lördag 2 januari 2010

I uppbrott

LÖRDAG 2 JANUARI 2010 KL.04.20 Den gångna natten har varit en delvis vakennatt och tankenatt. Mina tankar har gått till alla andra i min situation. Jag tror att dom flesta har funnit ett sätt att handskas med sjukdomen. Mitt sätt har blivit att skriva en form av dagbok där mina olika känslor kommer fram och jag kan genom att läsa efteråt få en uppfattning om hur jag mår. Jag har skrivit mest för mig själv och dagboken för det har blivit ett slags luftväg som gör det lättare att ta itu med dagen som kommer. Samtidigt har jag gett tillåtelse för andra att läsa det jag skriver. Det kanske inte faller alla på läppen. Då tänker jag som så att det är för mig jag skriver och därför behöver det inte vara tillrättalagt för att passa alla. Det finns så många fler som drabbats av sjukdomen och genom det jag lämnar ut kanske får ork och kraft till att öppna sig för de närmaste så inte allt stängs inne och en vacker dag blir en explosion som kan sabotera en hel gemenskap. Rubriken som jag har är ju för att det är ju så min verklighet är. Att nästan jämnt tänka på det man lider av är ju inte så uppbyggligt och för att avleda en del av tankarna så startade jag stiftelsen för att lägga energin på något annat. Att göra detta har varit stimulerande och gett mig möjligheter att visa andra i samma utsatta situation  att dom inte är ensamma. Den tid som är kvar ska jag ägna åt min dagbok och stiftelse så något av alltihop kan få vara en stötta för någon annan. Jag tänker inte låta någon att ändra på detta. Carpe diem

11 kommentarer:

  1. Morr´n Gösta!
    Du verkar ha haft en skaplig natt igen eller har jag fel?
    Det är väl klart att det är dina upplevelser som du ska skriva om. Ibland blir man förvånad på människan. T o m in i det sista ska en del försöka ändra på hur man ska vara. Det som är det fina med din dagbok är ju att det är just dina tankar ocn känslor du skriver om, så fortsätt med det snälla du.
    Jag vet inte hur mycket snö du har fått uppe hos dig, men här i Söderhamn har det kommit så mycket att vår altan syns inte under all snön och fortfarande så snöar det. Vi "drunkar" i all snö. Det är många år sedan som vi hade så mycket snö.
    Ja, som vanligt så önskar jag dig en bra dag efter vad jag kan förstå en uthärdlig natt. Carpe diem
    Många många mjuka kramar
    Ninni

    SvaraRadera
  2. God morgon gösta! Förstår att du haft en någotsånär natt och jag och många med mig är så tacksamma för att vi får läsa din dagbok! Du är en mycket klok, omtänksam och snäll person. Det har blivit som om du är en vän till oss alla som skriver här. Smnälla du, fortsätt skriva så länge du orkar och kan. Ingen, ingen alls skall ändra på det du gör. Människor är tyvärr sådana - ibland - jag vet.

    Nu önskar jag dig en fortsatt bra dag, hoppas du kan koppla av litet och som du säger och vi alla bör säga - karpe diem!

    SvaraRadera
  3. Godmorgon Gösta
    Bry dig inte om dessa människor som bara vill tillrättavisa dig, tänk om dom kunde sköta sig själva o inte bry sig så mkt,Så fortsätt du att skriva. Inatt va det såphalt jätte jobbigt att gå mga som kommer att ramla o bryta något ben - arm,
    Min hund gillar inte kylan han går där o muttrar (morrar)hela tiden vi är ute. Ser att du bor i Söderhamn Ninni Min make kom därifrån. Ha nu en fortsatt bra dag Gösta Kram Barbro Carpe diem

    SvaraRadera
  4. hej Gösta.Tycker de e jättebra med din dagbok,så fortsätt så länge du orkar.Dagboken hjälper nog många,o blir ju en slags ventil för dej själv.Låter som natten varit smärtfri någorlunda gott att du får sova.Krafter behöver vi alla-Idag är det 4månader sen min vän gick bort i cancer så d får bli en promenad till minneslunden.Ha en bra dag tänker mycke på dej många kramar Helena

    SvaraRadera
  5. Hej Gösta. Jag hoppas få läsa din dagbok länge än.I dag är det 20 gr.Jag tycker om det här vädret.Är ute mycket o promenerar. Ha det så bra som du kan. Kramar Lilian

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta!

    Är inte mycket för ordspråk men"sköt dig själv och skit i andra" passar verkligen bra ibland.

    Som jag sagt tidigare, hoppas jag få läsa din dagbok länge till.Dina ord är till hjälp och tröst för många människor.Önskar dig en fortsatt bra dag.

    STYRKEKRAMAR

    Ingalil

    SvaraRadera
  7. Du gör det verkligen bra, Gösta! Vi är många som följer dig i ditt skrivande...

    SvaraRadera
  8. Hej Gösta!Så länge du orkar och vill så skriv.
    Bryr dig inte om det är någon som kommer med sura kommentarer.Vi är många som är tacksamma att får ta del av din dagbok.Det är alltid så att någon måste kritserar. Dom personer som gör det mår väl inte så bra själva.Glad att du finns och att du skriver.Kram Doris

    SvaraRadera
  9. Hej Gösta!
    Tack gode gud säger jag! För att du gör som du har tänkt och skriver det du vill. Min mamma sa alltid till oss barn att vi skulle vara oss själva. För inte kan man leva sitt eget liv för att passa andra??? Du Gösta, fortsätt på ditt vis att skriva som du gör. Vi är nog många som är oerhört tacksamma för det. Med varma tankar Kristin.

    SvaraRadera
  10. Hej Gösta!
    Först av allt så vill jag önska dej en god fortsättning på det nya året.Här i Jönköping så har vi äntligen fått en vit vinter med snö och kyla.Var hundvakt åt min son på nyårsafton,en rottis, jättesnäll. Men måste folk skjuta så förgrymmat med raketer,tänk vad pengar som går upp i rök och alla luftföroreningar.Hoppas att du har det rätt så bra,vet hur det är,min bror sa alltid att det finns dom som har det värre,han dog i canser för 2år sedan, tjocktarmscancer.En riktigt varm och god BAMSEKRAM till dej från Norrländska i Jönköping

    SvaraRadera
  11. God kväll Gösta!
    Tack för att du skriver din dagbok precis så som du gör! Det du skriver speglar dina tankar och funderingar, hur du mår osv. Det är ju det som en dagbok är till för. Vi är många som varje morgon/dag läser det du skrivit och uppskattar det! Du har sån empati och vilja och vi är så tacksamma så länge du orkar skriva precis på det sätt som du själv vill och känner för!
    Om någon inte gillar att läsa det du skriver och på det sätt du skriver så är det ju fritt fram för dom att låta bli. Men alla vi andra vill att du fortsätter precis som vanligt, alltså på ditt sätt!
    Hoppas du haft en någorlunda bra dag idag och att du får en lugn och skön natt med en del sömn. Har tänkt på dig hela dagen, men vi har haft lite gäster här under dagen på lite enkel mat och lite fika.
    Många varma kramar till dig från Småländskan

    SvaraRadera