lördag 15 augusti 2009

Ett tabu

Lördag 15 augusti 2009 kl.04.25. När ska det bli tillåtet att få prata om prostatacancern som en sjukdom? När ska vi sluta betrakta sjukdomen som om den inte existerar? Är det för att den drabbar män som det verkar vara något speciellt? Den drabbar var femte man och ändå verkar det vara tabu.Tänk på alla kvinnor och de cancersjukdomar dom drabbas av där är det inte frågan om att tiga.Kvinnor är mer öppna om sina cancersjukdomar och därför görs det mer. Vi män tror av någon konstig anledning att tar vi inte upp problemet så löser det sig ändå. Om det hade pratats mer om prostatacancern så kanske det hade varit en naturlig del i den vanliga hälsodeklarationen att ta ett P.S.A-prov och fler män kanske hade sluppit att utveckla en sjukdom som är rätt grym. Vi måste bli mer öppna och försöka prata om den. Den får inte bli en TABUbelagd sjukdom som det verkar att kunna bli. Den smärta och ovisshet jag har önskar jag inte ens min värsta ovän.Jag kan lova er att det är inget nöje. Det som för tillfället fortfarande håller mig på fötter är dagboken. Jag får möjlighet att dela mina tankar och min smärta med andra. Jag är inte ensam längre.På den dagen när den där osynliga väggen rasar då ska jag vara klar och redo. Förhoppningsvis så kanske någon får en tankeställare och vill att livet ska få vara just livet. Carpe diem

9 kommentarer:

  1. Gösta!
    Jag ser att du startade väldigt,väldigt tidigt i morse.Jag vet inte om jag håller med dig om att det skulle vara tyst, än mindre tabubelagt att tala om prosatacanser än andra sjukdomar.Det görs och hörs en del synes det mig. Om det sen kan vara till någon tröst och hjälp i den akuta situationen vet jag inte.Det borde i alla fall bli resultatet. Men jag böjer mig för dig.Det är du som har sakkunskap i det här fallet.
    Gösta! Även denna morgon var du med i min bön till vår Herre, som trots allt håller allt i sin hand.Guds välsignelse Gösta! Skollärarn

    SvaraRadera
  2. God morgon Gösta! Det känns som jag fått en viktig uppgift av dig , att tala med folk om prodtatacancer och psa-prov.Tycker att detta prov skulle vara återkommande med jämna mellanrum som kvinnornas mammografi och livmoderhalscancer provet.Liten ordvy igen; Harpalt under vinbärsbusken , en fyraåring på cykeln , ekorrar som jagar varandra på tallstammar , vinden som puffar båten vid bryggan , boken som vaäntar , rosa rosvallmo som blommar. Vi hörs imorgon. KRAM Märta

    SvaraRadera
  3. Hej Gösta alltför långt där borta..Håller med Dig fullkomligt ...Men är de så att männen är som strutsen..gömmer huvudet i sanden och tror att han inte syns..Otroligt att en sjukdom kan vara så tabubelagd ...de är 2009 och vi har inte kommit längre...Men de är precis som Du säger..så länge inte männen kräver mer av sjukvården så händer ingenting..De hjälper inte med böner och handpåläggning eller va tusen som sägs..Nu tänker jag sticka ut huvudet lite..må så va då om de kan bli en debatt av de så har de någon mening...Tror männen att dom är förbrukade som män om man får prostatacancer????????Var är alla männen som läser Din blogg???????
    Jag är orolig för den här utvecklingen som inte kommer till stånd..för min son och barnbarn som tillhör riskgruppen...Är de bara jag som tänker dom tankarna så lär de inte bli nån förändring...
    Upp till kamp nu Ni män som läser Göstas blogg..de är bara Ni som kan kräva mer och hjälpa dom som redan drabbats...
    Hoppas att Du Gösta kan få en dräglig dag.Kram U-a

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta!
    Morgonen är klar och underbar. Det har väl blivit lite bättre med uppmärksamheten kring prostatacancer. Nu kan ju männen få ett prov taget om de av någon anledning är oroliga, men det är kanske upp till den läkare man går hos. Det jag tycker är värst är en del mäns förnekelse av sjukdomen. Kanske gör dom just så som det sägs, stoppar huvudet i sanden.
    Jag undrar oxå var männen är. Vågar dom inte skriva eller vad....... Det är ju faktiskt skönt att veta att man har en uppgift.
    Tyvär lider sommaren mot sitt slut och hösten närmar sig med otrolig hastighet. Jag vill ha sommar jämt. Jag önskar dig en uthärdlig dag. Carpe diem.
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Hej Gösta.Jag har läst din blogg ända sen 2 juli då du var med i karlavagnen.På tal om tabu så stämmer det ganska bra ty det har jag märkt då jag stått utanför systemet och COOP i Skutskär och delat ut brochyrer och sålt blåbandet pins åt Prostataföreningen Gävleborg.Det kommer män och frågar "hur blir det med manligheten om man opererar bort prostatan som jag gjort" Jag brukar säga hellre livet än en cansersjuk prostata.Hälsningar Nisse.

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta!
    Håller helt och fullt med dig om att det pratas och syns alltför sällan om prostatacancer!! Det borde ju absolut vara en del i hälsoundersökningen med ett psa-prov. Jag påminner alltid min man när han ska på hälsoundersökning om att det ska tas psa-prov!
    Melodikrysset är avklarat för dagen. Sen blir det nog en tur till Forshälla till en marknad.
    Sköt om dig!
    Kram från Inger.

    SvaraRadera
  7. Hej Gösta!
    Äntligen har en riktig man, förutom Du Gösta, kommit till undsättning, för att göra prostatacancern synlig.
    Starkt av dig Nisse!
    Varma hälsningar från kvinnan som STÅR UPP för starka män som vågar ta upp huvudet ur sanden. Fler män borde göra det.

    SvaraRadera
  8. HejGösta!Håller med om det,men det kanske acepteras mer sen Robert Arsberg och vad han nu heter gick från y-stad till haparanda,öppnade nog upp många dörrar,ha en så bra natt och morgondag du kan,kram kicki

    SvaraRadera
  9. Tycker Rober o Gert gjorde ett bra försök att göra folk uppmerksam på prostatacancer, men det behövs mera uppmersamhet. Carpe Diem. Birgitte

    SvaraRadera