tisdag 11 augusti 2009

En vanlig dag

Tisdag 11 augusti 2009 kl.04.30 Det är rätt svårt att komma upp på morgonen numera. Med lederna som svullnar och värken som är kan det ta lite tid. Men när jag tagit medicinen så släpper det något och det går lite lättare. Hur jag klarar matlagning och övrigt hushållsarbete beror till stor del på hur jag mår. När medicinerna börjat verka och man får lite lindring då är det bara att försöka göra något. Det är inte alla dagar som känns så bra då får saker vänta. När det gäller inköp så får jag rätta mig efter vad kroppen säger. Är det skapligt så får jag åka med hyresvärdsparet och handla det tar kortast tid. Skulle det vara en dålig dag då får det anstå. Är det något viktigt så kan jag skicka bud med hyresvärden. Normalt försöker jag handla en gång i veckan. Jag försöker att äta varje dag men vissa dagar går det inte. Det känns inte någon hunger och ingen längtan efter något heller. Ibland kan det kännas att man har hur mycket energi som helst och påbörjar något. Men man upptäcker rätt snart att man inte är någon stålman. Men det är ju så att har man påbörjat något så ska det bli färdigt hur lång tid det än må ta.I värsta fall så delar man upp det på flera dagar. Man kan ju inte bara sitta och vänta på slutet. Då är det bättre att vara i verksamhet när dagen kommer. Om huset på bilden har jag berättat en dag förut. Den här dagen verkar lovande. Carpe diem. Ps" det finns ingen väntjänst här" Ds

5 kommentarer:

  1. Hej Gösta!
    Har tagit del av ovanstående och jag undrar finns det inte någon hemtjänst där heller? Du måste ju få hjälp med olika saker som att handla t ex och kanske laga mat om du inte orkar. Du har väl ingen matlust alla dagar, men du vet ju hur viktigt det är med näring. Du kanske skulle försöka få i dig lite välling om inte annat. Hoppas att din dag blir uthärdlig. Carpe diem
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Hej Gösta!
    Det är klart att du måste ha hjälp med handling och att fixa lite mat när du inte orkar! Du behöver ju näring tillsammans med alla mediciner! Har du inte pratat med kommunen om hemtjänst? Det borde du nog göra!
    Ha en så bra dag som du kan!
    Kramar från Inger.

    SvaraRadera
  3. Hej Gösta!
    Jag funderar också på om du inte har rätt till hemhjälp som kan laga mat o.s.v. det verkar väldigt jobbigt för dej, men ändå trots allt verkar du stark i din svåra sjukdom.Många kramar
    till dej.
    MVH.
    Anita

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta ! Det är klart att du ska ha hemtjänst
    samt måste du ha näringsdryck tillgänglig,som du kan dricka de dagar du inte orkar laga till mat.
    För näring måste du ha det är en viktig sak.Har du inga anhöriga i din närhet.Det underlättar om man ha någon av de sina.Jag känner det själv att det är skönt att ha dom som lättar upp stämningen när allt blir för jobbigt
    Ha det nu så gott det går! Vi hörs i morgon.
    Kram från Doris

    SvaraRadera
  5. Hej Gösta, Birgitta här...

    Det var ett par dagar sen, förstår att det händer mycket på din väg. Klart att du måste ha hjälp, det är självklart. En viktig ingrediens är att du försöker att hitta små guldkorn i din tillvaro och det känner jag att du gör....alla dessa råd har du ju redan klart för dig. Det jag kan säga dig är att jag skänker dig tankar...varje dag. Ska leta stjärnor i kväll och skänka dig en.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera