söndag 13 december 2009

Lussenatt

Söndag 13 december 2009 kl.04.42   Natten går tunga fjät runt gård och tuva kring jord  som sol förlät skuggorna ruva. Visst är det en tung natt om sömnen är frånvarande bara för den usla värken. Det skulle räcka ändå med bara sömnlösheten. Nu när allting börjar bli så sinnesrörande med all uppståndelse kring julen är det nästan svårt att sova av den anledningen också. Det blir så många saker jag ska försöka vara delaktig i utan att det ska påverka mig negativt. Negativt är nog lite för mycket sagt men något åt det hållet. Många yttringar av känslor påverkar mig i fel riktning. Det kan bli för mycket av det goda för känslolivet påverkas när det svänger för mycket åt olika håll mellan höga förväntningar och rena bottennappet. Hur jag ska försöka att inte såra genom att inte visa mitt missnöje eller uppskattning för mycket. Det är många olika nivåer när det gäller känslorna som jag inte behärskar till fullo och då kan det bli fel. Så jag får försöka tassa runt utan att det ska märkas i omgivningen. Även om det blir lite mjukt inom mig så känns det bra också. Carpe diem

8 kommentarer:

  1. Hej Gösta Jasså de har varit en tung natt önskar du fick sova o vara värkfri på nätterna,de e ju då man tänker o grubblar så mycke.Och att då behöva ha värk de ene borde väll ha räckt.De heter ju så fint att man ska kunna vara så gott som smärtfri,kan du öka på medicinen eller?Nu ska ja fixa lite frukost till mitt barnbarn lite mys i halvmörkret.Ha de så gott de går många varma tankar o kramar.

    SvaraRadera
  2. Morr´n Gösta!
    Svår natt igen. Går det inte att ställa in medicinen så att den ligger någorlunda konstant?
    För den som är ensam och sjuk är den här tiden på året jobbig. Dit hör också den som är frisk men ensam. Många kommuner eller organisationer ordnar ju en jul för ensamma. Är det något som kan inkludera dig?
    Nu har kylan kommit och då får vi väl hoppas att det blir lite snö också för det är så mörkt ute nu. Snart vänder det så att dagarna börjar "längta", ja vi kallar det så när dagarna började bli längre. Den 21 dec är det ju vintersolståndet.
    Man kan ju bara vara sig själv när det gäller andras förväntningar. Det finns inga måsten. Man måste få lov att vara sig själv och se till att ens egna behov blir uppfyllda, om det går, innan man tänker på andra och det med ålderns rättighet. Du ägnar ju din mesta tid åt att tänka på andra så du måste ha lite tid till dig själv också. Bort med alla negativa känslor.
    Jag önskar dig en bra dag så gott det går. Carpe diem
    Många många mjuka kramar
    Ninni

    SvaraRadera
  3. Hej Gösta! Nu har jag läst hela artikelserien!! Starkt av dig att orka ställa upp!!
    Jag har läst din blogg varje dag! Min bror har blivit svårt sjuk så jag har inte orkat skriva någonting. Kram från Inga

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta!
    Tråkigt att höra att du haft en besvärlig natt igen! Och så det här med all stress och jäkt inför jul. Jag försöker slå bort stressen, tar allt i min takt. Det blir jul ändå. När jag tänkt efter så konstaterar jag att det inte finns något alls som jag ”måste”, om jag inte själv vill. Den devisen har jag lärt mig leva efter nu. Det känns riktigt bra.
    I morse hade vi här i småländska skogarna fått lite snö, så det är något ljusare och det är så mysigt att titta ut. Några rådjur gick sakta förbi vid skogskanten nu i skymningen, vacker syn.
    Önskar att du får en ganska så smärtfri kväll och natt och att sömnen vill komma några timmar i natt.
    Från Småländskan som skickar varma kramar och tankar till dig.

    SvaraRadera
  5. hej Gösta!Ja det är jobbigt med julen,jag har gått i ide för länge sen,klarar inte av den här tiden,brukar bli bättre framåt våren,men i år vet jag ingenting.Om man blir bortbjuden har folk i allmänhet svårt att förstå om man tackar nej.Och det gör jag oftast speciellt nu,man måste få välja vad man vill och orkar med.Har alltid haft hemsk julångest,men nu orkar jag ej bry mej längre.Andra får dåligt samvete av att man sitter ensam,fast jag vill det,hoppas du får en bättre natt nu.Kramar/kikki

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta
    Det är säkert jobbigt att inte få sova och samtidigt ha värk.Att jag kommenterar idag är b.l.a en undran var är alla män, det är ju bara kvinnor som skriver.har inte vi män någon empati för andra, jag har följt dej Gösta från det första medverkan i karlavagnen varenda dag även om jag inte skrivit så mycket och inte kan jag komma på att vi är merän 5 " gubbar" som skriver men det är säkert många fler som läser men inte är modiga nog att skriva.
    Hälsningar Nisse i Skutskär

    SvaraRadera
  7. Hej Gösta!
    Tråkigt att du inte kan få rätt på med.doserna,så du kan få sova lugnt några timmar utan värk.

    Såg du Lucia på tv.i morse,det var så förtrollande vackert med mycket sång och musik.
    Hoppas nu att denna natten ska bli bättre än föregående.Önskar dig en riktigt god o smärtfri sömn.
    Många varma kramar fr.Inga i Skåne.

    SvaraRadera
  8. Hej Gösta!
    Jag kan förstå att det känns än värre så här i juletid. Svårt sjuk och ensamhet det är inte lätt. Julen är en familjehögtid då man ofta tänker tillbaks på barndomens jular med alla nära och kära som inte längre finns kvar.
    Kämpa på vi är många som tänker på Dej!
    Hoppas natten blir någorlunda lugn från smärta och oro samt att Du får sova gott!
    Hälsningar från en Medmänniska från Skåne

    SvaraRadera