söndag 17 januari 2010

Haitihjälpen

Söndag 17 januari 2010 kl.04.28 Natten har varit lugn och det har inte hänt något särskilt. Jag tänker fortfarande på Haiti. När jag såg på nyheterna igår att de första hjälpsändningarna gick till de rika och fina kvarteren för man var rädd att distribuera till dom som verkligen behövde det då blev jag arg. I stället för att sända ut mat och förnödenheter till de fattiga kvarteren lagrades allt på flygplatsen. Är det verkligen på det viset och är det likadant på andra ställen där människor i nöd ska bli utan hjälp på grund av rädsla? Ska vi bara axeptera att de som behöver hjälpen mest får stå tillbaka för att de fina och rika ska få i första hand för att visa upp hur duktiga man är på att få ut hjälpen så fort som möjligt och visa en glättad yta. Jag hoppas innerligt att fler reagerar om det är på det viset.Det är alltid de svaga och minsta i samhället som får ta de värsta stötarna bara för att de fina folket ska få glänsa om hur duktiga dom är. Rapport från i går kan man se igen på webben och återigen få bevis på hur illa det är med hjälpinsatserna. De som behöver hjälpen får stå tillbaka för det fina som ska synas även när det gäller en så stor katastrof det är sjukt.  Carpe diem

8 kommentarer:

  1. Hej igen Gösta! Det gläder mig att du har haft en bra natt och kunnat sova. Ja du, det är förskräckligt detta i Haiti! Jag såg också TV-reportaget och det gjorde mig rasande! Människor är ju lika värda oberoende av hur mycket pengar och vilken status de har! Det saknas människor där, som kan handha distributionen av förnödenheter och som ser till att de kommer ut till ALLA! Även till de yttre områdena där folk behöver det mest! Inte bara runt det f d presidentpalatset och de "förnäma". Underligt, att inte någon av hjälparbetarna törs säga ifrån! Detta kommer att sluta med en katastrof! Förlåt Gösta, men jag blir så frustrerad! Hörde, att idag (eller i natt) går det hjälpsändningar från Sverige - kommer dessa också att stanna på flygplatsen?
    Jag hoppas nu för din skull, att du får en bra dag och kan koppla av litet. Du är en så omtänksam människa Gösta, att du liksom jag och många av oss andra lider nu.
    Ta väl vara på dig och många kramar.
    Carpe diem från
    mafina

    SvaraRadera
  2. Morr´n Gösta!
    Det blev en bra start på dagen när jag ser att du har haft en bra natt.
    Det är ju alltid så här när det hänt en katastrof. Man måste vänta på hjälp utifrån för att kunna distribuera förnödenheter till alla. Man fick ju se oxå vilken fara för säkerheten det blivit med alla dom som plundrar överallt som dom kommer åt. Vad jag förstod så håller man på att samla styrkorna för att kunna ge sig in i de farligaste områdena, men USA har ju skickat trupper så snart kommer förhoppningsvis alla att få del av hjälpsändningarna.Det var likadant i Thailand när tsunamin drabbade landet. Nog om detta.
    Idag ska vi till sonen som fyller år, visserligen är det i morgon, men då arbetar alla.
    Jag hoppas att din dag blir bra och så lite smärta som möjligt. Carpe diem
    Skickar många många mjuka kramar till dig.
    Ninni

    Skickar många många mjuka kramar

    SvaraRadera
  3. Göd förmiddag Gösta..Skönt att se att läget är bra hos Dig...Ja de e minst sagt frustrerande att höra hur dessa insamlingar tas om hand och förvaltas. Är jag överraskad ...nej inte ett dugg.Tittade på 21nyheterna på svt igår kväll där reporten förtvivlat rapporterade om orättvisorna..han vågade stå upp och
    berätta.De tog 12 timmar innan tv4 vågar berätta.. ..men dom är ju med i röda korsets insamling ????Återigen gör man skllnad på de fattiga och rika i samhället var vi än bor på denna jord.Man blir så arg som Du skriver på hur allt sköts.Däremot så klarnar läget för mig själv hur jag tänker agera vad gäller insamlingar i fortsättningen.Hoppas dagen blir bra för Dig här är nästan vår idag ..nollgradigt..lite tråkigt tycker jag..men vad är de mot allt annat i världen...Kram Ulla

