. Jag har fått strålning för det gick inte att operera och i januari ska jag in på skelettröntgen, men vi ger inte upp hoppet. Jag är 75 år.

    SvaraRadera
  13. Hörde dig prata i P4´s program Karlavagnen för en stund sen. Det var väldigt intressant att lyssna. Jag har aldrig hört talas om din blogg tidigare, men kommer defenitivt läsa den. Jag har själv en pappa som haft cancer, en väldigt elakartad hjärntumör gliom 4:e graden. Han gick bort i september 47 år gammal. Jag vill sända dig en tanke och önska dig en riktigt God Jul! Ta hand om dig.. Kram!

    SvaraRadera
  14. Hej Gösta!Lyssnade just på dig på Karlavagnen vilken kämpe och vilken livsgnista du har.Lyssna på musik eller en ljudbok för där väljer man själv.Ha en varm jul under täcket bamsekram från mig.

    SvaraRadera
  15. Underbart att höra dig igen i Karlavagnen ikväll. Vi hörs mer i morgon! Hoppas du sover gott nu och att du hittar tillbaka din dröm du nade förra natten!
    Kramar från Småländskan!

    SvaraRadera
  16. Hej Gösta lyssnade på dig i karlavagnen har en bror som har canser med strålning och cellgifter och ingen vet hur det går, beundrar dig för din kämpaglöd hoppas att du får sova i natt och har det varmt och skönt, och jag önskar dig en lung jul och ett gott nytt år utan stress kram från Ulla i Luleå. minus 20 och mycket snö.

    SvaraRadera
  17. Åh, Gösta vad jag skulle vilja ge dig finns inte att säga. Tänker på dig!

    Kramar
    Ramona

    SvaraRadera
  18. Hej!
    För 4 år sedan tillbringade jag julen på Vidarkliniken totalt nerbruten av sorg. Livet tycktes slut med spridd coloncancer i lever o lungor o lymfa. Men som ett mirakel har jag återämtat mig efter tuffa behandlingar, och tumörtillväxten har avstannat. Aldrig, aldrig trodde jag att jag skulle cykla, gympa resa igen- men där hade jag fel. Går på kontroll var &:e månad, och försöker leva för dagen och inte oroa mig för vad som kommer i morgon. Jag vill alltid vara nöjd hur jag tagit tillvara dagen- även om jag varit trött och inte orkat så mycket. Min historia finns att läsa på cancerfonden.se

    SvaraRadera
  19. Hörde dig för första gången på Karlavagnen ikväll, vilken tankeställare man fick såhär mitt i livet. Så skönt att någon vågar prata å skriva om sin mörka tid. Jag ska bära med mig dina kloka tankar rsten av mitt liv och försöka stanna upp vardagen och tänka på hur bra man egentligen har de, vrför irritera sig å lägga tid på struntsaker!
    Jag hade en svärfar som hade prostatacancer som spred sig till skelettet så jag vet va du går igenom.
    Hoppas du får en bra jul och att du får de underbart på andra sidan! Jag är helt övertygad om ett liv efter detta!
    Mvh Roger i Arvika

    SvaraRadera
  20. det var underbart att få höra dina visa ord i radion. du är en undantagsmänniska.
    önskar jag hade din styrka och ditt mod att ta denna vägen till döden. jag menar att försöka hjälpa andra och att starta en stiftelse som det går att sätta in pengar på och som du delar ut som guldkanter till de du tycker är värda en sån.
    jag tror det kommer in mycket pengar nu när det är jul och människor är givmilda och x-tra. snälla!
    bamsekramar från j@nne i höllviken

    SvaraRadera
  21. Jag hörde din varma fina röst på radio på Karlavagnen ikväll. Tänk vad olika liv vi har, vi människor. Jag står o rullar köttbullar, nojar över vad jag inte kommer hinna med inför jul, hur jag kommer att se ut i håret nu när jag ska gå och klippa mig imorgon. Jag jobbar på en canceravdelning här i Stockholm, där jag bor. Jag förundras ofta över hur tuffa och sega patienter jag träffar varje dag. Jag vet inte hur jag skulle ta att få en allvarlig sjukdom. Jag tänker att jag skulle lägga mig ner och deppa ihjäl mig. Men det gör man väl inte. Som du säger... carpe diem! Massa kramar på dig!!

    SvaraRadera
  22. Hej Gösta!
    Hörde dig på Karlavagnen igår när jag var ute på jobb i bilen. Vill på detta vis sända dig styrkekramar och en värmande hälsning i juletid. En underbart härlig bild på stugan. Är det i Norge? Kram & ha det så gott du bara kan! /Caroline i Skövde

    SvaraRadera