lördag 1 augusti 2009

Om samvaro

Lördag 1 augusti 2009 kl. 05.00. Min livlinaSG har fått mig att tänka på en fråga som kanske inte är så lätt.Det är hur fungerar samvaron om man tänker på avkomma och njutning? Först tänkte jag: kan jag ta upp det? Ja det kan jag för det tillhör ju livet. När man drabbats av prostatacancer som gått så långt att det inte finns något att göra så finns heller inget kvar för samvaro på det viset. Beroende på det att den hormonbehandling man får gör att man blir totalt kastrerad så alla möjligheter är helt borta. Ibland kan man tänka på hur det kunde varit men det blir inte mer.För dom flesta som drabbats av sjukdomen så följer även detta med som ett tillägg. Det finns dock undantag några kan få behålla en del av denna livsfunktion. Som ni kanske förstår så är det SG som stött på så att jag tagit upp det hela. Och jag är väldigt tacksam för det. Det är bra att ha en vettig livlina. Man förundras över vilken förmåga kroppen har att hantera olika tillstånd som man drabbas av.Carpe diem

4 kommentarer:

  1. Gomorron Gösta!Ja dina funderingar är många , tror att det blir så man får söka denna njutning på ett annat plan , har man inte fått några avkommor är detta naturligtvis inte upplyftande.Då kommer vi till att livlinor är fantastiska och att kroppen även denna gång gör sitt bästa för att hantera situationen.Du i din situation är fantastisk.Hoppas du får en så bra dag som möjligt.Tankarna går till dig. KRAM Märta

    SvaraRadera
  2. Hej Gösta!
    Ja, det är inte bara sjukdomen i sig som du måste tampas med det är även denna oönskade biverkan som kommer till. Tyvärr så är ju olika sjukdomar behäftade med tråkiga biverkningar. Det kunde ju räcka med cancern, men så är det tydligen inte i ditt fall. Kanske beroende på att det gått så långt i ditt fall. Du förlorar tydligen mer och mer av livets goda. Jag hoppas innerligt att du får ha det så bra du kan i alla fall. Idag har jag löst Melodikrysset och det är veckans höjdpunkt. Om du kan så låt en timme gå tillsammans med detta program. Lördag 10.00. Tankarna måste då enbart riktas mot att lösa krysset. Kramar.
    Carpe diem

    SvaraRadera
  3. Hej Gösta, Birgitta här...
    Biverkningar av alla de slag. Beundrar ditt sätt att hantera detta. Visst är kroppen ett mysterium, men den är nog ganska bra på att säga ifrån. Hoppas du hittar någon njutning denna dag som kan ge dig en uns vila från smärta. Jag har varit borta några dagar, ikväll söker jag som vanligt en stjärna och tänker på dig.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta ...
    Många kanske har tänkt på dina funderingar , men inte vågat fråga . Det är bra du tog upp det.
    Hoppas din dag har varit så bra det går utan för mycke smärta och grubbleri.
    kram/lena

    SvaraRadera