söndag 24 januari 2010

Ännu en drömbit

Söndag 24 januari 2010 kl.04.14 Natten har varit lugn och stilla.Det har varit några flikar av minnen som dragit förbi. Bilden här ovanför är från fäbodvallen utanför Storsjö Kapel där min mormor var på somrarna. På sommarloven så var min bror och jag där också. Fäbodvallen ser likadan ut än i dag och är fortfarande i drift på somrarna. Man skulle till Nordsätern då som nu. På vallen har man kor och getter och av deras mjölk tillverkas ost, smör och mese (messmör). Jag längtar dit rätt ofta. En lugn och harmonisk plats långt från all stress och jäkt. När jag tänker på den tiden så kan det kännas som jag är där. Nästa vecka kommer det att bli en kväll med öppen chatt med mig och stöd av Länstidningen Östersund. Jag kommer att meddela vilken kväll det blir och mellan vilka klockslag det blir. Ett visst urval av frågor och svar kommer sedan i tidningen dagen efter. Jag har inte gjort något för detta utan det är länstidningens sätt att pröva något nytt för att kanske kunna använda det fler gånger om det faller väl ut. Det blir en väg för läsare som har dator men även för dom som inte har. Carpe diem

8 kommentarer:

  1. God morgon Gösta !Gott att du haft en bra natt.Förstår att du längtar dit. Det ser så mysigt ut. Trevligt att det kommer en öppen chatt med dig.Min nattsömn har inte varit den bästa.
    I går var jag på barndop,det var så fint och en helt underbar präst som gjorde dophögtiden mycket trevlig.När man inte kan sova är det bästa att stiga upp. I kväll ska jag försöka att komma i säng lite tidigare. min bästa tid är om jag kommer i säng mellan kl 21-22.Då gör det inget om man stiger upp vid klockan fem.Tänker på dig och önskar dig en bra dag som möjligt.Vänliga hälsningar och kram Doris

    SvaraRadera
  2. Morr´n Gösta!
    Åter en lugn natt. vad skönt för dig.
    Är det fortfarande din släkt som driver fäboden? Tänk en sommar där, när det är fint väder, vad skönt. Jag måste dock erkänna att det skulle vara svårt för mig nu med en tillvaro utan åtminstone rinnande vatten, för det finns väl inga bekvämligheter däruppe?
    Ska bli intressant med en öppen chatt. LT verkar intressera sig väldigt mycket för dig. Du får ju något annat intressera dig för och fylla din tid med.
    Hoppas att din dag fortsätter som den har börjat. Carpe diem
    Skickar många många mjuka kramar
    Ninni

    SvaraRadera
  3. God förmiddag Gösta.Roligt att du skrev och berättade om bilden,det gjorde mig så glad.Förstår att du haft det bra där som barn.Och att du längtar dit. Fäboden finns kvar,och används fortfarande.Hoppas att det finns fler eldsjälar som följer i deras fotspår,och bevarar fäbodarna.Ett kulturarv.Det blir spännande när Länstidningen skall ha Chatt kväll,så det är bra om du orkar skriva idagboken när det blir.Hoppas att dagen blir bra,natten likaså,och att jag (vi) ser framemot att läsa din dagbok imorgon igen,hälsningar o kram från en medmänniska.Även idag carpie diem .

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta Hade en lång sovmorgon idag, kände att jag behövde detta. När du beskriver Fäboden så kan jag riktigt se Getter o nån ko som går där utanför o betar katten som leker i gräset o du o din bror springer runt o busar, mormor sitter o kärnar smör, messmör åt jag väldigt mycket i unga år, att det inte finns vatten gör mig inte så mycket,Men man får inte va dålig för då blir det jobbigt utan vatten, gillar det gamla som va förr mer än det nya som är nu, Kasta ut några millioner på nått nytt skulle jag aldrig göra, bodde i ett över hundra år gammalt hus förut, kallt på vintern då tog man bara på sig lite mer, men man va aldrig sjuk. Så det är bra om dom bevarar alla gamla hus - fäbodar.
    Bra att tidningen gör en Chattkväll och att det är du som får äran att börja med den hoppas det är många som vill prata med dig.
    Ha nu en fortsatt bra dag Kram Barbro Carpe diem

    SvaraRadera
  5. Hej Gösta!I dag har jag varit ut i skidspåret för första gången. Det var härligt, att få komma i gång med skidåkning.Så nu känns jag skönt trött.Det är toppenväder. Kramar från Lilian

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta!
    Hoppas din dag idag har varit lika lugn och stilla som natten varit. Vad skönt att du haft lite lugna nätter så att du fått ro och mer krafter, även om du drömt en hel del.
    Bilden på fäbodvallen är underbar! Kan riktigt känna atmosfären där och det mjuka sköna gräset att trampa runt i.
    Spännande med chatt i LT, ska försöka följa med där, hoppas du får veta någon dag i förväg så vi hinner få vara med. Bra också att ett urval av frågor och svar kommer i tidningen sedan, så att dom som inte har dator kan få ta del av det hela! Både chatten och tidningspubliceringen är ett bra initiativ från LT!!
    Nu får du ha det bra resten av dagen och natten så läses vi i morgon idag.
    Varmaste kramarna till dig från Småländskan.

    SvaraRadera
  7. Hej Gösta!
    Hörde dej när du pratade i radion på natten, du har en lugn och fin röst. Hoppas att snön får ligga kvar till efter sportlovet, minst, barnen har ju så roligt. Själv minns jag att man satte ihop 4-5 sparkar och sen körde man utför på vägen, farligt säkert, men roligt. Hoppas att medicinen är rätt inställd så att du får bra smärtlindring.En STOR och VARM BAMSEKRAM från Norrländska i Jönköping

    SvaraRadera
  8. Det är helt underbart i Nordsätern. Det är min fristad på jorden! När man är där kan man inte göra mycket annat än att njuta. Även mina barn tycker om att vara där. Det blir mest på vår/vintern och sent på hösten som vi är där, men längtan dit finns alltid. Kram på dig Gösta och ha det så bra som det bara går / Carina

    SvaraRadera