onsdag 13 januari 2010

Koncentration

Onsdag 13 januari 2010 kl.04.38  Att tappa koncentrationen på något viktigt kan i slutänden bli katasrofalt för mig eller någon annan. Det kan bli förödande att glömma att jag har medicin mot de flesta åkommor jag har. Jag borde ha kontroll så jag kan få lindring så fort som möjligt när olika symtom dyker upp. Sådana tillfällen finns för de flesta av oss. Har vi kontroll över oss själva så vi kan bistå någon som behöver vår hjälp eller flummar vi bara omkring i en konstlad verklighet där ingenting betyder något? Har vi så pass mycket kurage i oss så det spelar ingen roll vad andra tycker när vi tar fram vad som behövs i en viss situation för att bistå någon? Jag hoppas att vi inte tappar koncentrationen när det gäller att vara och bli något för någon. Göra allting på det rätta sättet tack vare att vi behållit kontrollen och koncentrationen över det som var och är viktigast för oss i livet. Vi har var och en en viktig sak att hantera och vara rädda om och det är vår kropp och våra liv.Carpe diem                      Ps. Natten har varit lugn den har gett mig 5 timmars sömn. Ds

13 kommentarer:

  1. Morrn Gösta! Jag är glad, att du fått 5 timmars sömn - det behövde du! Du skriver så många kloka ord i din dagbok! Jag håller med dig helt därför att själv känner jag ibland samma sak. Jag har många kring mig som jag vill ställa upp för och försöker så gott jag kan. Man får så mycket glädje tillbaka! Men.... ibland upplever jag att jag borde tänka mera på mig själv också. Att förlora koncentrationen för något som är viktigt, det är hemskt! Hoppas, att du tar dig tid att tänka på dig själv med, Gösta. Jag blir snart 70 och har börjat tänka - tiden går alldeles för fort, jag vill hinna med mer. Har du känt så någon gång tidigare?
    Idag skall jag vara hundvakt åt min dotters papillonvalp. Den har vcerkligen energi och får mig också, att gå ut mera.
    Jag önskar dig en bra dag, Gösta och slutar med varma kramar och ett carpe diem!
    Mafina

    SvaraRadera
  2. Hej Gösta ! Känns gott att du sovit bra.Det är så sant det du skriver.Man vill så gärna räcka till för alla och göra något bra.Men jag tror också att det är väldigt viktigt att man lyssnar på signaler från sin egen kropp. Det fanns en tid då jag inte gjorde så.Vilket ändå slutade bra den gången.Jag hade tur.Nu tar jag det lugnare men försöker ändå vara till stöd för någon.Ha en god dag Gösta.
    Vänliga tankar och kram. Doris

    SvaraRadera
  3. Morr´n Gösta!
    Vad bra att du har fått sova några timmar i natt. Du behöver all vila du kan få.
    När man har levt ett helt yrkesliv och alltid ställt andra i första rummet så är det väl på tiden att man får tänka på sig själv. Det var ju en tydlig signal du fick att du måste koncentrera dig på dig själv också. Egentligen är det väl så att man ska leva på det sätt som gör att man mår bäst. Ibland bara fokusera på sig själv och ibland, när man mår bättre, på andra.
    Jag hoppas att din dag blir bra och skickar dig många många mjuka kramar. Carpe diem
    Ninni

    SvaraRadera
  4. God morgon Gösta!Blev så glad när jag läste att du orkat kommentera det som skrivits i dagboken igår,dessutom fick vi veta att det var sol däruppe,snö inte så kallt,sol ja då är det vackert däruppe.Undrar om du orkar gå ut på liten promenad ibland?får du hjälp med lite sjukgymnastik efter din förmåga?Ett litet tips,ta fram de medicinburkar du har,ställ på tex hjärtmedicinburkarna på ett fat,och låt burkarna stå framme,skriv gärna en lapp till varje fat tex,smärtstillande mm(flera burkar) fasst på avstånd från varandra så att du inte blandar ihop dem.För har man riktig värk,då är det inte lätt att koncentrera sig,eller ta rätt burk.Värken tar överhanden.Ingenting fungerar.Därför kan det vara bra att se över det när man får må lite bättre.Hoppas du får lugna nätter o dagar framöver,med god sömn,och energi nog att skriva dagbok.Den ger så mycket till oss läsare.Hälsningar o kram från en medmänniska

