tisdag 4 augusti 2009

Den dolda faran om man vill

Tisdag 4 augusti 2009 kl.04.25. Ja min väckarklocka har gjort sig tillkänna och då måste man kliva upp och få lindring. En sak som jag har funderat mycket på är. Om ett psa-prov hade gjort så att jag sluppit komma så här långt i sjukdomsförloppet. Troligtvis hade så varit fallet. Varför ska de vara så svårt att få ett sådant prov ingå i den vanliga hälsokontrollen ? Några kommer säkert att säga att det är för dyrt och andra kommer att säga det skrämmer patienterna. Det skulle vill jag påstå inte vara fallet om man vore så rejäl att våga prata om PROSTATACANCER som man gör om andra cancerformer.Dessutom skulle man bespara många mäns liv och även samhällsekonomiskt vinna en hel del. Vad kostar inte vården av sjuka, och lidande i onödan bara för att man har så många ursäkter att komma med? T.ex. så hade jag kanske kunnat få möjlighet att uppleva min ,låt säga 75årsdag, vore det så omöjligt om man hade tagit ett enkelt blodprov. Jag tror inte svenska män är speciellt rädda för att ta ett blodprov om dom får veta att chansen till ett långt liv blir bättre. Bara för att det är besvärligt för alla dessa byråkrater att tänka lite längre än näsan räcker så ska svenska män vara tvungna att få gå igenom ett helvete. Nu tror jag att elden kanske kan få ta fart och inte bara ligga och pyra. Tryck på en annon så får jag tio öre. Carpe diem

8 kommentarer:

  1. God morgon Gösta! Denna fråga har vi haft uppe flera gånger och jag håller helt och fullt med dig. Vi bor ju i ungefär likadana kroppar och borde följdaktligen ha samma testmöjligheter. Tänkte skriva en liten orddagbok såhär på morgonkvisten såg nyss; två ekorrar som jagade varandra , dagg i gräset , solen bland tallstammarna , rönnbär som har fått en rodnad , löjtnantshjärtat som blommar , och en räv som smög i skogsbrynet. Ha en så bra dag du bara kan så hörs imorgon KRAM Märta

    SvaraRadera
  2. Hej Gösta !
    Jag förnimmer en ny ton i morronens blog.Engagemang som ligger något utanför din smärta. Du ,liksom vi , lever ännu. Gott att erfara. Guds rika välsignelse! Skollärarn.

    SvaraRadera
  3. Hej Gösta!
    Det är svårt att förstå varför inte undersökningar görs på prostatan. Sedan man införde mammografi (röntgen av brösten) så har ju bröstcancer upptäckts i tid i många fall. Man får ju betala en summa för varje undersökningstillfälle, men det är det värt flera gånger om. Du låter inte lika pessimistisk denna morgon. Känns det lite bättre idag? Här försöker solen att titta fram och då känns morgonen alltid lite bättre. Kämpa på. Carpe diem
    Kramar

    SvaraRadera
  4. Gomorn Gösta ..
    Låter som lite jäklar inammna idag.Bra
    Hoppas du får en bra dag
    Kram /lena

    SvaraRadera
  5. Hej Gösta!
    Härligt med ditt engagemang! Håller helt och fullt med dig om psaprov! Borde vara obligatoriskt på män, precis som mammografi är på kvinnor! Måste få igång en mycket större debatt om detta än vad det är nu!
    Kramar från Inger.

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta. Håller med dig helt o hållet...Byråkratin i Sverige är fruktansvärd. Massa med löften som inte infrias, ursäkter, mm. Dom har inte skygglappar dom har bindel för sina ögon. Skönt att se att du är lite "agressiv" idag. Carpe diem

    SvaraRadera
  7. Hej Gösta! Du har alldeles rätt det skulle vara obligatoriskt.Det skulle lindrar mycket lidande.
    Talade i dag med en man som drabbats av problemet.
    Går nu på ständig kontroll.Hoppas att din natt blir bra att du kan sova och slippa allt för svår värk. Kram Doris

    SvaraRadera
  8. Gokväll Gösta!Ja det trodde ja var obligatoriskt för er män oxå.Alltså inte,blir bara så brydd på denna vård!blivit själv kallad på mammografi nu efter 2år sen jag hade cancer,vet att andra blir kallad p unders,var 3-mån.men inte här i östersund,men i sundsvall,att det är så olika!!Men kämpa på Gösta,vi är många som stöttar dej/kram kicki

    SvaraRadera