fredag 14 augusti 2009

Tårfyllt

Fredag 14 augusti 2009 kl.04.15. Att det har blivit så lätt att låta tårarna komma. Dom får flöda med större lätthet nu än när man var frisk. Det kanske är för att förr skulle man vara stark och inte visa känslor på det viset. Nu räcker det nästan med vad som helst om det är känslor med i bilden. När man hör om andras olycka eller svårigheter då vill det lägga sig en tår i ögonvrån. Det kan också vara när den man har kär råkar ut för något eller när nyförälskelsen tar ett tvärt slut. Andras olyckor känns mera påtagliga nu än de gjorde förut. Mitt i allt detta gråtande så inser man att det blir lättare efteråt. Man har fått släppa ut något som tryckt inombords. Nu är man sjuk och det är mer tillåtet att få gråta för man kan skylla på sjukdomen. Det finns andra saker som skylls på sjukdom t.ex. att ta kontakt det kan ju smitta. Det verkar vara svårt att prata om vardagen som man gjorde förut. Precis som om man har tappat förmågan att delta i det vardagliga livet. Som sjuk kan det räcka med några helt vanliga kommentarer det måste inte vara om sjukdomen. Om man inte har tid att prata så ska man säga det och inte skylla på något annat.För att låtsas ha tid när man egentligen inte vill det skiner igenom så lätt.Många gånger är två minuter av sann välvilja bättre än tio som görs för att det ska göras. "PS. Det har flutit in mera medel till fonden. Nu är grundplåten uppe i 750:- DS" Carpe diem

5 kommentarer:

  1. Morrn Gösta! Tårar är en av alla våra förmågor som kan göra underverk när de fått komma fram. De är positiva eftersom de ger alla känslor utrymme.När en människas vardagsliv inskränks av sjukdom skall nog nära och kära försöka hjälpa till att fylla tomma utrymmen av bästa förmåga , så dygnet blir så bra som möjligt.Här ser det ut som vi får ännu en solig dag.Hoppas din dag blir så bra det nånsin går.KRAM Märta

    SvaraRadera
  2. Hej Gösta!
    Jag håller med dig om att man inte ska fråga hur man mår om man egentligen inte är intresserad eller har tid. Jag brukar fråga om dom verkligen vill veta eller har tid att prata. Man känner sig ointressant om man märker att dom inte är intresserade av svaret. Ta gråten som en lättnad, att lätta på trycket.
    Det kan vara svårt att tala om cancer, för man vet inte vad man ska säga eller hur personen ifråga tar det. Det är väl ovanan, för jag känner inte många som har denna otäcka sjukdom. Dom man känner väl är det lättare att prata med. Här är det soligt och skönt. Jag önskar dig en så bra dag som det går. Carpe diem
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Nu är jag hemma igen . Har deltagit i Ålandskryssning tillsammans med några, ännu i livet, skolkamrater.Jag plus ett par till är ännu i någerlunda vigör. Hur länge? Tacksamhet för vad nuet har att ge,sen är det olika med framtiden märker jag. En del ser med bävan på morgondagen ,andra med förtröstan. Tar vi emot erbjudandet som ges i evangeliet har vi inget att frukta i det långa loppet.Smärtan under vägen kan det vara olika med och därvidlag har vi inget val. Ta det vi får. Med utgången och ingången i evigheten är det annorlunda. Där har vi val. Gösta ! Varje dag är du med i min bön. Skollärarn

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta!
    Tårar är en välsignelse! Brukar alltid känns bättre en stund efteråt!
    De flesta människor tycker det är svårt att prata om cancer, eftersom det skrämmer alla! Trots att det är en så vanlig sjukdom, skrämmer det så mycket!
    Försök ha en så bra dag som du kan!
    Här i Bohuslän lyser solen idag så jag har full fart på tvättmaskinen!
    Kram från Inger.

    SvaraRadera
  5. Go kväll Gösta..Så sant Du skriver om tårarna och dess betydelse..Som vanligt så klokt tänkt..Jag tror heller inte att man ska hålla igen tårarna när man besöker en sjuk person eller i vilket annat sammanhang som helst när något tragiskt hänt..de kan inte vara fel att visa sitt deltagande..Eller har jag fel Gösta?
    Hoppas Du var så pigg idag att Du kunde åka till affären..och att folk inte sprang och gömde sig bakom hyllorna...De gör mig så fruktansvärt ont att se hur vänner och andra bara försvinner när någon blir sjuk eller det händer något förövrigt..
    Tänker dom människorna nånsin på de min pappa lärde mig som liten.."Du ska göra mot andra såsom Du vill att andra ska göra mot Dig"..
    Vad glad jag blir när jag ser "trots snigelfarten" att de börjar komma in pengar till fonden..
    Kjell-Peder är tillbaks nästa vecka ..då hoppas jag att Du hörs i etern igen...
    De kanske behövs den hjälpen för att få folk att vakna så Du får igång fonden..
    Men Du...Du har mycke att göra än...Vi hörs...
    Glöm inte att tänka på 3 bra saker Du gjort idag innan Du somnar...Kram till Dig från mig U-a

    SvaraRadera