lördag 16 januari 2010

Tanke på Haiti

Lördag 16 januari 2010 kl.04.24 Min natt har varit lugn och jag har sovit några timmar. Men just nu tänker jag på alla dessa tusentals människor som inte har någonstans att ta vägen. Utan mat och vatten på en plats som det verkar ha börjat bli jordens undergång. Ett litet land med en befolkning som i vanliga fall har det svårt ska drabbas av denna katastrof. Jag kan inte föreställa mig hur min reaktion skulle vara om vi drabbades på samma vis. Vi i vårt land skulle få sådan panik att det skulle inte gå att styra oss på något vis. Vi blev nog som en flock djur som inte visste vart vi skulle ta vägen vi skulle nog bli helt apatiska. Genom att naturen har visat sin kraft och sin förmåga att näst intill förinta ett helt land så får vi uppleva hur små vi egentligen är. Vi bör nog tänka oss för och verkligen vara tacksamma för att vi bor där vi bor. Dessa stora katastrofer är nog ingen större risk att vi får uppleva. Just nu är min egna situation inget mot vad dessa människor genomlider i samma stund. Carpe diem

9 kommentarer:

  1. God morgon Gösta...Ja visst e de som allt bara stannar upp när man tittar på dessa fasansfulla bilder från Haiti..Arma människor..de kommer dröja länge innan minnet av dessa stressade och förtvivlade ögon försvinner från mitt huvud...Och de som Du skriver ..ibland måste man trots läget vara tacksamma för att vi bor där vi bor...
    Jag som har svårt att sova på morgonen har hittat på ett mycke bra program på svt 24...alla lokalstationers nyhetsprogram som sändes dagen före...De "mindre" nyheterna ..mycke intressant..brukar Du titta på de Gösta.??.
    Nu är de -2 så idag blir de nog takdropp framåt dagen. Och så är de stjärnorna på slottet ikväll ..Hur än bedrövligt allt är och känns runt omkring så måste vi försöka fånga de små små guldkornen som ändå finns ...Stor kram Ulla

    SvaraRadera
  2. Hej Gösta!Det känns så svårt när man ser alla dessa människor som drabbats.Förstår då hur bra vi har det.Men ändå kan vi nog inte riktigt sätta oss in i deras situation som mister allt.
    Samtidigt blir man f-d då det finns personer som kan tillskansar sig insamlade pengar som ska vara till hjälp åt människor som råkat i svårigheter. För att själv leva ett lyxliv.Men jag håller med Ulla man måste fånga de små guldkornen,men därför inte glömma bort dom som har det svårt.Tur att det finns små glädje-
    ämnen i livet. Vi har nu fått mildare väder även om vi har haft kalla dagar så har det varit skönt med den gnistrande snön.Inget som vi kan ta för givet här nere i den här zonen.Har nu städat ut julen och allt är tillbaka i vardagen igen.Ska i dag börjar med att göra klart mina redovisningar till överförmyndarnämnden.Det är inte så betungande nu när man har datorn till hjälp.Gösta hoppas att din dag blir bra och att du kan njuta av dagen det önskar jag.Kram och varma tankar till dig.Doris

    SvaraRadera
  3. Morrn Gösta! Skönt att läsa att du har haft en lugn natt. Ja du, det är förskräckligt vad som hänt i Haiti! Alla dessa människor som redan tidigare levde under svåra omständigheter, fattigdom, utsattes även för detta. Svårt för oss som lever i trygghet att föreställa oss hur det är där. Fruktansvärda scener utspelas där, hjälp är på väg, men kommer den för sent? Vi alla som bor här tänker nog litet extra på att värdesätta det vi har.
    Ha en bra dag Gösta, ta hand om dig. Många kramar och carpe diem. mafina

