måndag 3 augusti 2009

Det förgängliga

Måndag 3 augusti 2009 kl.05.25.Kroppen är en märklig inrättning. Den vet när den ska börja att förbereda sig för sin funktions upphörande.Det går bort en del i taget. Det är små saker sådana som man inte direkt tänker på.Små delpartier av de rörliga delarna faller bort och även kroppens yta minskar verksamheten. Nu när man börjar märka det blir det allt mer säkert vad som händer i livscykeln. Man tynar bort så sakteliga så man ska kunna hänga med i takten av nedbrytningen.Hoppas att plågorna också kan avta i samma takt som det övriga förfallet. Jag börjar tro att tidschemat har tagit en annan vändning än vad diagnosen sagt från början. Varför jag tror det? Allt runt omkring börjar få helt andra värden än det var förut. Naturen talar till en med andra toner och läten. Förståelsen för livet runt omkring har blivit mer accepterande och att fördöma och hitta fel har också det blivit annorlunda. Synen på en själv har också förändrats man tar inte allt för lika självklart längre. I och för sig en skön känsla man vilar på något vis i en annan trygghet. Nu när man fått ruska om sig lite så börjar det bli dags för dagen.Carpe diem

7 kommentarer:

  1. Morrn Gösta! Hoppas verkligen dina närmaste kan tillbringa många stunder hos dig och att det paliativa teamet får ett dagligt schema så du iallafall inte behöver vara ensam i dina svåra stunder. Önskar dig en så smärtfri dag som möjligt.Nu på morgonen ligger rå dimman här och det är riktigt kyligt.Vi hörs imorgon KRAM Märta

    SvaraRadera
  2. Hej Gösta!
    Precis som Märta så hoppas jag att du kan ha de dina omkring dig så mycket du vill och orkar!
    Här i Dalarna skiner solen ännu, men vi ska åka mot Bohuslän idag och där regnar det!
    Sköt om dig!

    SvaraRadera
  3. Hej Gösta!
    En ny dag med solsken. Du har också solsken hörde jag av min man som är på genomresa och ringde ifrån din hemort. Orkar du gå ut i solen och andas in syre och kisa mot solen? Tänk hur människan är. När det händer något drastiskt så får man helt andra värderingar. Synd att det inte sker tidigare. En innerlig önskan om att din dag blir något sånär bra. Carpe diem
    Kramar






    1

    SvaraRadera
  4. Gomorn, jag önskar dig allt gott
    kram /lena

    SvaraRadera
  5. Jag kan bara instämma i vad dom andra har skrivit. Önskar av hela mitt hjärta att du har en bra dag. Hälsningar Gunilla

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta!
    Vilken beundransvärd man du är. Du är så sjuk,men
    ändå orkar du skriva om dina plågsamma dagar.
    Jag ger dej många kramar igen, och önskar dej
    en lugn natt.
    MVH.
    Anita.

    SvaraRadera
  7. Hoppas att du haft en någolunda dag Gösta,du är fantastisk som orkar delge vad du går igenom/kram kicki

    SvaraRadera