    SvaraRadera
  5. Hej Gösta Skönt att höra att natten varit lugn.Äter själv mycke med.för att klara dagen visst glömmer man bort någon gång att ta på morg, och undrar på eftermiddag varför mår jag så dåligt tills man ser i dosseten att man glömt ta med.Mänskligt att glömma. Vad jag undrar vart j@nne i höllviken tagit vägen jag tyckte han hade så bra kommentarer.Vädret;klart -4 här i Tornedalen Kram

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta!

    I dag blev jag glad efter, att ha läst dagboken, skönt att du har fått sova. Vila så mycket du bara kan och sköt om dig

    STYRKEKRAMAR

    Ingalil

    SvaraRadera
  7. Hej Gösta!
    Att du fått sova så många timmar i natt gjorde mig jätteglad när jag läste.
    Och det du skriver här är så bra skrivet. Det viktigaste är ju egentligen att vi hanterar och är rädda om vår kropp och våra liv. Själv har jag i princip alltid tänkt på andra först och sällan på mig själv. Men jag har börjat lära mig att jag måste tänka på mig och mitt välbefinnande och liv och faktiskt kanske i första hand, men det är också viktigt att inte glömma andra och bry sig om att även andra mår bra och har det bra. Vi får absolut inte tappa koncentrationen när det gäller ”att vara och bli något för någon” som du så fint skriver. Men vi måste komma ihåg oss själva också.
    Hoppas din dag har varit och är bra, lika bra som nattsömnen varit. Hos oss vräker snön ner nu igen och det är ett par tre minusgrader.
    Ser fram emot morgondagens dagbokstext och till dess tänker jag på dig och skickar mina varmaste kramar till dig från Småländskan.

    SvaraRadera
  8. Du i Tornedalen!
    det finns ingen som är bättre än någon annan. Tacksam om ingen reflekterar på detta inlägg nu mer än den det berör.
    Hälsning från Övertorneå -18

    SvaraRadera
  9. hej gösta hoppas du får en bra natt all vila du får e ju bra visst va de i morgon du skulle till läkaren hoppas de går bra ser fram mot att läsa i morgon igen kramar o tankar rufsan

    SvaraRadera
  10. svar till anonym i tornedalen:
    av en tillfällighet gick jag in och läste i dag.
    det var ett par veckor sedan nu.
    trevligt att du tyckte om mina inlägg och kommentarer.
    tyvärr var det inte alla som tyckte det.
    jag skulle skriva någon annan stans blev jag ombedd att göra.det har även kommit väldigt tråkiga och direkt
    otrevliga mail till mej från människor som nog
    inte har varken hjärta eller blod i ådrorna.
    men det är mitt eget fel att jag ligger ute på f.b och även övriga nätet med min epostadress.
    så nu har du fått svaret.
    om du är med i facebook så skriv till jan hylen.
    annar är adressen jan.hylen@telia.com
    vill bara ha trevliga mail. finns även på f.b på "pappografi" som göstas blogg är upphov till.
    vi måste få fart på rätten att få ta psaprov på alla män över 30 år. ursäkta jag tog utrymme här.
    det ska inte hända igen. jag lovar. förlåt gösta.
    hälsningar j@nne i höllviken.

    SvaraRadera
  11. Janne i Höllviken

    Otrevliga människor kommer alltid att finnas.Inget att bry sig om.

    SvaraRadera
  12. Till Janne: Jag har inte förbjudit dig att skriva. Du behöver inte be om förlåtelse för dina rader. Hälsningar Gösta

    SvaraRadera
  13. Vilken underbar blogg, fast givetvis ledsamt.
    Cancer är för jävligt. Min familj har också drabbats av det.
    Kämpa på Gösta, du verkar ha en vilja av stål!

    SvaraRadera