    SvaraRadera
  4. Morr´n Gösta!
    Vad bra att natten har varit relativt lugn så du fått lite krafter så du orkar med dagen som kommer.
    Det är fruktansvärt jobbigt att se på TV från Haiti. Både döda och levande människor. Det som gör mest ont är när dom visar en hög med döda människor. Det gjorde dom på sena TV4-nyheterna i går. Jag har bidragit med en summa till Unicef. Försöker göra min insats, men ack vad man känner sig otillräcklig. Sedan får vi reda på alla som plundrar affärer o dyl. i det kaos som blivit. Det finns inte ord för katastrofen.
    Här är det också bara -3 grader så det svänger fort.
    Jag önskar dig en bra dag. Carpe diem
    Skickar många många mjuka kramar
    Ninni

    SvaraRadera
  5. här kommer en hälsning o tanke till dej Gösta gott att läsa att din natt varit lugn.Det är så svårt att ens föreställa sej att såna katastrofer händer,stackars människor.Dom hade de svårt innan i Haiti.Vi e allt lyckligt lottade här i sverige.Önskar dej en fortsatt bra dag många kramar från Rufsan

    SvaraRadera
  6. Hej Gösta!
    Att du haft en lugn natt och fått sova några timmar gjorde mig glad när jag läste i morse.
    Haitikatastrofen är en fruktansvärd händelse och det är inte lätt att helt och hållet kunna förstå hur oändligt deras lidande är där. Deras standard och situation är ju normalt besvärlig och att nu se bilder ifrån katastrofområdet gör ju att man inte mår speciellt bra. Och än värre är ju att hjälpen inte kommit fram ordentligt direkt. Har inte hört eller sett några nyheter idag, så jag vet inte om hjälporganisationen kommit igång där nu.
    Har läst artikeln i LT och du har genom Sandra gett en bra beskrivning av droppbehandlingen, och hur det går till med att få hem medicinen och besöket på vårdcentralen. Och också bra att du beskriver i LT hur du mår och känner det.
    Hoppas jag att du haft det ganska bra idag hittills och att det resten av dagen och natten får vara lugnt och smärtfritt för dig.
    Varma tankar och kramar från Småländskan.

    SvaraRadera
  7. Hej Gösta! Lästa din dagbok i morse,ja det är mycket som händer som man inte rår över.Positivt att du mådde något så när,och fått sova några timmar.Idag åkte jag och besökte min vän,hade med mig några veckotidningar en semla var,och lite mat jag lagat och fryst in i portionsförpackningar,så att han kan ta fram och tina och värma de dagar han inte orkar eller har ledsnat på att göra mat.Han var mycket piggare och kände sig mycket starkare,än han gjort på länge.Naturligtvis blev jag glad,jag förstår nu vad mycket god gemenskap,och omtänksamhet kan göra underverk med oss människor, och vad en varm "kamratlig"kram kan betyda.Min vän kämpar för obotlig sjukdom,jag kämpar för komma över sorgen av att ha mist en nära anhörig.Av det har jag blivit starkare,min vän har fått livslusten tillbaka,idag har vi varann, men behöver inte träffas lika ofta,det räcker ibland med telefonkontakt.Vår kontakt har gjort oss starka,när vi som bäst behövde det.Det är det jag försöker förmedla till andra,att kan du få kontakt med någon,när du som bäst behöver det,så kan det göra underverk,för hur man får må,"en vän i nöden" kan det också kallas. Hur dant är vädret? är det mycket snö där du bor? Hoppas du får en bra natt,att även dagen blir lugn o fin.Att någon tittar in till dig med ,med lite gott fikabröd och ett glatt humör.Ser fram emot att läsa din dagbok imorgon igen.Hälsningar o kram från en medmänniska även imorgon carpie diem!

    SvaraRadera
  8. Hejsan Gösta! håller med om att de som hänt i Haiti är verkligen tragiskt!
    Tänker även på dig o din hälsa, fastän jag inte känner dig!

    Linda

    SvaraRadera
  9. Till medmänniska även i morgon: Tack för att du påminner mig om vad jag inte har. Det är väldigt upplyftande att någon ska tala om för mig vad jag redan vet. Hälsningar Gösta

    SvaraRadera