lördag 22 augusti 2009

Kalaset

Lördag 22 augusti 2009 kl. 04.45. När man är sjuk så tror man att det inte finns några glädjeämnen eller att man får inte ha roligt. Vilket misstag. Har man en person som gör vad han kan för att munnen ska flytta sina gipor lite högre då får man det inte sorgligt. Det finns rätt många stunder när man får dra på munnen och känna hur man slappnar av en aning.När någon skickar en rolig historia och jag får skratta utan att behöva tänka på vad andra tycker. SG säger att man får vara lycklig.Det är inte meningen att det ska behöva vara tråkigt jämt bara för sjukdomens skull. Jag vet att det finns glädje i den här tiden fast det inte syns så mycket i vad jag skriver. Hoppet finns hela tiden. Med alla kommentarer och påhejande telefonsamtal kan man inte annat än att vara glad. Men jag har inga historier på lager. En sak som är rätt trevlig det är att två hundar Essi och Cindy  golden retrivier hos  SG fyller 4 år på söndag då blir det stort tårtkalas vilket SG är värd för.Synd bara att jag inte kan vara där och få lite tårta jag också.Livet är inte svart jämt. Carpe diem

11 kommentarer:

  1. Du Gösta ! Nu blev jag verkligen glad.Inte ens för dig är tillvaron utan strimmor av ljus. Jag ber Gud att han ska ge dig flödande solsken,att du till 100% i djupet av ditt hjärta ska få erfara glädje och tillförsikt, att du som ger ska få,att den fysiska smärtan inte ska få stå i vägen. Guds välsignelse är vad jag ber om ! Skollärarn

    SvaraRadera
  2. Hej Gösta!
    Det gläder mig att du får vara glad emellanåt. Ett gott skratt gör att man känner sig gladare i hela kroppen och framförallt i sinnet.
    Ibland ställer vi frågor till dig, men av någon anledning så svarar du inte på dem. Vill du inte det? Det skulle vara roligt om vi bytte tankar ibland.
    Hoppas att du får må skapligt idag. Var stark. Carpe diem.
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Hej Ninni!Det var bra att du påpekade detta om frågor. Visst kan jag svara om ni uttryckligen vill ha direkta svar.Senaste frågan du hade var om tystnadsplikten.Jag har erfarenhet av den genom att jag har haft sådana arbeten där tystnadsplikten är A och O. Brott mot den ger fängelse.Den gäller även när du slutat sådana arbeten där den gäller.Att läkarna undanhåller information för patienter är inte av ondo utan för att skydda patienterna.Men när det byts läkare kan det bli missar för den nye läkaren försäger sig. Om ni vill så ska jag svara på frågor direkt i fortsättningen. Hälsningar Gösta

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta ..Har tänkt samma tanke som Ninni men inte vågat fullfölja tanken. Om/när Du orkar så tror jag många med mig gärna vill ha svar på våra frågor. Kram Bella.

    SvaraRadera
  5. Hej Gösta! Hoppas det blir hemburen tårta till dig kanske delar av kalaset kan hållas hos dig, om dom bor på besöksavstånd.Det är viktigt med saker man själv upplever som ljuspunkter i tillvaron.Har själv haft hund och hästar.Jag firade deras födelsedagar och andra högtider.Idag har jag en given låt att nynna på "regnet det bara öser ner...." och det är ingen överdrift,men det finns ljuspunkter i regnet.Önskar dig en så bra dag du bara kan få.Vi hörs imorgon.KRAM Märta

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta! Jag beundrar din styrka. Viktigt att du hittar ljuspunkter varje dag.
    Såg du SVT dokumentären om Ambres? Om ja så hoppas jag att du kan finna tröst i det budskapet. Om nej - gå in på SVT play. Berätta gärna vad du tycker - tänker om detta. Önskar dej en bra dag kram Eva

    SvaraRadera
  7. God förmiddag Gösta.. Och tack Ninni för Du tog upp frågan om svar på frågorna..Jag ser Gösta att Du haft "lite sovmorgon" idag..hoppas de var för att värken oxå tog desamma..Så blir jag glad när jag ser att de finns glädjeämnen i Din tillvaro oxå..
    Då vill jag ställa en fråga till Dig som jag tror många många har..Ska/kan man delge den sjuke de som händer runt om oss..eller gör de den sjuke lessen att inte kunna vara med i de som händer runt om.Jag tycke mig se en glädje hos den jag är livlina till när jag frågade hur jag skulle göra för att sätta upp kakelplattor..jag har trott att han skulle bli lessen att inte kunna hjälpa till..men så blev inte fallet...eller är de fel tänkt av mig ska vi tassa runt???
    De är många många som läser Din dagbok..dom som är sjuka och många som står bredvid..Till alla Er vill jag tipsa om en utredning som Katarina Sjövall gjort om att anhöriga till cancersjuka ofta blir sjuka själva..bl a muskelsjukdomar och magtarmsjukdomar m m..Jag har själv drabbats av de så jag vet vad jag talar om..De svar jag fick för ett halv år sen av en läkare var..de är lätt att inbilla sig sjukdomar när man vårdar en strup/magcancersjuk!!!
    Idag vet jag bättre efter att fått tid hos min egna husläkare..Det är lätt att hitta utredningen som den här sjuksköterskan gjort de är bara att söka på hennes namn..
    Jag tänker leta reda på henne och tipsa henne om Göstas dagbok ..de kan bli något för henne att "bita" i...
    Här regnar de som bara "attan" men de tycker jag är skönt då regnar massor av måsten bort..de går inte tycker jag att vara ute i trädgården ..jag ska ha en "bara vara dag idag"
    hoppas Din dag idag Gösta blir så bra den bara kan..Många kramar U-a

    SvaraRadera
  8. Du skriver idag, att man kan få ställa frågor till dig. Jag måste medge, att jag, alltsen jag hörde dig i Karlavagnen och har börjat läsa din blogg, blivit mer och mer intresserad av dig som person. Om jag förstått dig rätt, lever du ensam. Har du några barn, och hur ofta träffar du dem i så fall. Har du några andra anhöriga, som du har kontakt med?

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  9. Hej U-a!Jag tycker att man ska försöka att låta den sjuke känna sig delaktig i vad som händer runt i kring.Det gör att man känner sig behövd och det är viktigt.Annars kan det lätt bli så att känna sig satt på undantag.Man kanske inte behöver att handgripligen vara delaktig utan kunna ge tips eller liknande.Det kan många gånger räcka långt för att förgylla tillvaron i en annars så svår situation. Svar till anonym. Jag har en bror och en syster och således deras familjer.Vi har telefonkontakt med varandra när det passar.

    SvaraRadera
  10. Hej Gösta!blev så glad för din skull,att du får skratta så det blir nånting positivt,Har ochså tänkt mycket på om du såg programmet om ambres?Tycker att du annars skall se det.kram kicki

    SvaraRadera
  11. Hej Gösta!
    Skönt och höra att du fått skrattat.Har du lyssnat på den musik du gillar? det lättar också upp. Blues såg jag att du tyckte om, den musiken ligger nästan högst upp på min lista. Här har solen skinit nästan hela dagen och ogräset vinkar till mej. Söndag försvinner dom.
    En fin kväll önskar jag dej. Många kramar från mej.
    MVH.
    Anita.

    SvaraRadera