    SvaraRadera
  4. Hej Gösta! Skönt att natten varit lugn det kan du behöva,för att du ska orkar med din dag.Visst är det bedrövligt hur det går till med alla dessa hjälpsändningar.Men det är så det pågår. Man kan bra kolla på alla dessa hjälporganisationer som samlar in pengar.Det har vi sett vid flera tillfälle.Jag tycker synd om dessa som står med sina insamlingsbössor, folk vågar inte lägga pengar när dom ser hur det går till.Jag skänker mycket till hjälpsändningar som går direkt till Vitryssland.Där man ser att hjälpen kommer fram.Man blir så ledsen och besviken på att det hanteras så dåligt.Folk som verkligen lider nöd och behöver hjälpen, men det är mycket så med vår invandring att de fattiga som behöver vår hjälp kommer i regel inte hit
    det är dom personer som har pengar som klarar sig.Det finns ett myntat uttryck att när det regnar manna har det fattige ingen sked.Det ligger nog mycket i det.Gösta har nu en fortsatt bra dag. Du har ett hjärta av guld.Kram och varma hälsningar Doris

    SvaraRadera
  5. Hej Gösta!
    Blir så glad att du haft ännu en lugn natt! Du behöver alla krafter du kan samla på dig under nattens lugna sömntimmar.
    På tal om Haiti, så hörde jag nyss på radion att man fortfarande har problem att få ut hjälpen till de områden som bäst behöver den. Hörde också att några hjälparbetare hade blivit beskjutna medan dom försökte hjälpa lidande med mat och vatten. Bedrövligt. Vi får nu hoppas att bland annat USA:s och Sveriges delegationer kan börja få till stånd en organiserad hjälpinsats så snart dom kommit fram till Haiti.
    Hoppas du har det bra idag och att du kanske ser lite på sporten på TV eller lyssnar på radio. Det har ju varit skidtävlingar nu ett tag och 2 svenska segrar i alla fall i sprint. Sen var det väl lite sämre i slalomen om jag hörde helt rätt via radion.
    Hos oss blåser det en hel del idag, temperaturen kring nollstrecket, men helt grått på himlen.
    Många varma kramar och tankar till dig från Småländskan.

    SvaraRadera
  6. Hej gösta! Det är bedrövligt det som hänt i Haiti Måtte hjälpen komma dit med det snaraste. vi tolirerar inte att dom värsta utsatta inte ska få hjälp nu medesamma. Kramar från Lilian

    SvaraRadera
  7. Hej Gösta

    Visst är det synd om haitianerna men glöm inte att det är ledarna som styr och det med FN:s goda minne. De inneboende i Palatset som nu störtade samman kunde inte stava till ordet svält. De bodde flott och saknade intet!

    Så ser det ut i många av det som vi kallar U-länder, i dessa länder finns ha-galna människor och de får stöd indirekt genom de som skänker pengar till olika institutioner. En gång för trettio år sedan skänkte jag varje månad 100 kronor i månaden att bevara regnskogen, då undrar jag idag, vem tog de pengarna? Inte vet jag men jag gör aldrig om det.

    Alla mina surt förvärvade slantar som jag skänker bort ger jag enbart till insamlingar där jag till 100% vet att de kommer dit de ska. Det är min filosfi!

    Kram
    Ramona

    SvaraRadera
  8. God Kväll Gösta!
    Tänker på Dej! Hoppas dagen har varit bra och att Du får sova gott i natt!
    En medmänniska från Skåne

    SvaraRadera